Trwa ładowanie...
d2wj7uz

Gdy odwołają twój lot. Ponad 80 proc. podróżnych w Europie nie zna swoich praw

Aż 83 proc. Europejczyków korzystających z podróży lotniczych nie zna swoich praw. Tymczasem możesz otrzymać odszkodowanie, w wysokości nawet do 600 euro (ok. 2500 zł) za zakłócenia lotu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Można uzyskać sporą kwotę odszkodowania
Można uzyskać sporą kwotę odszkodowania (Shutterstock.com)
d2wj7uz

Linie lotnicze powinny informować o tym swoich klientów, jednak nie zawsze wywiązują się z tego obowiązku. W efekcie brak świadomości wśród podróżnych sprawia, że należne tysiącom z nich odszkodowania pozostają w kasach przewoźników.

Wszyscy latamy, nie wszyscy świadomie

W Europie latanie stało się już niemal powszechnym doświadczeniem – aż 91 proc. przyznało, że podróżowało kiedyś samolotem. Niestety tylko 22 proc. z nich zostało kiedykolwiek poinformowanych przez linie lotniczą o przysługujących im prawach. Nawet w momencie, kiedy zakłócenie lotu już wystąpiło, tylko 52 proc. pasażerów otrzymało komunikat o swoich uprawnieniach w takiej sytuacji.

d2wj7uz

W Polsce natomiast, jak wskazuje badanie ośrodka Attest, w ciągu ostatnich 12 miesięcy przynajmniej raz podróż lotniczą odbyło 6 na 10 ankietowanych. Ponad połowa z nich (54 proc.) doświadczyła opóźnienia lotu o co najmniej 15 min. bądź jego odwołania. W sytuacji dłuższego oczekiwania – powyżej 2 godzin – Polacy słusznie uważają, że przysługuje im tzw. prawo do opieki, które nakłada na linię lotniczą obowiązek zapewnienia posiłków i napojów oraz dostępu do telefonu i poczty elektronicznej w czasie oczekiwania na lot, jak również noclegu oraz transportu do i z hotelu (jeśli wylot nastąpi dopiero następnego dnia).

   Shutterstock.com
(Shutterstock.com)

Prawo do opieki przy przedłużającym się oczekiwaniu na odlot nie ma jednak nic wspólnego z odszkodowaniem – w wysokości nawet do 600 euro (ok. 2500 zł) – przysługującym pasażerom, w określonych przypadkach, na podstawie unijnego prawa. Część z nich o tym nie wie – 16 proc. podróżnych nie wystąpiła o rekompensatę, ponieważ uznało, że stanowiły ją już wskazane wyżej świadczenia. By otrzymać odszkodowanie pieniężne trzeba pamiętać, by wystąpić o nie samemu, nawet jeśli pracownicy przewoźnika w ogóle o takiej możliwości nie wspomnieli.

Podróżni na całym świecie są ciągle źle traktowani przez linie lotnicze, a większość podróżnych nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak mogą walczyć i otrzymać rekompensatę, gdy linia próbuje wykorzystać swoją przewagę informacyjną.

   Shutterstock.com
(Shutterstock.com)

Pasażerowie nie sięgają po należące się im rekompensaty

Zainteresowanie podróżami drogą powietrzną rośnie, a wraz z nim dynamicznie rozwija się sektor lotniczy. Niestety nie jest to wzrost zrównoważony. Napięty harmonogram połączeń linii lotniczych i tłok na lotniskach przekładają się na problemy z punktualnością i niosą ze sobą ryzyko poważnych zakłóceń rejsów. W ciągu ostatnich trzech lat prawie co czwarty europejski pasażer (23 proc.) zetknął się z odmową wpuszczenia na pokład w związku z overbookingiem, jego lot był odwołany lub opóźniony o co najmniej trzy godziny. Spośród nich tylko 67 proc. zdecydowało się o odszkodowanie w związku utrudnieniami, których doświadczyli.

d2wj7uz

Wśród najczęściej podawanych powodów, dla których podróżni nie składają wniosków o odszkodowanie, wskazywane są: brak znajomości ich praw pasażerów, przekonanie, że rekompensata im nie przysługuje oraz brak wiedzy, jak o nią wystąpić.

Wnioskując o odszkodowanie, warto zdawać sobie np. sprawę, że przyjęcie oferowanych przez przewoźników voucherów nie zawsze jest najlepszym wyjściem. Warto pamiętać, że niemal zawsze reprezentują niższą wartość niż możliwe do uzyskania odszkodowanie w gotówce, a często mają również określoną datę ważności albo inne uciążliwe ograniczenia. Rozporządzenia (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady UE działa na korzyść europejskich pasażerów lotniczych.

Tylko 13 proc. pasażerów w UE otrzymuje od linii lotniczych niesprawiedliwe odszkodowanie (jak np. voucher zamiast rekompensaty finansowej), w porównaniu z 45 proc. pasażerów z reszty świata.

Poznaj swoje prawa

Prawo do odszkodowania w wysokości nawet do 600 euro przysługuje pasażerom na podstawie Rozporządzenia (WE) 261/2004. Uprawnione do niego są osoby, których lot został odwołany, opóźniony o co najmniej 3 godziny lub którym odmówiono wejścia na pokład z powodu overbookingu. Objęte są nim wszystkie rejsy rozpoczynające się w Unii Europejskiej oraz te kończące się w Unii, które są obsługiwane przez linię lotniczą zarejestrowaną w UE.

d2wj7uz

Przewoźnik jest wyłączony z odpowiedzialności za zakłócenie tylko w związku z nadzwyczajnymi okoliczności (takimi jak m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne, kwestie bezpieczeństwa lub nagłe sytuacje medyczne).

Źródło: AirHelp

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d2wj7uz

Zobacz też: Odleciał bez pasażerów. Kuriozalna sytuacja podczas lotu do Krakowa

d2wj7uz

Podziel się opinią

Share
d2wj7uz
d2wj7uz