Trwa ładowanie...

Tajemnicze zniknięcie słynnej pilotki. "Ostatni lot Amelii Earhart"

Tajemnicze zniknięcie amerykańskiej lotniczki Amelii Earhart i jej nawigatora rodzi dziś wiele pytań. Co faktycznie stało się z parą nad Oceanem Spokojnym? Niedawno ujawniona fotografia może zaświadczyć, że do katastrofy doszło na Wyspach Marshalla, które w tym czasie były w posiadaniu Japończyków.

Tajemnicze zniknięcie słynnej pilotki. "Ostatni lot Amelii Earhart"Źródło: Enigma, Getty Images
d4jf8ht
d4jf8ht

Amerykańska lotniczka Amelia Earhart przechodzi do historii po tym, jak w 1932 r. jako pierwsza kobieta zupełnie sama przeleciała przez Ocean Atlantycki. Pięć lat później wraz ze swoim nawigatorem Fredem Noonamem (1893–?) znikają w tajemniczych okolicznościach.

Kilka lat temu mężczyzna o imieniu Les Kinney miał odkryć zdjęcie w amerykańskim archiwum narodowym, na którym podobno uchwycona została para więziona na Wyspach Marshalla. Czy zbliżamy się do wyjaśnienia największej tajemnicy w historii lotnictwa? A może sceptycy mają rację, zgodnie z którą, zdjęcie pochodzi z czasów jeszcze sprzed słynnego zniknięcia?

Najbardziej zdradziecki odcinek lotu

Tajemnicze wydarzenie ma miejsce 2 lipca 1937 r. W tym czasie Earhart próbowała okrążyć świat. Niestety kończy się to niepowodzeniem.

Earhart i jej nawigator Noonan ostatni raz byli widziani w Lae w Nowej Gwinei, skąd wystartowali, aby rozpocząć najbardziej zdradziecki etap lotu. W tym momencie dzieliły ich zaledwie dwa dni i około 11 tys. km od ukończenia odważnej podróży. Kierowali się na niewielki kawałek lądu na Pacyfiku, znany jako Wyspa Howland – przedstawiają w książce "Największe zagadki świata" współcześni brytyjscy publicyści Lucy Doncaster i Andrew Hollan. Kiedy para lotników opuszcza Lae, warunki lotnicze są dobre. Ale niebo wkrótce się zachmurzy, a samolot niosący Earhart i jej nawigatora zniknie.

Zobacz też: Katastrofa Titanica - klucz, który zmienił los statku

Następnie rozpoczyna się gigantyczna operacja poszukiwawczo-ratownicza, ale nie przyniesie ona żadnych rezultatów.

d4jf8ht

Nikt nie potrafił wyjaśnić, w jaki sposób dwoje tak doświadczonych lotników mogło się zgubić w tych okolicznościach, ani dlaczego ich radio wydawało się zawieść w tak krytycznym momencie. O ile nie pojawi się więcej dowodów, pytania te pozostaną bez odpowiedzi, a ludzie będą nadal spekulować na temat tego, co naprawdę stało się odważnym awiatorom – dodał Doncaster i Holland. Czy kiedykolwiek pojawią się długo oczekiwane dowody?

Okrutny los rozbitków

Przez długi czas zakładano, że para zgubiła się z powodu błędu nawigacji i utonęła w oceanie. Inna wersja mówi, że poszukiwaczom przygód udało się wylądować na atolu Nikumaroro na Pacyfiku, gdzie następnie zginęli. Nikt ich nie znalazł i nie uratował.

Teorię tę popierają na przykład naukowcy z grupy Tighar (z ang. Międzynarodowa Grupa Odnowy Samolotów Historycznych), zgodnie z którą wiele wskazówek sugeruje, że Earhart i jej nawigator trafili na atol Nikumaroro. W 2010 r. znaleziono na nim pewne dowody archeologiczne potwierdzające, że nieznani rozbitkowie ocaleli i zbudowali tutaj prymitywne mieszkanie. Ale czy to naprawdę byli Earhart i Noonan? Czy może ktoś zupełnie inny?

Ściśle tajna operacja

Amerykański pisarz W. C. Jameson (ur. 1942) jest przekonany, że prawda o zniknięciu znanej pary leży zupełnie gdzie indziej. Jego zdaniem Earhart była podobno amerykańskim szpiegiem i feralnego roku została złapana przez Japończyków i przetrzymywana w obozie jenieckim do 1945 r. Następnie została zwolniona i mieszkała w Ameryce przez wiele lat (los nawigatora Noonana nie jest znany).

d4jf8ht

- Rząd Stanów Zjednoczonych zlecił Earhart monitorowanie japońskich obiektów wojskowych na Pacyfiku. Tego właśnie miała dokonać w 1937 r. podczas swojej podróży dookoła świata. W tym celu jej samolot został wyposażony w specjalne kamery – mówi Jameson.

Mówiono, że pilot został zestrzelony wraz ze swoim nawigatorem nad Wyspami Marshalla, gdzie w tym czasie znajdowała się baza japońska. Alternatywnie Earhart wylądowała na nim z powodu błędu nawigacji i braku paliwa.

Czy społeczeństwo zostało oszukane?

- Japonia wyszła z II wojny światowej jako pokonana potęga. Dopiero wtedy Earhart odzyskała wolność – mówi Jameson. Według niego lotniczka powróciła do Stanów Zjednoczonych i zaczęła żyć jako Irene Craigmile Bolam (zm. 1982). Oficjalne władze zakazały jej publicznego przemawiania.

d4jf8ht

Oznaczałoby to, że rząd wykorzystał lotniczkę jako szpiega w bardzo niebezpiecznej misji, a następnie nie potrafił wydostać jej z niewoli. Ewentualnie Earhart postanowiła ukryć swoją tożsamość, ponieważ chciała zachować spokój po wszystkim, przez co przeszła.

- Zebrałem relacje rybaków, naocznych świadków, którzy pracowali około 1937 r. w pobliżu Wysp Marshalla i widzieli, jak pilotka i jej nawigator zostali zaciągnięci do japońskiej bazy – powiedział Jameson. I dodaje: Rozmawiałem także z siostrzeńcem byłego amerykańskiego wojskowego, który potwierdził mi, że w kręgach wysokiego szczebla wywiadu ogólnie wiadomo, że Earhart była zaangażowana w tajne operacje wywiadowcze.

Czy te wydarzenia naprawdę można tak połączyć? A może jest to jedynie słabo uzasadniona teoria spiskowa?

d4jf8ht

Nowy dowód

Teoria W. C. Jamesona od dawna uważana jest za niewiarygodną. Podobno opiera się na domysłach i nie można jej traktować zbyt poważnie. Jednak niedawno w amerykańskim archiwum narodowym zostało odkryte czarno-białe zdjęcie, które jednak mogłoby potwierdzić jego słowa. Zostało zrobione przez amerykańskiego szpiega na atolu Jaluit, który należy do Wysp Marshalla i przedstawia grupę ludzi na lądzie.

Według niektórych Earhart i Noonan są na nim wyraźnie widoczni! Słynna pilotka ma siedzieć na brzegu plecami do fotografa, podczas gdy jej nawigator znajduje się po lewej stronie. - Jeśli spojrzysz na to z dystansu i rozważysz wszystkie przeprowadzone analizy, nie ma wątpliwości, że to Earhart i Noonan – powiedział były pracownik FBI Shawn Henry. Ale nie wszyscy się z nim zgadzają.

Co odkryli blogerzy?

- To tylko zdjęcie portu na atolu Jaluit, na którym jest kilka osób. Dziwi mnie, że coś tak absurdalnego może wywołać taką dyskusję – mówi Ric Gillespie z Międzynarodowej Grupy Odnowy Samolotów Historycznych. Nie tylko on, ale wielu innych badaczy wątpi, że na zdjęciu jest naprawdę sławna pilotka i jej nawigator. Pewne podobieństwo oczywiście jest zauważalne, ale to jeszcze nie znaczy, że tak naprawdę jest.

d4jf8ht

Ponadto dwóch blogerów internetowych twierdzi, że znalazło to zdjęcie w japońskim czasopiśmie podróżniczym z 1935 r., w czasie, gdy Earhart mogła jeszcze pomarzyć o swojej podróży dookoła świata. Wtedy mieszkała w USA i dlatego osoba na zdjęciu z pewnością nie może być nią. Twierdzenia blogerów internetowych będą musiały zostać zbadane przez innych ekspertów. Kto ostatecznie będzie miał rację?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d4jf8ht
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jf8ht

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj