Panorama Racławicka znowu dostępna dla zwiedzających
Dobiegły końca prace konserwatorskie płótna i tzw. sztucznego terenu Panoramy Racławickiej eksponowanej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Zwiedzający mogą znowu oglądać dzieło Jana Styki i Wojciecha Kossaka.
Panorama Racławicka była niedostępna dla zwiedzających od 21 listopada br. Wówczas rozpoczęły się główne prace konserwatorskie. - Obejmowały przede wszystkim konserwację sztucznego terenu znajdującego się przed obrazem. To właśnie ta scenografia tworzy iluzję, która przyciąga do Panoramy tak wielu gości - mówi dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotr Oszczanowski.
Oprócz odkurzenia sztucznego terenu, konserwatorzy podkleili ruchome części i wymienili fragmenty szaty roślinnej. Wzmocniono również powierzchnię sztucznego terenu oraz dokonano niewielkich korekt jego konfiguracji. - Jeszcze przez dwa tygodnie będziemy prowadzić scalanie barwne przedpola z obrazem - mówi konserwator Ryszard Wójtowicz.
Prace konserwatorskie prowadzone były również na płótnie. Polegały głównie na odkurzeniu go od lica i odwrocia oraz oczyszczeniu powierzchni środkiem chemicznym. Wykonano również korektę naprężenia płótna oraz korekty dublażu, kitów i punktowania.
- Rocznie Panoramę Racławicką ogląda ponad 300 tys. ludzi. Przynoszą na ubraniach kurz i powodują ruch powietrza, ten kurz osiada na płótnie, a ostanie prace konserwatorskie były tutaj prowadzone 12 lat temu - powiedział konserwator.
Panorama Racławicka to monumentalny obraz olejny, który został namalowany przez kilku artystów na przełomie XIX i XX w. Jego głównymi autorami są Jan Styka i Wojciech Kossak. Obraz przedstawia epizod z insurekcji kościuszkowskiej - zwycięstwo wojsk polskich nad rosyjskimi w bitwie pod Racławicami (1794). Dzieło powstało w latach 1893-94 na zamówienie miasta Lwowa. Ma 114 metrów długości i 15 m wysokości. Po raz pierwszy zostało zaprezentowane we Lwowie w 1894 r. z okazji odbywającej się tam Powszechnej Wystawy Krajowej. Była to jednocześnie setna rocznica bitwy pod Racławicami.
We Wrocławiu od 1985 r. dzieło jest eksponowane w specjalnie do tego przystosowanym budynku rotundy. Ekspozycję obrazu uzupełnia sztafaż, ustawiony przed malowidłem i oświetlony tak, aby widz oglądający całość nie umiał odróżnić, gdzie kończą się ustawione na podłodze przed obrazem obiekty, a zaczyna sam obraz.
Zobacz też:Wrocław najlepszym miastem na weekend.