Konkurencja PKP Intercity już dziś wjeżdża do Warszawy. "Preludium do ekspansji"
18 września pierwszy pociąg RegioJet, czeskiego przewoźnika, uznawanego za największego prywatnego w Europie Środkowej, połączył stolicę z Krakowem. To duże wydarzenie, bo PKP Intercity będzie miało sporą konkurencję - RegioJet kusi atrakcyjnymi cenami i zapowiada, że to dopiero początek.
W czwartek 18 września pierwszy pociąg RegioJet połączył Warszawę z Krakowem. Ze stolicy Małopolski wyjechał o 8:49, a do Warszawy Centralnej dotarł o 11:54.
RegioJet - konkurencja PKP Intercity zaczyna pilotaż
Tuż przed odjazdem w składzie było jeszcze 250 wolnych miejsc - 155 w klasie low cost, 35 standard i 60 relax.
W drogę powrotną z Warszawy skład ruszy o godz. 14:44. Na tej trasie jest 246 wolnych miejsc. RegioJet podkreśla jednak, że jest to dopiero "pilotaż dla przyszłej sieci pasażerskich połączeń kolejowych". Ta rozpocznie się w grudniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Turkusowa woda i rajskie widoki. Nieodkryty przez Polaków zakątek w ukochanym wakacyjnym kraju
Jak tłumaczy przewoźnik, pociąg na razie jeździć będzie w trybie indywidualnego rozkładu jazdy, co przekłada się na konieczność jazdy okrężnej z wydłużonym czasem przejazdu o około 30 minut, co znowu wynika z ograniczeń przepustowości na najszybszej trasie z Krakowa do Warszawy. W związku z tym czas przejazdu wypada mniej korzystnie niż w przypadku jazdy z PKP Intercity.
Podróż z Krakowa do Warszawy pociągiem RegioJet zajmie 3 godziny i 5 minut, a Pendolino jedzie ok. 2 godz. i 25 min. Przewoźnik jednak deklaruje, że czas przejazdu wyrówna się z tym oferowanym przez PKP Intercity już w grudniu br.
Celami pilotażu jest przedstawienie marki pasażerom, a także przeszkolenie załóg i osiągnięcie planowanego poziomu obsługi pasażerów.
- Nowe połączenie RegioJet na trasie Kraków–Warszawa to świetna wiadomość dla turystów. Dzięki dodatkowej ofercie podróż między stolicą a Krakowem może stać się wygodniejsza i tańsza, co sprzyja spontanicznym wypadom weekendowym czy jednodniowym city breakom - mówi Karol Wiak z Nocowanie.pl. - To szansa, by odkrywać atrakcje Warszawy – od muzeów po Łazienki Królewskie – lub krakowskie perełki, jak Wawel i Kazimierz, bez martwienia się o budżet czy dostępność biletów. Konkurencja na kolei to w praktyce większa mobilność dla turystów i więcej możliwości planowania podróży po Polsce - dodaje.
Dalsze plany RegioJet
W rozkładzie jazdy na rok 2025/2026 przewidziano uruchomienie 6 par pociągów łączących Poznań z Warszawą, 3 par pociągów pomiędzy Gdynią a Krakowem przez Warszawę oraz dodatkowo 6 par pociągów pomiędzy Warszawą a Krakowem. Uzupełnieniem sieci ma być pociąg z Warszawy do Pragi.
RegioJet zakłada, iż okres przejściowy, w którym osiągnie planowaną jakość usług i pełną gotowość operacyjną, zostanie ukończony ostatniego dnia marca 2026 r. – do tego czasu pociągi będą zestawiane z mniejszej liczby wagonów niż standardowych ośmiu i będą wydłużane stopniowo.
Przewoźnik oferuje pasażerom cztery klasy do wyboru – business, relax, standard oraz low cost. W trzech z nich zapewnia bezpłatnie kawę bez ograniczeń, w każdej wodę, dostęp do internetu bez konieczności logowania, systemu rozrywki pokładowej oraz catering.
W klasie low cost pasażerowie siedzą na pluszowych siedzeniach bez możliwości regulacji, w klasie standard w sześcioosobowych przedziałach ze skórzanymi lub pluszowymi siedzeniami z możliwością regulacji z zagłówkami. Klasa relax to skórzane fotele i możliwość oddzielnego siedzenia, są też duże stoliki do pracy czy rozrywki. Z kolei opcja buisiness oferuje komfortowe skórzane siedzenia z możliwością regulacji z zagłówkami i własnym stolikiem oraz przestronne przedziały tylko dla czterech osób.
Gdzie kupić bilet?
Sprzedaż biletów ruszyła kilka dni temu. Dostępne są one na stronie przewoźnika. Od grudnia planuje on też uruchomić biletomaty i kasy biletowe na dworcach. Bilety rozpoczynają się od 39 zł, ale przewoźnik zapowiada także promocje.
RegioJet podkreśla też, że bilety można zwrócić 15 minut przed odjazdem pociągu, a w przypadku spóźnienia rekompensata jest przekazywana automatycznie na konto pasażera.
RegioJet jest czeską firmą należącą do Radima Jančury, który założył ją już w trakcie studiów w wieku 23 lat. Firma jest dziś największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Europie Środkowej oraz drugim co do wielkości przewoźnikiem autobusowym. W zeszłym roku RegioJet przewiózł na drogach i torach 13 mln pasażerów. Obecnie w całej Europie Środkowej zatrudnia niemal 2000 pracowników.