Największe metamorfozy polskich dworców z ostatnich miesięcy
Jeszcze kilka lat temu stan polskich dworców nie był powodem do dumy. Na szczęście na przestrzeni ostatniej dekady zmienia się to w błyskawicznym tempie. Wiele budynków przeszło remont, a niektóre całkowitą metamorfozę. Ostatnio pokazywaliśmy zmiany przed Euro 2012, gdy na pierwszy ogień poszły główne ośrodki w Polsce. Modernizacje wciąż trwają, a PKP nie pomija także budynków w mniejszych miejscowościach. Dziś prezentujemy dworce, które przeszły najbardziej spektakularne metamorfozy na przestrzeni ostatniego roku.
Jeszcze kilka lat temu stan polskich dworców nie był powodem do dumy. Na szczęście na przestrzeni ostatniej dekady zmienia się to w błyskawicznym tempie. Wiele budynków przeszło remont, a niektóre całkowitą przebudowę. Ostatnio pokazywaliśmy zmiany przed Euro 2012, gdy na pierwszy ogień poszły główne ośrodki w Polsce. Modernizacje wciąż trwają, a PKP nie pomija także budynków w mniejszych miejscowościach. Dziś prezentujemy dworce, które przeszły najbardziej spektakularne metamorfozy na przestrzeni ostatniego roku.
Stacja kolejowa w Sieradzu, w województwie łódzkim, została wybudowana w XIX wieku. Od października 2013 roku podróżni mogą korzystać z wyremontowanego obiektu. Nad odświeżaniem zabytkowej elewacji obiektu czuwał konserwator zabytków. Dworzec posiada wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych, m.in. ścieżki dotykowe, ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym oraz automatyczne drzwi z fotokomórką.
pkp.pl
if/at
Środa Wielkopolska - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Gruntownie odnowiony i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych został także dworzec w Środzie Wielkopolskiej. Budynek odnowiono zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Część obsługi podróżnych jest bardziej funkcjonalna. Pasażerowie mają do dyspozycji poczekalnię, kasę oraz toalety, wyposażone dodatkowo w przewijaki dla dzieci.
pkp.pl
pkp.pl
Świebodzice - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku dworzec w Świebodzicach, w województwie dolnośląskim, który jeszcze kilka lat temu straszył zaniedbanym budynkiem, także przeszedł prawdziwą metamorfozę. Historyczny blask odzyskała elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Całkowicie nowy wygląd, oczywiście z poszanowaniem dla elementów historycznych, zyskała przestrzeń obsługi podróżnych. W holu wymieniono posadzkę, pomalowano ściany i odrestaurowany zabytkowy kasetonowy strop oraz zamontowano całkowicie nowe oświetlenie.
pkp.pl
Radom - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Modernizacja radomskiego dworca objęła kompleksową modernizację budynku oraz odnowienie placu przydworcowego. Zmiana robi wrażenie! Obiekt jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji podróżnych mających problem ze sprawnością ruchową oddano do użytku windę oraz specjalną platformę. W budynku znajduje się także pomieszczenie dla osoby z dzieckiem, wyposażone w przewijak.
PAP/Leszek Szymański
Biała Podlaska - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
W *Białej Podlaskiej *odrestaurowano zabytkową elewację dworca, ale zmieniło się też wnętrze obiektu, m.in. odnowiono hol i wymieniono wszystkie instalacje. Zmianie uległ również teren przed dworcem - uporządkowano pobliski plac, a koło budynku zamontowano nowe stojaki na rowery. Odnowiony dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zainstalowano także monitoring oraz system ostrzegania pożarowego.
pkp.pl
pkp.pl
Wronki - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Przebudowa dworca we Wronkach, którego budynek pochodzi z XIX wieku, a w 2002 został wpisany do rejestru zabytków, trwała półtora roku. Przebiegała pod okiem konserwatora zabytków, dzięki czemu udało się przywrócić historyczny wygląd budynku. Jednocześnie jednak został on przystosowany do wymogów nowoczesnej obsługi podróżnych. Na dworcu znalazły się specjalnie przystosowane toalety, bezprogowe podejścia oraz pochylnia od strony peronów.
pkp.pl
Miedzyrzec Podlaski - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Stacja kolejowa w Międzyrzecu Podlaskim, w województwie lubelskim, została zbudowana pod koniec XIX wieku. Podczas II wojny światowej była celem ataków partyzantów. Obecnie dworzec został zmodernizowany zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Przebudowano i przystosowano toalety dla osób niepełnosprawnych, a także zainstalowano monitoring.
pkp.pl
pkp.pl
Kępno - dworzec przed (powyżej) i po remoncie (poniżej)
Stacja kolejowa w Kępnie (woj. wielkopolskie), wybudowana w 1890 roku, jest unikatowa - dwupoziomowa budowla z krzyżowym usytuowaniem peronów znajduje się jeszcze tylko w Kostrzynie nad Odrą. Zabytkowy budynek znajdujący się pod ochroną konserwatorską został gruntownie odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku.
pkp.pl
if/at