Trwa ładowanie...
d3fg5ho

W Ryanair szykują się wakacyjne strajki. Może to być rekordowa liczba odwołanych lotów

Linie lotnicze Ryanair niedawno dopiero uznały związki zawodowe pracowników. Teraz personel żądają spełnienia oczekiwań wobec godnych warunków pracy. W przeciwnym razie dojdzie do rekordowej liczby odwołanych lotów.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Klientów Ryanair może w te wakacje spotkać sporo nieprzyjemności, jeśli zarząd linii nie spełni warunków szykujących się do protestu członków związków zawodowych.
Klientów Ryanair może w te wakacje spotkać sporo nieprzyjemności, jeśli zarząd linii nie spełni warunków szykujących się do protestu członków związków zawodowych. (Shutterstock.com)
d3fg5ho

W ubiegłym roku w okresie świątecznym personel Ryanaira postawił pracodawcom ultimatum – albo zalegalizują związki zawodowe, albo 20 grudnia rozpoczną strajk. Na to rzecz jasna właściciele linii nie mogli sobie pozwolić. Członkowie związków zawodowych oczekują od pracodawców spełnienia żądań dotyczących warunków pracy.

Na innych zasadach

Najważniejszym postulatem przygotowujących się do strajku pracowników jest sprawa ich* zatrudnienia według przepisów obowiązujących w kraju, w którym pracują.* Ryanair jest irlandzkim przewoźnikiem, który wobec zatrudnionych stosuje zapisy prawa irlandzkiego, a na to członkowie związków zawodowych nie chcą się dłużej godzić.

Jako pierwszy zaprotestował portugalski związek pilotów SNPVAC, który sprzeciwił się międzynarodowemu zastosowaniu irlandzkiej jurysdykcji. Ignoruje ona bowiem prawa rodzicielskie, zwolnienia lekarskie oraz obarcza kadrę pracowniczą ogromną dyscypliną związaną z osiąganiem celów sprzedażowych na pokładzie samolotu. Pracownicy skarżą się również na kosztowne szkolenia, 12 godzinne zmiany i brak odpowiedniej przerwy pomiędzy kolejnymi dniami pracującymi. Załoga pokładowa nie otrzymuje także wyżywienia w czasie pracy.

d3fg5ho

W ubiegłym roku brytyjski dziennik _The Sun _ujawnił, że personel pokładowy Ryanaira zarabia * jedynie 4,99 USD (19 zł) za godzinę pracy,* a niemal codziennie robi darmowe nadgodziny. Nie jest także tajemnicą, że godziny pracy są tam liczone tylko w powietrzu, a praca załogi na lądzie nie jest odpłatna. A zatem godziny spędzone na przygotowaniu maszyny do lotu oraz wprowadzenie pasażerów na pokład jest przez nich poniekąd robione "charytatywnie”.

"Bycie tanim przewoźnikiem nie powinno oznaczać oszczędności na świadczeniach pracowniczych. Pracownicy pracujący dla Ryanair zarządzają codziennie ogromną częścią ruchu pasażerskiego w Europie. Jako obywatele najbogatszej społeczności gospodarczej na świecie jesteśmy dumni z wysokich standardów moralnych i wspieramy uczciwe praktyki zatrudnienia. Mamy nadzieję, że Ryanair podejmie działania w celu poprawy warunków zatrudnienia” – komentuje Marius Stonkus, prezes zajmującej się odszkodowaniami lotniczymi firmy Skycop.

Wiosną w Madrycie doszło do spotkania przedstawicieli hiszpańskich, niemieckich, holenderskich, włoskich, belgijskich oraz portugalskich związków zawodowych. Rozważono tam możliwe formy protestu oraz przygotowano dokładną listę oczekiwań. Zarząd Ryanair ma czas do dziś tj. do 3 lipca, na podjęcie decyzji i ustosunkowanie się do oczekiwań członków związków zawodowych. Jeśli warunki nie zostaną spełnione, personel rozpocznie strajk, który planowany jest na przełom lipca i sierpnia.

d3fg5ho

Kiedy nie wiadomo co robić

Strajk personelu pokładowego oraz pracowników obsługujących lotnisko może odbić się dużym echem i zagrozić naszym wakacjom. Warto wiedzieć, że w tych sytuacjach * możemy, a nawet powinniśmy ubiegać się o odszkodowanie.* Do rekompensaty pieniężnej w wysokości do 600 euro kwalifikuje się każdy lot, który został opóźniony o min. trzy godziny. W przypadku anulowania lotu o odszkodowanie możemy ubiegać się w sytuacji, kiedy informacja o jego anulowaniu została podana później niż 14 dni przed jego datą. Jeżeli lot zostanie opóźniony o więcej niż 5 godzin przewoźnik jest zobowiązany do zwrócenia pełnej kwoty biletu, a w przypadku opóźnienia powyżej dwóch godzin na trasie *powyżej 1500 km * przewoźnik musi także zapewnić pasażerom posiłki i napoje. Oprócz tego przewoźnik ma obowiązek zapewnić transport z i do lotniska. Stawki odszkodowań za loty dostępne są w internecie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Port "Solidarność". Polacy o budowie centralnego lotniska

d3fg5ho

Podziel się opinią

Share

d3fg5ho

d3fg5ho