Trwa ładowanie...

Pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa. Pojechała z Gdyni do Helu

Brzmi jak melodia przyszłości, ale jest to fakt. Pierwszy pociąg o napędzie wodorowym wyruszył 17 września z Gdyni do Helu. To prawdziwa rewolucja na polskich torach.

Lokomotywa wodorowa pojechała z Gdyni do HeluLokomotywa wodorowa pojechała z Gdyni do HeluŹródło: Orlen
d4i1gig
d4i1gig

Pierwszy tego typu pojazd szynowy w Polsce Orlen kupił od spółki Pesa Bydgoszcz. Na razie trwają testy.

Pierwsza lokomotywa wodorowa w Polsce

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, w skład systemu trakcyjnego wchodzą też dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Umowa z Pesą obejmuje także czteroletni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie prasowym, powiedział, że zakup lokomotywy wodorowej to ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. "Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą" - podkreślił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Nie wszyscy doceniają kraj, w którym zamieszkała. "Jest totalnie unikalny"

Orlen i Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.

d4i1gig

Miliardy na inwestycje w technologie wodorowe

Do 2030 r. Orlen ma przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

W 2021 r. Orlen uruchomił pierwszy w Polsce hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów.

W tym roku koncern uruchomi stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Do 2025 r. zostaną oddane do użytku kolejne: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.

d4i1gig

Koncern przewiduje, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru, w planach jest 57 stacji w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4i1gig
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4i1gig