Przedwojenny rekord Luxtorpedy do Zakopanego będzie wyrównany

Wielu turystów na to czekało. Już wkrótce bezpośrednie pociągi wrócą do Zakopanego. Co ważne, czas przejazdu zostanie znacznie skrócony.

Pociągi do Zakopanego będą dojeżdżać szybciej
Pociągi do Zakopanego będą dojeżdżać szybciej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Marat Yakhin
oprac. NGU

04.12.2023 | aktual.: 04.12.2023 08:32

"Na kolejowej zakopiance realizowany jest ostatni, zasadniczy etap inwestycji PKP PLK. Obecnie kontynuowane są m.in. roboty torowe, a także w zakresie sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W grudniu planujemy także oddanie do użytkowania stacji Zakopane, w zakresie umożliwiającym obsługę podróżnych" - przekazała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Pociągi do Zakopanego

Już 22 grudnia br. na tory wrócą bezpośrednie pociągi z Krakowa do Zakopanego. Mowa o pięciu całorocznych kolejowych połączeniach i dwóch sezonowych. Z Gdyni do Zakopanego pojadą pociągi: TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy wyruszą: EIC Tatry oraz IC Karłowicz. Czas przejazdu pociągu EIC Tatry ze stolicy pod Tatry wyniesie cztery godziny i 53 minuty, czyli o ponad 50 minut szybciej względem poprzedniego rozkładu jazdy.

Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie pięć połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin. Z Bydgoszczy natomiast sezonowy pociąg IC Halny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czas przejazdu dla najszybszego pociągu EIC Tatry z Krakowa do Zakopanego wyniesie ok. dwie godziny i 30-40 minut. Docelowo czas pokonania tej trasy ma być jeszcze krótszy. Mówi się zaledwie o dwóch godzinach i 15-20 minutach, zatem rekord na tej trasie z 1936 r. ustanowiony przez Luxtorpedę zostanie wyrównany.

Rekord wyrównany, ale nie pobity

Pomimo kosztownego remontu składy nie pojadą szybciej niż słynna przedwojenna Luxtorpeda, czyli pociąg SAx 90080. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował m.in. pod Tatry, a w 1936 r. ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków-Zakopane, pokonując ją w dwie godziny 18 minut.

Dzięki inwestycji miasta, wartej niemal 80 mln zł, na stacji końcowej w Zakopanem, podróżni będą wysiadali na odnowionym, historycznym budynku dworca kolejowego. Otwarty we wrześniu br. dworzec jest teraz częścią Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego wraz z przyległym dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem.

Źródło: PKP

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)