Trwa ładowanie...
ycipk-14cifi

Sezon wycieczkowców 2018. Do portów w Gdyni i Gdańsku zawinie niemal 130 statków pasażerskich

Co roku w sezonie turyści z całej Polski przyjeżdżają, by zobaczyć, jak olbrzymie statki pasażerskie przybijają do portu w Gdyni i Gdańsku. Nie inaczej zapowiada się w tym roku. Sezon startuje już za kilka dni. Na pokładzie pływających miast przypłynie ponad 100 tys. zagranicznych turystów.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
W Gdyni sezon wycieczkowców startuje 9 maja i będzie trwać do 19 października
W Gdyni sezon wycieczkowców startuje 9 maja i będzie trwać do 19 października (Shutterstock.com)
ycipk-14cifi

To bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń na Pomorzu, mające także duże znaczenie dla turystyki w Polsce. Mowa o rozpoczęciu sezonu wycieczkowców, w którym kluczową rolę odgrywają porty w Gdańsku i Gdyni. Praktycznie każde płypłynięcie przyciaga zarówno mieszkańców Trójmiasta jak i turystów. Im większy statek, tym większy rozgłos, a co za tym idzie - tłumy.

PAP
Podziel się

Pierwszy statek, 160-metrowa Astoria, pływająca pod banderą Portugalii, wpłynie w okolice Westerplatte już 18 kwietnia.

ycipk-14cifi

– Wycieczkowiec pojawi się w porcie między 7 a 8 rano. Przywitamy go hucznie - będzie orkiestra, a pracownicy odpowiadający za żeglugę przywitają kapitana. Wpłynięcie tak dużej jednostki jest spektakularne i widowiskowe, dlatego umożliwimy mieszkańcom obserwację statku z nabrzeża, znajdującego się u wejścia do kanału portowego – mówi w rozmowie z WP Agata Kupracz, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

Stolica Pomorza będzie mogła pochwalić się w tym roku rekordową liczbą rejsowców. – Na tę chwilę mamy 74 awizację. To absolutny rekord. W 2016 r. mieliśmy ich 63, a we wcześniejszych latach ok. 30 rocznie. Więc można stwierdzić, że sezon zapowiada się świetnie - dodaje rzecznik.

Gdańsk / Shutterstock.com
Podziel się

Port w Gdańsku zarobił w ubiegłym roku dzięki wycieczkowcom ponad milion złotych. Zyskało też miasto. Cruise Baltic (firma współpracująca z armatorami pływającymi na Morzu Bałtyckim) szacuje, że każdy z 31 tys. pasażerów, który przypłynął w 2017 r. do Gdańska, wydał średnio 80 euro – na pamiątki, zwiedzanie czy zakupy. Daje to wynik niemal 2,5 mln euro (ok. 10,5 mln zł). Według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej, w ubiegłorocznym sezonie letnim (od czerwca do sierpnia) Gdańsk odwiedziło ponad 236 tys. zagranicznych turystów, z czego ok. 10 proc. z nich przypłynęło statkami.

ycipk-14cifi
Shutterstock.com
Podziel się

– Zestawienie tych liczb pokazuje istotną rolę, jaką odgrywa Port Gdańsk w obsłudze zagranicznego ruchu turystycznego. Turyści po przypłynięciu wsiadają do zamówionych wcześniej autokarów i jadą zwiedzać Gdańsk. Na liście "must see" jest też np. Malbork – mówi rzecznik Portu Gdańsk.

Gdańsk / Shutterstock.com
Podziel się

Gdynia przyjmuje gigantów

Jeśli myślicie, że Gdańsk, jako stolica Pomorza, gości największe promy, to jesteście w błędzie. To gdyński port pasażerski jest najważniejszym i najbezpieczniejszym w naszym kraju. Jako jedyny w posiada nabrzeże dedykowane do obsługi statków pasażerskich tej wielkości.

ycipk-14cifi

W Gdyni sezon wycieczkowców startuje 9 maja i będzie trwać do 19 października. W tym czasie pojawią się 54 statki. W 2017 r. było ich 41, a na ich pokładach przypłynęło 90 tys. osób z różnych zakątków świata.

Jako pierwszy, pod panamską banderą, przypłynie MSC Orchestra. To mierzący prawie 300 m cruiser (dla porównania Titanic mierzył 269 m), posiadający 15 pokładów, kilkaset kabin, teatr, kino, kasyno, strefę spa czy kluby. Cena? Za tygodniowy rejs trzeba zapłacić nawet 8 tys. zł.

Sporą gratką będzie pojawienie się na Nabrzeżu Francuskim 21 czerwca statku Queen Elizabeth (294 m), 21 maja Mein Schiff 1 (316 m - najdłuższa jednostka, jaka pojawi się w 2018 r. w Gdyni) czy 22 lipca Costa Pacifica (290 m). Tegoroczny sezon w Gdyni zakończy się wizytą statku AIDAbella (252 m). (Kliknij, aby zobaczyć pełną listę wycieczkowców).

– Cieszymy się, że Gdynia wpisała się na stałe jako port znany z obsługi dużych statków pasażerskich – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Mam nadzieję, iż liczba zawinięć pasażerskich jednostek do Portu Gdynia z roku na rok będzie coraz większa, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w liczbie turystów. Należy pamiętać, że obecność statków pasażerskich w Porcie Gdynia to wspaniała promocja zarówno samego portu, jak i miasta oraz województwa Pomorskiego.

ycipk-14cifi

Władze portów marzą o jeszcze lepszych wynikach

Przedstawiciele portów w Gdyni i Gdańsku nie spoczęli na laurach. W dalszym ciągu pozyskują nowych partnerów biznesowych z morskiej branży turystycznej – m.in. na targach międzynarodowych Seatrade Europe w Hamburgu czy Seatrade Cruise Global Miami. Nie sami, ale pod wspólnym szyldem "Destination Poland".

– Wszystkie porty w Polsce o strategicznym znaczeniu dla gospodarki, czyli w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, mają jednego właściciela – Skarb Państwa. Dlatego między nami nie ma konkurencji. Uzupełniamy się – zapewnia Agata Kupracz.

W Gdyni coraz poważniej mówi się o stworzeniu specjalnego stanowiska dla ogromnych statków pasażerskich, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim. Plany ma też Gdańsk.

ycipk-14cifi

Obecnie jednostki zawijają do portu wewnętrznego (Martwa Wisła). Ten kanał ma ograniczone możliwości, ponieważ nie jest głębokowodny. Ogromne wycieczkowce potrzebują większego zanurzenia, dlatego w ramach budowy Portu Centralnego, naszej flagowej inwestycji, tam przewidujemy terminal pasażerski, przy którym będą mogły się cumować prawdziwe pływające miasta – chwali planu portu rzecznik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Przeleżał w oceanie setki lat. "To jest to, po co się urodziliśmy"

0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-14cifi

ycipk-14cifi
ycipk-14cifi