Trwa ładowanie...

Nowi przewoźnicy na polskich torach

Polskie Koleje Państwowe straciły monopol na przewożenie pasażerów w naszym kraju, gdy kilka lat temu na tory wjechały pociągi Arrivy. Teraz firma nawiązuje współpracę z Polskim Busem, a to nie koniec wieści. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce skorzystamy też z usług czeskiego Leo Expressu.

Nowi przewoźnicy na polskich torachŹródło: Arriva.pl
doeg6vf
doeg6vf

Rewolucja na polskich torach

Arriva PCC od kilku lat z powodzeniem wozi polskich pasażerów. Teraz brytyjski operator kolejowo-autobusowy, będący własnością niemieckiego Deutsche Bahn, nawiązał współpracę z Polskim Busem (firma ze szkockim kapitałem), który z impetem wszedł na nasz rynek w 2011 r. Od czwartku13 lipca można kupować bilety na podróże pociągiem na trasie Bydgoszcz – Hel.

Jak zapewniają Arriva i Polski Bus, nowa oferta to swoboda podróżowania w dobrej cenie i bez stania w kolejkach. Pociągi będą kursować codziennie przez całe wakacje, łącząc 19 miast, w tym popularne letnie kurorty: m.in. Sopot, Władysławowo, Jastarnię, Chałupy czy Juratę.

– Dokonujemy kolejnej rewolucji w branży transportowej. Kilkanaście miesięcy temu rozpoczęliśmy integrację przewoźników autokarowych. Dziś wchodzimy w kolejną kategorię, czyli połączenia kolejowe. Pasażerowie mają możliwość dogodnego planowania podróży zarówno na pokładach autokarów, jak i pociągów. Wszystko w jednym miejscu na stronie internetowej – mówi Piotr Pogonowski, dyrektor marketingu i komunikacji PolskiBus.com.

Podczas podróży obowiązywać będzie regulamin przewozów Arriva, a pasażerowie mają możliwość skorzystania z kolejowych ulg ustawowych. By odbyć podróż pociągiem, należy posiadać wydrukowany bilet.

doeg6vf

Czeskim Leo Expressem pojedziemy od 1 września?

Urząd Transportu Kolejowego pod koniec czerwca br. uruchomił procedury w sprawie pozwolenia na kursowanie pociągów Leo Express na trasie KrakówPraga. UTK nie zrobił tego z dobroci serca, ale dlatego, że Polska, jako członek Unii Europejskiej, musi umożliwić zagranicznym firmom na rozpoczęcie działalności kolejowej w naszym kraju. Rozpoczęcie procedury oznacza spełnienie wymagań formalnych przez Czechów.

Kiedy miałoby ruszyć połączenie? Leo Express chce wystartować 1 września br. Z Pragi pociąg wyjeżdżałby codziennie o godz. 15:13 i docierał do Krakowa po 7 godzinach – o 22:16. Natomiast z Krakowa drugi skład ma ruszać o godz. 00:45 i kończyć trasę na głównym dworcu w Pradze o godz. 8:19. Po drodze będzie się zatrzymywać m.in. w Katowicach, Tychach, Zebrzydowicach, Boguminie czy Ostrawie.

Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com

Kolejna próba wejścia na rynek

Leo Express już kilkukrotnie starał się wejść do Polski z usługą przewozów kolejowych. Pierwszy wniosek złożył w 2013 r. na obsługę trasy Warszawa – Praga, jednak nie uzyskał zgody. Kolejny wniosek został zgłoszony do UTK we wrześniu 2016 r., ale kilka miesięcy później został przez Czechów wycofany.

doeg6vf

Przewoźnik w międzyczasie cały czas starał się o uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa, wydawanego przez UTK, który pozwalałby na rozpoczęcie działalności przewozów kolejowych w Polsce. Firmie opłacało się czekać, bo od strony formalnej w końcu spełnia już rygorystyczne warunki i może świadczyć usługi, jednak na zasadach komercyjnych, więc pasażerowie nie będą mogli korzystać z ulg.

Leo Express obecnie z powodzeniem oferuje połączania autobusowe, m.in. na trasach: Kraków – Wiedeń, Warszawa – Katowice czy Rzeszów – Praga.

Wybierasz się w podróż? Uważaj na granicy

doeg6vf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
doeg6vf

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj