Jak uchronić się przed niesolidną firmą turystyczną?
Jak uniknąć nieuczciwej firmy turystycznej? Co zrobić, by upragnione dni urlopu wypoczynkowego były spędzone szczęśliwie, radośnie, bez trosk i problemów? Gwarancji dobrej pogody, zwłaszcza nad polskim morzem, niestety mieć nie możemy, pewności, że wszystko uda się, tak jak zaplanowaliśmy - również. Ale o jedną rzecz możemy zadbać sami - możemy uniknąć niesolidnej firmy turystycznej.
Jak uniknąć nieuczciwej firmy turystycznej? Co zrobić, by upragnione dni urlopu wypoczynkowego były spędzone szczęśliwie, radośnie, bez trosk i problemów? Gwarancji dobrej pogody, zwłaszcza nad polskim morzem, niestety mieć nie możemy, pewności, że wszystko uda się, tak jak zaplanowaliśmy - również. Ale o jedną rzecz możemy zadbać sami - możemy uniknąć niesolidnej firmy turystycznej.
O prawach klienta firmy turystycznej i związanym z nimi systemem ochrony przed niewłaściwym wykonaniem usługi turystycznej mówi ustawa o usługach turystycznych, obowiązująca w Polsce od 1 lipca 1998r. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek dotyczących tego, co o firmach turystycznych powinniśmy wiedzieć, do czego mamy prawo i czego należy unikać.
*1. *Działalność organizatora turystyki i pośrednika turystycznego wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonych przez marszałka województwa. W Ministerstwie Gospodarki funkcjonuje centralna ewidencja organizatorów turystyki i pośredników turystycznych- każdy z nas może ( a wręcz powinien) przed podpisaniem umowy z firmą turystyczną pisemnie lub telefonicznie zwrócić się z konkretnym pytaniem do ewidencji, czy dana firma ma wpis, czy ma wymaganą prawem, zawartą umowę ubezpieczeniową lub gwarancję bankową (można to także sprawdzić drogą Internetową), które w przypadku niewykonania przez daną firmę umowy, zabezpieczają środki na zapewnienie klientom powrotu do kraju, a także pokrycie zwrotu wpłaty wniesionej przez klienta,
*2. *Przed zawarciem umowy firma turystyczna ma obowiązek podać ogólne informacje o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do udziału w imprezie turystycznej. Powinniśmy być także poinformowani przez biuro podróży o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia odpowiedniego ubezpieczenia.
*3. *Umowa o świadczenie usług turystycznych musi określać:
- organizatora turystyki, numer jego wpisu do rejestru,
- imię i nazwisko osoby, która podpisuje umowę w imieniu firmy,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki, czas trwania imprezy turystycznej, program imprezy obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
- charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie,
- rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego
- program zwiedzania i inne usługi, wliczone w cenę imprezy turystycznej, cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie
- wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów, sposób zgłaszania reklamacji.
WAŻNE!
Firmy turystyczne organizujące imprezy turystyczne mają obowiązek zawarcia na rzecz klientów umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Warto dopytać się dokładniej o rodzaj zawartego ubezpieczenia, nazwę zakładu ubezpieczeń, a także poprosić o wręczenie ogólnych warunków ubezpieczenia.
* 4. *Firmy turystyczne mają obowiązek przed rozpoczęciem imprezy podać nazwisko, nazwę, adres nr telefonu lokalnego przedstawiciela firmy, do którego można zwrócić się w razie trudności. W przypadku imprez turystycznych dla dzieci – przedsiębiorca turystyczny winien podać informację o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka.
* 5. *Jeśli przedsiębiorca turystyczny przed rozpoczęciem imprezy jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy powinien nas o tym niezwłocznie powiadomić- możemy wówczas przyjąć zmianę umowy lub odstąpić od niej za natychmiastowym zwrotem wszystkich, wpłaconych pieniędzy. Podobnie, jeśli odstępujemy od umowy lub firma odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od nas, mamy prawo, według swojego wyboru, do uczestniczenia w imprezie zastępczej albo możemy zażądać zwrotu wszystkich wniesionych pieniędzy.
*6. *Cena ustalona w umowie o świadczenie usług turystycznych nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a przedsiębiorca udowodni istnienie następujących okoliczności:
- wzrost kosztów transportu,
- wzrost ceł, podatków, opłat,
- wzrost kursów walut.
WAŻNE!
Należy pamiętać, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona (mimo zaistnienia powyższych okoliczności).
Marta Czyż