Prawa pasażera kolei. Nie każdy wie, kiedy mu przysługują
Mimo upływu lat, polskie koleje nadal cieszą się dużym zainteresowaniem wśród turystów. Zanim jednak kupimy bilety i zajmiemy miejsce w przedziale, warto dowiedzieć się, jakie prawa przysługują nam podczas podróżowania koleją.
Nie każda osoba podróżująca pociągiem wie, że w niektórych przypadkach należy jej się odszkodowanie za opóźnienie. Jest ono przyznawane na innych zasadach niż te obowiązujące w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów.
Warto poznać zasady ubiegania się o nie, tym bardziej że opóźnione pociągi to w Polsce chleb powszedni, a z wystąpieniem opóźnień musimy się liczyć, zwłaszcza podróżując na dłuższych trasach.
Odszkodowanie za opóźniony pociąg – kiedy przysługuje?
Odszkodowanie za opóźniony pociąg jest regulowane przepisami unijnymi. Mówią one, że rekompensata pieniężna przysługuje za pociąg, który opóźnił się o co najmniej 60 minut w stosunku do rozkładu. Pasażer ma prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia mieszczącego się w przedziale 60-119 minut i 50 proc. ceny dla pociągów opóźnionych o 120 i więcej minut.
Warto jednak wiedzieć, że istnieje coś takiego, jak minimalny próg wypłaty odszkodowania – obecnie wynosi on 4 EUR. Jeśli kwota odszkodowania jest niższa, przewoźnik na prawo odmówić wypłaty odszkodowania.
Co istotne, odszkodowanie należy się pasażerowi bez względu na to, z jakiego powodu wynikło opóźnienie, w tym także w sytuacji, kiedy przewoźnik nie ponosi za nie żadnej winy. Jest to istotna różnica, która odróżnia odszkodowanie za opóźniony pociąg od tego obowiązującego w przypadku opóźnienia lotu. Odszkodowanie może zostać wypłacone w gotówce lub w postaci bonu albo kuponu do wykorzystania na kolejny przejazd – w zależności od preferencji osoby składającej wniosek.
Prawa pasażera czekającego na opóźniony pociąg
Prawo do uzyskania rekompensaty pieniężnej za opóźniony pociąg nie jest jedyną prerogatywą, z jakiej może skorzystać podróżny. Podczas oczekiwania na pociąg, którego opóźnienie wyniosło więcej niż 60 minut, pasażerom przysługuje prawo do bezpłatnego posiłku lub napoju, w zależności od długości opóźnienia. W niektórych sytuacjach mają także prawo do bezpłatnego zakwaterowania i transportu pomiędzy dworcem i miejscem noclegu.
Niekiedy dochodzi do sytuacji, kiedy pociąg zostanie unieruchomiony na trasie, np. w wyniku awarii czy niekorzystnych warunków pogodowych i nie może kontynuować swojej podróży. W takim przypadku podróżni muszą mieć zapewniony przez przewoźnika bezpłatny transport na dworzec, z którego zabierze ich zastępczy środek transportu lub do celu podróży. W sytuacji, kiedy dane połączenie nie może zostać zrealizowane, na przewoźniku zawsze ciąży bowiem obowiązek zapewnienia transportu zastępczego.
Bardzo ważnym prawem pasażera jest dostęp do aktualnych informacji o opóźnieniu pociągu oraz planowanym czasie jego przyjazdu. Przewoźnik ma obowiązek regularnego informowania oczekujących o wszelkich zmianach w tym zakresie oraz udzielania takich informacji na żądanie każdego pasażera.
Jak złożyć wniosek o odszkodowanie?
Korzystając z usług świadczonych przez polskie koleje i chcąc uzyskać odszkodowanie, należy wiedzieć, że jest ono wypłacane wyłącznie na pisemny wniosek pasażera. Taki dokument należy sporządzić we własnym zakresie, podając swoje dane oraz dokładne informacje na temat połączenia, które reklamujemy.
Czytaj także: Leśnicy pokazali niesamowite nagranie. "Piękny widok"
We wniosku musi znaleźć się roszczenie, czyli żądanie zwrotu pieniędzy w wysokości dostosowanej do czasu opóźnienia (jeśli chcemy uzyskać zwrot w gotówce, podajmy we wniosku nr konta). Wniosek o odszkodowanie można złożyć osobiście – na dworcu lub wysłać go pocztą tradycyjną czy elektroniczną na adres podany na stronie przewoźnika. Odpowiedź powinniśmy uzyskać w przeciągu 30 dni.