24-06-2008 11:38

Trasa spacerowa. Istebna Zaolzie - Pietraszonka

Ciekawa trasa spacerowa umożliwiająca zapoznanie się z porozrzucanymi głęboko w lesie przysiółkami Istebnej. Prowadzi częściowo szlakiem pieszym, krótki odcinek to trasa rowerowa, w znacznej części drogami asfaltowymi. Bez trudności orientacyjnych, po drodze lokalne widoki na południe.

d30tm24

Trasa: Istebna Zaolzie – Pietraszonka – Istebna Zaolzie (3.15h, 10 km)

Początek wycieczki na przystanku PKS Istebna Zaolzie. Bardzo wąską drogą dociera tu jedynie kilka autobusów dziennie z Wisły. Przy barze niewielki parking.

Początek trasy znajduje się na przystanku PKS w Istebnej Zaolziu, koło całorocznego schroniska młodzieżowego „Zaolzianka” – na południe wychodzi stąd żółty szlak do Koniakowa (ok.1godz.). Po wyruszeniu kierujemy się zielonymi znakami asfaltową drogą w lewo, wgórę. Charakterystyczne dla Istebnej, a także sąsiednich Koniakowa i Jaworzynki, tworzących tak zwaną „Trójwieś”, jest bardzo dobre oznakowanie drogowskazów prowadzących do poszczególnych przysiółków. My idziemy krótki kawałek przez las, żeby po chwili dojść do odkrytego terenu, na którym rozsiadły się zabudowania osiedla Łączyna. Idziemy cały czas lekko pod górę, asfaltową drogą, mijając następne osiedle – Skała. Po południowej stronie towarzyszą nam ograniczone widoki okolicy. Po pewnym czasie wchodzimy ponownie do lasu, którym podążamy przez około dwa kilometry. Na lewo odchodzą drogi do rozproszonych w lesie przysiółków. Po wyjściu z lasu dochodzimy do całkiem dużego osiedla Pietraszonka.

d30tm24

Na jego końcu znajduje się studencka chatka AKT „Watra” z Gliwic. W tym miejscu szlak skręca w lewo, ostro do góry i przechodzi wkamienistą drogę. Przechodzimy jeszcze przez jedną polanę, żeby w końcu dotrzeć do rozstaju szlaków pod Karolówką: niebieski szlak na południe prowadzi do Zwardonia (ok. 4godz. 30 min); a na północ, razem ze znakami zielonymi na Baranią Górę (ok. 1 godz.). Tutaj zmieniamy szlak na czarny i kierujemy się na zachód, łagodnie na dół. Po około kilometrze dociera do nas z prawej strony, z doliny Czarnej Wisełki, Główny Szlak Beskidzki (wprawo na Przysłop (ok. 15 min). Cały czas łagodnie obniżając się docieramy do sporej polany, na której rozsiadło się osiedle Stecówka.

Znajduje się tutaj mały drewniany kościółek, pochodzący z XX wieku, piękny przykład ludowej architektury drewnianej. Oprócz tego w przysiółku znajduje się prywatne schronisko. Widok ze Stecówki nie jest bardzo rozległy. Po lewej stronie widać łysą kopę Ochodzitej zcharakterystycznym masztem, na prawo od niej Złoty Groń, z rozrzuconymi pod szczytem zabudowaniami Koniakowa. W oddali majaczą szczyty zaliczane już do Beskidu Żywieckiego – to grupa Wielkiej Raczy. Całkiem po prawej stronie za doliną Olzy widać śmiały stożek Girowej, a za nią pasmo Połomów. Spod kościoła czerwony szlak prowadzi dalej na zachód w kierunku przełęczy Kubalonka i Wielkiego Stożka (ok. 4godz.45 min).

My cofamy się kilkaset metrów, do skraju polany i miejsca, w którym szlak rowerowy odbija w prawo. Skręcamy w tę drogę bez znaków i prawie nie obniżając się, dochodzimy do szosy na Pietraszonkę, przy górnym krańcu osiedla Skała. Stąd wracamy tą samą drogą ( zielonym szlakiem), którą rozpoczynaliśmy wycieczkę, do nieodległej Istebnej Zaolzia.