Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Podróże drogą lotniczą są obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów odkrywania nowych miejsc. Niestety wybierając samolot jako nasz środek transportu, musimy liczyć się z tym, że mogą przytrafić nam się zakłócenia lotu. Na szczęście w przypadku opóźnionych lotów, które nie są spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, pasażerowie mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych w wysokości nawet do 600 euro za osobę.
Jaka jest podstawa prawna dochodzenia odszkodowania za opóźniony lot?
Zgodnie z przepisami prawa cywilnego i prawa Unii Europejskiej, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Rozporządzenie to określa wspólnotowe zasady odpowiedzialności przewoźników za odwołane, przyspieszone lub opóźnione loty oraz za odmowę wpuszczenia pasażera na pokład samolotu (tzw.overbooking).
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot uzależniona jest od odległości, która dzieli port wylotu od portu lotniczego docelowego. Stawki te w przeliczeniu na jednego pasażera wyglądają następująco:
- 250 Euro - w przypadku lotów na dystansie 250 km,
- 400 Euro - w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, keidy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania - znajduje się na terenie UE);
- 600 Euro – w przypadku lotów na dystansie powyżej 3500 km (kiedy przynajmniej jedno z lotnisk -startu lub lądowania – znajduje się poza terenem UE).
Zasady przyznawania odszkodowania za opóźniony lot
Pasażerowie mają prawo do otrzymania odszkodowania za opóźniony lot, jeśli spełnione zostały następujące warunki:
- opóźnienie lotu było bezpośrednią winą linii lotniczych,
- opóźnienie lotu wyniosło więcej niż 3 godziny,
- od feralnego lotu nie minął więcej niż rok.
Warto pamiętać, że odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje jedynie w przypadku, gdy jest on winą przewoźnika lotniczego. Dotyczy to problemów operacyjnych, technicznych, rotacyjnych, strajków pracowników linii lotniczej oraz innych nieprzewidzianych trudności.
Okolicznościami, które wyłączają przewoźnika z odpowiedzialności za zakłócenie lotu są tzw. okoliczności nadzwyczajne, do których zaliczamy m.in.|
- niesprzyjające warunki atmosferyczne (np. gwałtowne opady śniegu),
- zamieszki,
- strajk pracowników lotniska,
- usterki techniczne, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec
Jakie prawa przysługują pasażerom jeśli ich lot został opóźniony?
W przypadku opóźnienia lotu, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić opiekę pasażerom przebywającym na lotnisku. Oprócz informowania podróżnych o opóźnieniu, przewoźnik lotniczy powinien także:
- Zapewnić pasażerom napoje i przekąski.
- Udostępnić możliwości skorzystania z telefonu lub wysłania wiadomości e-mail.
- Zapewnić zakwaterowanie i transport między lotniskiem a hotelem (jeśli zastępczy lot jest zaplanowany na kolejny dzień).
Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Sytuacja, w której Twój lot zostanie opóźniony z pewnością nie należy do przyjemnych. Warto jednak zachować spokój i zastosować się do kilku zasad. Przede wszystkim postaraj się dowiedzieć, dlaczego Twój lot został opóźniony. Zwróć się do personelu lotniska lub linii lotniczych, aby uzyskać informacje na ten temat.
Zebrane informacje, takie jak korespondencja od przewoźnika, zdjęcia tablicy odlotów itp., mogą być przydatne jako dowody potwierdzające opóźnienie. Zachowaj je jako potencjalne wsparcie w przypadku późniejszych reklamacji. Nie podpisuj także żadnych dokumentów ani nie przyjmuj ofert ze strony linii lotniczych bez wcześniejszego zrozumienia ich treści. Skorzystaj także z pomocy fachowej firmy, która zajmuje się odzyskiwaniem odszkodowań: https://aircashback.com/odszkodowanie-za-opozniony-lot.
Jeśli opóźnienie lotu wiąże się dla Ciebie z dodatkowymi kosztami, np. zakwaterowaniem czy posiłkami, zachowaj wszystkie paragony jako dowód poniesionych wydatków.
Aby móc zgłosić roszczenie o odszkodowanie za opóźniony lot, będziesz potrzebować odpowiednich danych dotyczących podróży. Wnioskowanie o odszkodowanie jest możliwe jeśli posiadamy:
- numer lotu,
- nazwę lotniska początkowego i docelowego,
- jeden z dokumentów: kartę pokładową, bilet lub ewentualnie potwierdzenie rezerwacji lotu (np. w postaci wydruku lub potwierdzenia elektronicznego).
WP Turystyka na: