12-11-2007 12:08

Trasa w górach. Szklarska Poręba Szklarska - Szklarska Poręba Marysin

Trasa w górach prowadzi u podnóży Łabskiego Szczytu (1471 m n.p.m.) i Wielkiego Szyszaka (1509 m n.p.m.) całkowicie przez las, w którym miejscami odsłaniają się widoki na Karkonosze. Przekracza liczne, wijące się wśród drzew i okolicznych grup skalnych potoki. Odznacza się średnim stopniem trudności, przy czym w ogóle nie sprawia problemów orientacyjnych. Jest polecana zarówno narciarzom tourowym, jak i biegowym.

d33foqm

Trasa 6: Szklarska Poręba Szklarska – Droga pod Reglami – Dolne Gawry (45 min)
– Złote Jamy – Szklarska Poręba Marysin (1 h 45 min) (długość trasy: 10,8 km) Z powrotem: Szklarska Poręba Marysin – Dolne Gawry (1 h) – Szklarska Poręba Szklarka (1 h 45 min) (suma podejść: 205 m - z powrotem: 180 m)

Nasza wycieczka zaczyna się w miejscu skrzyżowania ul. Kasprowicza z ul. Przerwy--Tetmajera, tuż przy granicy lasu. Skręcamy tam w prawo i podbiegamy bardzo łagodnym zboczem ok. 200 m aż do skrzyżowania, na którym wędrujemy w lewo do góry Drogą pod Reglami (jej nazwę wprowadzono po 1945 r., wykorzystując nazwę analogicznej drogi ciągnącej się pod Tatrami). Jej kręta linia wznosi się bardzo łagodnie aż do leżącej na wys. ok. 630 m n.p.m. leśniczówki Szronowiec. Przy rozwidleniu leśnych dróg, tuż przy leśniczówce, wędrujemy prosto i zaraz za nią przecinamy prowadzący do schroniska Pod Łabskim Szczytem niebieski szlak turystyczny, zwany Czeską Ścieżką (jest on najstarszym traktem łączącym Śląsk z Czechami przez Karkonosze).

Po pokonaniu łagodnego zjazdu, podczas którego przekraczamy Szrenicki Potok, Płóczkę i Płócznik, zaczynamy prawie nieodczuwalny podbieg. Gdy zostawimy za sobą ostatni z wymienionych potoków, po prawej nad leśną szkółką odsłania się nam widok na Szrenicę (1362 m n.p.m.) i Łabski Szczyt. Przebiegamy jeszcze mostki nad Suchą Siklawą i Szklarką, po czym po chwili posuwamy się łagodnie w dół do rozwidlenia dróg przy słabo zaznaczonym wzniesieniu Łagodna (676 m n.p.m.) po lewej, gdzie skręcamy w prawo, a potem, po 150 m, znowu w prawo. Wkrótce, z prawej strony, mijamy wykorzystywane przez pracowników lasu chatki. Po ponownym przekroczeniu potoku Szklarka niespełna 2 km wspinamy się początkowo łagodną, później bardziej spadzistą drogą, mijając pd. skraj zbocza Dolne Gawry u podnóża Wielkiego Szyszaka. Po kilku minutach biegu docieramy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo i zjeżdżamy aż do kolejnego rozwidlenia dróg, kierując się na nim w lewo, i rozpoczynamy ok. kilometrowy podbieg.

d33foqm

Początkowo wędrujemy wzdłuż szkółki leśnej, nad którą co jakiś czas otwiera się widok na Pogórze Karkonoskie, dalej w otoczeniu dorodnych świerków. Zostawiwszy za sobą niebieski szlak turystyczny, mkniemy lekko w dół. Następnie, po przekroczeniu mostku nad Szrenickim Potokiem, po kilku minutach docieramy do Starej Drogi – drogi dojazdowej do schroniska Pod Łabskim Szczytem, którą biegnie żółty szlak turystyczny. Powstała ona na początku XIX w. w okresie rozwoju turystyki górskiej w Karkonoszach. Wykorzystywano ją wówczas jako tor saneczkowy. Skręcamy na niej w prawo i zjeżdżamy po miejscami dość stromym zboczu do Marysina, mijając z lewej strony fragment zbocza Szrenicy – Złote Jamy oraz nieco dalej Złoty Potok. Wędrówkę kończymy przed Muzeum Mineralogicznym przy ul. Kilińskiego.