Qaqwqwrqw

W gdańskim porcie zacumował "statek śmierci"

Najstarszy, wciąż używany wycieczkowiec świata "MS Astoria", zacumował 7 czerwca w gdańskim porcie. Zwodowano go w 1948 r., a w 1956 r., znany wtedy pod nazwą "Stockholm", uczestniczył w jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w dziejach. Włosi nazwali go "La nave della morte" czyli "statek śmierci".
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
W gdańskim porcie zacumował "statek śmierci"
(cruiseandmaritime.com)
Qaqwqwrqw

Każdego roku do trójmiejskich portów licznie przypływają słynne statki pasażerskie. Tym razem zagościł tam mierzący 160 m długości i 21 m szerokości * MS Astoria*. Jest najstarszym promem we współczesnej światowej flocie wycieczkowców. Choć daleko mu do współczesnych pływających hoteli, jest klasą samą w sobie. I mimo prawie 70 lat, wciąż jest w dobrej formie i zabiera na swój pokład pasażerów. Na siedmiu pokładach znajdują się m.in. 3 bary, 2 restauracje, dyskoteka, teatr i kasyno.

Zderzenie u wybrzeży Stanów Zjednoczonych

25 lipca 1956 r. na Oceanie Atlantyckim, w pobliżu amerykańskiego wybrzeża, statek Astoria uczestniczył w kolizji z włoskim transatlantykiem "SS Andrea Doria", który w wyniku zderzenia zatonął. Zginęły 52 osoby, w tym 5 na "Stockholmie". Tak dawniej nazywał się MS Astoria, gdy należał do szwedzkiej linii pasażerski Svenska Amerika Linien.

Qaqwqwrqw

Większość rozbitków uratował płynący do Europy francuski statek pasażerski "Ile de France".
"Stockholm" z ponad 500 rozbitkami na pokładzie i poważnie uszkodzonym dziobem dopłynął do Nowego Jorku, gdzie został wyremontowany za ponad milion dolarów. Z kolei wrak Andrea Dorii leży obecnie tuż przy wejściu do portu w Nowym Jorku i jest sporą atrakcją dla nurków.

Wikimedia Commons CC BY
Podziel się

Kolizja radarowa

Był to jeden z pierwszych przykładów tzw. kolizji radarowej, czyli takiej, w której nawigatorzy z każdego ze statków widzieli na ekranach radarów drugą jednostkę i mieli dostatecznie dużo czasu na reakcję. Przez błędne lub zbyt późne decyzje o manewrach doprowadzili oni do zderzenia.

Qaqwqwrqw

Wielu właścicieli

W 1960 r. "Stockholm" sprzedano rządowi NRD, który zmienił nazwę na "Völkerfreundschaft", czyli "Przyjaźń Narodów". W 1985 r. znalazł się w rękach panamskiej spółki Neptunas Rex Enterprises. Następnie trafił do Oslo jako okręt koszarowy o nazwie "Fridtjof Nansen". Mieszkały na nim osoby ubiegające się o azyl w Norwegii. W 1989 r. znalazł się w porcie we włoskim Genui, z którego dawniej odpływała "Andrea Doria". Włoska prasa, ze względu na kolizję sprzed lat, nazwała go "La nave della morte" czyli "statek śmierci".

Wikimedia Commons CC BY
Podziel się

Prom zmieniał jeszcze kilkukrotnie nazwę – na "Italia I", następnie "Italia Prima", "Valtur Prima", a w 2002 r. na "Caribe". W 2005 r., będąc w rękach Portugalczyków, stał się "Atheną". Co ciekawe w 2008 r. dzielnie obronił się przed 29 jednostkami pirackimi w Zatoce Adeńskiej. W walce z rzezimieszkami pomógł samolot US Navy P-3 Orion. W 2016 r. statek zmienił nazwę na "Astoria". Obecnym właścicielem jest Cruise and Maritime Voyages.

Qaqwqwrqw
Polub WP Turystyka
Qaqwqwrqw
Qaqwqwrqw
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
Qaqwqwrqw