Tam latają pełne samoloty z Polski. "Widzimy bardzo duże zainteresowanie"
Ryanair oferuje w tym roku rekordową siatkę połączeń na lato. Jakie kierunki najchętniej wybierają Polacy wiosną i co będzie hitem wakacji zdradza w rozmowie z WP Alicja Wójcik-Gołębiowska, head of communications CEE&Baltics. Przedstawicielka Ryanaira wyjaśnia też sprawę wzmożonych kontroli bagażu podręcznego.
Iwona Kołczańska: Wiosna to czas city breaków. Gdzie najchętniej latają Polacy w maju i czerwcu?
Alicja Wójcik-Gołębiowska, head of communications CEE&Baltics, Ryanair: Wiosną Polacy tradycyjnie wybierają kierunki południowe, jak Hiszpania, Włochy czy Chorwacja. Widać rosnące zainteresowanie Maltą oraz Cyprem – wyspami, które o tej porze roku oferują już przyjemne temperatury, idealne zarówno na aktywny, jak i bardziej pasywny wypoczynek. W tym sezonie oferujemy aż siedem tras na Maltę, m.in. z Rzeszowa, Katowic, Warszawy, Krakowa czy Poznania. Na Cypr można polecieć z Ryanair z siedmiu polskich lotnisk, w tym z Lotniska Chopina w Warszawie, Wrocławia, czy Gdańska.
Który z nowych kierunków na sezon wiosna/lato cieszy się na ten moment największą popularnością?
W tym sezonie letnim oferujemy ponad 20 nowych kierunków z naszych lotnisk i każdy spotkał się z ciepłym przyjęciem: wspomniana Malta, którą otworzyliśmy z Rzeszowa, Barcelona-Girona z Lublina czy Alicante z Bydgoszczy. Bardzo ciekawym kierunkiem na wiosnę jest też Budapeszt z Katowic. I oczywiście Włochy: kierunki południowe, jak Reggio Calabria, Bari i trasy wyspiarskie, czyli Sycylia czy Sardynia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Hity wakacji 2025. Ekspertka podpowiada, gdzie się wybrać
Jakie kierunki będą hitem tego lata?
Widzimy bardzo duże zainteresowanie Maltą, Chorwacją, Włochami, oczywiście Hiszpanią i Cyprem. Bardzo dużą popularnością cieszy się Maroko z Krakowa oraz Jordania z Poznania.
Włochy czy Hiszpania cieszą się ogromną popularnością od lat. Jakie mniej oczywiste kierunki poleca Pani na urlop z Ryanairem?
Polecam mniej oczywiste trasy włoskie, jak Reggio Calabria czy Lamezia Terme, które oferujemy z Katowic oraz Wrocławia. Również mniej oczywistym, a wspaniałym wyborem może być Rijeka, którą oferujemy z Wrocławia oraz Tirana, która jest punktem startowym do zwiedzania malowniczej Albanii. Połączenia do Tirany realizujemy z Warszawy oraz Krakowa.
Czy któryś z kierunków cieszy się tak dużą popularnością, że Ryanair myśli o zwiększeniu częstotliwości lotów z polskich lotnisk?
Rośnie całoroczne zainteresowanie takimi kierunkami jak Włochy, Hiszpania czy Chorwacja — na pewno będziemy reagować na zwiększające się potrzeby pasażerów w kolejnych sezonach.
Ostatnio głośno jest o wzmożonych kontrolach (wymiarów) bagażu podręcznego. Z czego to wynika?
Wokół naszej polityki bagażowej narosło ostatnio wiele mitów i nieporozumień. Przede wszystkim, chcę zaznaczyć, że nie wprowadziliśmy żadnych zmian dotyczących rozmiarów bagażów. Wciąż w taryfie basic można zabrać jedną torbę/plecak, w podanych na stronie wymiarach, który musi się zmieścić pod fotelem przed nami. Z kolei wybierając taryfę regular możemy zabrać na pokład torbę kabinową oraz jeden mniejszy bagaż.
Bardzo dużo nieporozumień wynikało z rozmiaru naszych sizerów, które są większe, niż rozmiary bagażu dopuszczalne w danej taryfie. Z tego powodu dochodziło do nieporozumień: pasażerowie nie rozumieli, czemu ich bagaż jest traktowany jak nadwymiarowy, podczas gdy mieści się w sizerze.
W związku z tym na sizerach pojawiły się taśmy, określające dopuszczalne rozmiary bagażu w zależności od taryfy. Co ważne, sama taśma jest trochę szersza niż nasze dopuszczalne wymiary. Jeżeli jakiś element bagażu wchodzi w obrys taśmy, to oznacza, że jest nieco większy niż dopuszczalny rozmiar, ale akceptowalny i nieobjęty dodatkową opłatą. Jeżeli jakiś fragment bagażu (rączka, kółka) nie tylko wchodzi na taśmę, ale wystaje poza nią, to oznacza, że bagaż już mocno przekracza dopuszczalne rozmiary z danej taryfy i wtedy jest nakładana opłata.
Kontrole wynikają przede wszystkim z troski o komfort pasażerów: jeżeli ktoś ma wykupiony tylko bagaż z taryfy basic, a zabiera ze sobą bagaż, który nie mieści się pod fotelem, musi być on umieszczony w skrytce nad fotelem – zabierając miejsce dla bagażu kogoś, kto za tę przestrzeń zapłacił. Podobnie, jeżeli ktoś weźmie zbyt duży bagaż kabinowy, może on nie zmieścić się w skrytkach nad głowami, które mają określone rozmiary.