Pekin: najdłuższe metro świata
W końcu grudnia pekińskie metro uzyska 4 nowe odcinki funkcjonujących obecnie linii i tym samym ta miejska kolej podziemna będzie miała sieć połączeń liczącą 442 km - najdłuższą na świecie. Nowe odcinki metra pekińskiego o łącznej długości 70 km, na których obecnie trwają jazdy próbne, zostaną oddane do użytku 28 grudnia. Po rozbudowie sieć 16 linii pekińskiej kolei podziemnej będzie miała 265 stacji, z czego 36 jest stacjami przesiadkowymi, łączącymi co najmniej 2 linie. Nowe odcinki są odporne na ataki terrorystyczne i mogą pełnić rolę schronów atomowych.
W końcu grudnia pekińskie metro uzyska 4 nowe odcinki funkcjonujących obecnie linii i tym samym ta miejska kolej podziemna będzie miała sieć połączeń liczącą 442 km – najdłuższą na świecie. Nowe odcinki metra pekińskiego o łącznej długości 70 km, na których obecnie trwają jazdy próbne, zostaną oddane do użytku 28 grudnia. Po rozbudowie sieć 16 linii pekińskiej kolei podziemnej będzie miała 265 stacji, z czego 36 jest stacjami przesiadkowymi, łączącymi co najmniej 2 linie. Nowe odcinki są odporne na ataki terrorystyczne i mogą pełnić rolę schronów atomowych.
PAP, if/pw
Ponad 400 km tras!
Metro w Pekinie, którego budowa rozpoczęła się w 1965 roku, było pierwszym tego typu systemem w Chinach. W 2004 roku przystąpiono do jego wielkiej modernizacji i rozbudowy, która nabrała przyspieszenia po 2007 roku, w trakcie przygotowań do igrzysk olimpijskich. Zaczynając od 114 km w ciągu kolejnych 5 lat osiągnięto obecny wynik 442 km, co w przeliczeniu średnim daje przyrost o ok. 60 km rocznie.
Dla porównania całkowita długość tras metra warszawskiego to 23,1 km – oddano je po 25 latach budowy w 2008 roku. Budowę drugiego odcinka rozpoczęto w sierpniu 2010 roku, a jego długość ma wynosić 31 km.
Ponad 400 km tras!
Wszystkie nowe stacje metra zostały zaprojektowane pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych. Są w nich windy, szerokie przejścia biletowe dla wózków inwalidzkich, dodatkowe niskie okienka w automatach biletowych i toalety przystosowane dla niepełnosprawnych. Po udostępnieniu nowych odcinków przepustowość sieci metra ma osiągnąć ponad 10 mln pasażerów dziennie. Władze miejskie przewidują, że ponad 44 proc. całego transportu pasażerskiego obsłuży wówczas transport komunalny, z czego kolej podziemna - około 40 proc.
Ponad 400 km tras!
W 2012 roku rozbudowa metra koncentrowała się w centrum miasta. Około 84 proc. długości odcinków, które będą oddane w końcu grudnia, nie przekracza granicy 8 km od środka miasta, czyli zlokalizowane jest w obrębie czwartej obwodnicy drogowej. Sieć pekińskiego metra jest również zintegrowana ze wszystkimi głównymi dworcami kolejowymi i kolejką na lotnisko.
Ponad 400 km tras!
Według oświadczenia Biura Obrony Cywilnej (BOC) Pekinu nowe odcinki metra są odporne na zagrożenie atakami gazów trujących, jak również mogą pełnić rolę schronów przeciwatomowych. Tunele są zaprojektowane w ten sposób, że mogą być szczelnie zamknięte i zamieniać się w schrony. Każdy odcinek wyposażony jest w zbiorniki powietrza wystarczające na 3-godzinne przetrwanie przebywających tam ludzi w całkowitej izolacji od świata zewnętrznego.
Ponad 400 km tras!
Od przyszłego roku uruchomione zostaną specjalne przyspieszone składy pociągów, które będą się zatrzymywać tylko na dużych stacjach. Na niektórych liniach dołączone zostaną dwa dodatkowe wagony, pozwalające na zwiększenie liczby pasażerów jednego pociągu do 500. Powinno to w znacznym stopniu rozładować zatory w godzinach szczytu.
Ponad 400 km tras!
Drugim co do wielkości na świecie jest metro szanghajskie mające 420 km, trzecie to metro londyńskie - 408 km, a na czwartym miejscu nowojorskie - 369 km. Metro w Pekinie raczej utrzyma się na swojej pozycji - do 2015 roku ma składać się z 420 stacji, a długość wszystkich tras wyniesie 561 km.
PAP, if/pw