Wakacje 2024 nad Bałtykiem, w górach lub na Mazurach. A jak Polacy chcą płacić na miejscu?
Aż 80 proc. Polaków tego lata zamierza wyjechać na urlop. Ponad połowa wakacje spędzi w kraju, za granicę wybierze się co trzeci rodak. Bez względu na kierunek letniego wyjazdu, zdecydowana większość podczas wakacji (i nie tylko) wybiera płatności bezgotówkowe.
Tegoroczne preferencje wakacyjne Polaków zbadał portal zacnenocowanie.pl. Jak wynika z opublikowanego przed kilkoma dniami raportu, 8 na 10 rodaków skorzysta w lipcu i sierpniu z prawa do urlopu. 17 proc. ankietowanych zamierza cały czas pracować, a 3 proc. jeszcze nie zdecydowało o swoich planach i czeka na ofertę last minute.
Ponad połowa respondentów (54,5 proc.) wakacje spędzi w kraju. Wśród rodzimych kierunków niezmiennie króluje morze. Nad Bałtykiem będzie odpoczywało aż 42 proc. Polaków. Drugim wyborem są góry – 27 proc., a trzecim jeziora – 19 proc.
Polacy wybierają płatności elektroniczne
Bez względu na kierunek letniego wyjazdu zdecydowana większość z nas podczas wakacji (i na co dzień) preferuje płatności bezgotówkowe. Badanie przeprowadzone przez POLASIK Research dla Fundacji Polska Bezgotówkowa[1] wskazują, że już ponad 2/3 transakcji w sklepach oraz punktach usługowych odbywa się w sposób cyfrowy. Co więcej, 6 na 10 ankietowanych przyznało, że w ubiegłym roku płaciło zbliżeniowo częściej niż w 2022 r.
Jak wynika z badania, Polacy coraz chętniej wybierają też płatności mobilne, m.in. telefonem czy zegarkiem. Udział takich metod płatności wzrósł z 14 proc. w 2022 r. do 23 proc. w 2023 r. Jednocześnie warto podkreślić, że choć od lat systematycznie maleje w Polsce popularność gotówki (w 2023 r. jej udział w liczbie transakcji detalicznych wyniósł 35 proc., co było spadkiem o 3 proc. w porównaniu z 2022 r.), to wciąż wielu Polaków wybiera tę formę rozliczeń.
Co przekonuje nas do płatności elektronicznych? Decydując się na użycie karty lub telefonu, kierujemy się przede wszystkim bezpieczeństwem, szybkością oraz wygodą transakcji. Aż 90 proc. badanych przyznaje, że korzystanie z karty płatniczej jest wygodne lub bardzo wygodne, 95 proc. uważa je za szybkie lub bardzo szybkie, a 79 proc. za bezpieczne lub bardzo bezpieczne.
Bezgotówkowo znaczy bezpieczniej
Stale rosnąca popularność płatności bezgotówkowych wśród Polaków to bez wątpienia także sygnał dla przedsiębiorców prowadzących działalność w miejscowościach turystycznych, że warto udostępniać konsumentom tę metodę płacenia za nocleg, obiad czy zakupy. Dane zebrane dla Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazują, że klienci częściej rezygnują z transakcji i opuszczają punkty, w których nie ma terminala płatniczego.
Białych plam w postaci sklepów czy miejsc usługowych, gdzie nie można płacić kartą lub mobilnie jest na bezgotówkowej mapie Polski na szczęście coraz mniej. Choć oczywiście wciąż zdarza się – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – że nie zapłacimy elektronicznie. To właśnie z myślą o takich firmach powstał Program Polska Bezgotówkowa.
Bezpłatne terminale płatnicze dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się przystąpić do Programu Polska Bezgotówkowa mają możliwość bezpłatnego korzystania przez rok z terminala i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne. Firmy nie ponoszą też kosztów wdrożenia rozwiązania oraz obsługi transakcji do 100 tys. zł (roczny obrót na jeden terminal). Co ważne, po okresie testowym mogą zdecydować, czy zatrzymują terminal na określonych warunkach, czy z niego rezygnują.
Program Polska Bezgotówkowa to idealny sposób, aby sprawdzić, jak udostępnienie płatności cyfrowych wpływa na rozwój biznesu i wzrost konkurencyjności. Kluczowe korzyści dla przedsiębiorców to m.in. zatrzymanie odpływu klientów, zyskanie nowych odbiorców (młodzi ludzie najchętniej płacą elektronicznie), szybszy sposób obsługi, brak "odwiecznego" problemu z wydaniem reszty czy łatwiejsze rozliczenie dnia transakcyjnego. Brak konieczności przechowywania w kasie większych sum gotówki, a następnie przewożenia jej do banku czy domu to też większe bezpieczeństwo przedsiębiorcy.
Od początku funkcjonowania Programu Polska Bezgotówkowa (od 2018 r.) przystąpiło do niego już ponad 480 tys. podmiotów, w których działa ponad 635 tys. terminali. W tym czasie konsumenci zrealizowali ponad 1,9 mld transakcji płatniczych o łącznej wartości przekraczającej 125 mld zł.
Prowadzisz biznes i nie masz jeszcze terminala? Więcej o Programie Polska Bezgotówkowa znajdziesz na stronie Fundacji.
[1] Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce", Badanie konsumenckie 2023, Polasik Research
WP Turystyka na: