Wielka zmiana tego lata w Chorwacji. Czekano na to latami
Trzy miesiące dzielą nas od historycznego wydarzenia. W lipcu otwarty zostanie most Pelješac, który połączy najbardziej na południe wysunięty kraniec Chorwacji - półwysep Pelješac oraz okolice Dubrownika z resztą kraju. Obecnie, żeby tam dotrzeć, trzeba przejechać przez Bośnię i Hercegowinę.
12.04.2022 | aktual.: 12.04.2022 07:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Most Pelješac, na który niecierpliwie czekają także turyści z Polski, pozytywnie przeszedł kontrolę techniczną. Jego oficjalne otwarcie zaplanowane jest w połowie lipca br.
Otwarcie mostu Pelješac już wkrótce
Konstrukcja ma 2,4 km długości, a w najwyższym puncie 55 m wysokości. Wraz z nią oddanych do użytku zostanie ok. 20 km dróg dojazdowych. Pozostałe 10 km i obwodnica miasta Ston zostaną udostępnione do końca roku. W piątek 8 kwietnia opublikowano najnowszy filmowy, który prezentuje stan prac nad konstrukcją.
Mimo iż powstanie mostu nie wpłynie na czas podróży do Dubrownika (kontrole na granicy odbywają się raczej sporadycznie), to sprawi, że miasto to nie będzie już terytorialnie odizolowane od reszty kraju. Szczególnie dotkliwe dla mieszkańców Dubrownika było to np. w czasie pandemii koronawirusa.
Zobacz także
Pelješac to jedno z ukochanych miejsc Polaków na urlop w Chorwacji - swój dom ma tam sam Robert Makłowicz. Wizyta w Dubrowniku to z kolei punkt obowiązkowy podczas wizyty w południowej Dalmacji.
Most Pelješac - najdroższy projekt infrastrukturalny od 1986 roku
Choć pierwsze prace w związku z projektem mostu rozpoczęły się już w 2005 r., to inwestycja ruszyła dopiero kilka lat temu. Decydujące w tej sprawie okazała się decyzja Komisji Europejskiej, która zgodziła się dofinansować budowę kwotą 357 mln euro.
To najdroższy projekt infrastrukturalny od 1986 roku, kiedy to Komisja Europejska rozpoczęła współfinansowanie tego typu projektów. Most kosztował w sumie 418 mln euro, z czego UE pokryła 85 proc., a Chorwacja 15 proc.
Wcześniej najdroższym z projektów była budowa metra w portugalskim mieście Porto, na którą przeznaczono 316 mln euro ze środków unijnych.
Źródło: The Dubrovnik Times