Kontrowersyjna kampania w Austrii. Darmowe przejazdy w zamian za tatuaż
Innowacyjna kampania promująca darmową komunikację publiczną w Austrii wywołała kontrowersje i rozważania na temat etyki warunku, dzięki któremu można uzyskać bonus. Darmowy bilet kolejowy otrzymuje się bowiem w zamian za tatuaż.
Bilet za tatuaż
Austria znana jest z zaangażowania w działania proekologiczne. Postanowiła tym razem wykorzystać nietypowy sposób promocji swojego krajowego programu transportu publicznego o nazwie Klimaticket. Osoby gotowe zrobić sobie tatuaż z napisem Klimaticket otrzymują darmowy bilet kolejowy na cały rok. Pomysł spotkał się jednak z krytyką.
Minister klimatu Austrii, Leonore Gewesseler, aktywnie zaangażowana w kwestie związane ze środowiskiem osobiście promowała tę ofertę na festiwalu Frequency w miejscowości St Pölten. Jej ciało zdobił tymczasowy tatuaż z napisem Gewessler takes the lead. Mimo entuzjastycznych opinii ze strony samej minister, wiele osób skrytykowało kampanię.
Podczas wielu lokalnych wydarzeń latem tego tego roku ustawione zostały namioty z tatuażami, zachęcające uczestników do przyłączenia się do kampanii. Osoby zainteresowane mogły zrobić tatuaż związany z transportem publicznym, zrównoważonym rozwojem lub zmianami klimatu. Pomysł został skrytykowany zarówno w mediach społecznościowych, jak i wśród austriackich parlamentarzystów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nadmorskie miasto kusi także po sezonie. "Ma wiele do zaoferowania"
Krytycy zarzucili kampanii promowanie nieodpowiedzialnego zachowania oraz wykorzystywanie młodych ludzi do celów politycznych. Henrike Brandstötter, posłanka partii liberalnych NEOS, wyraziła swoje oburzenie, nazywając tę formę reklamy "nieakceptowalnym postrzeganiem ludzkości przez ministra rządu".
Co dalej z kampanią
Kampania spotkała się również z pytaniem, czy takie działania są naprawdę godne naśladowania, szczególnie jeśli chodzi o zachęcanie młodych ludzi do robienia tatuaży. W odpowiedzi na te kontrowersje, minister Gewesseler podkreśliła, że kampania została starannie przemyślana i że znakowania były oferowane tylko osobom pełnoletnim.
Mimo krytyki, zwolennicy kampanii podkreślają jej pozytywne aspekty. Darmowy bilet kolejowy, który uprawnia do podróżowania niemal wszystkimi środkami transportu publicznego w Austrii, przyciągnął już około 245 tys. osób. To inicjatywa, która ma na celu zachęcenie do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu i przeciwdziałania zmianom klimatu.
"Klimaticket" jest ważny w prawie wszystkich środkach transportu publicznego. Roczny bilet kosztuje 1095 euro (blisko 5 tys. zł), ale dla młodzieży, seniorów i osób niepełnosprawnych są zniżki.
Obecnie, po kilku udanych wydarzeniach, organizatorzy kampanii nie planują kolejnych akcji tego typu w tym roku. Wciąż pozostaje niewiadoma, czy oferta darmowych biletów kolejowych w zamian za tatuaż zostanie wznowiona w przyszłym roku.
Źródło: euronews.com