Chcą zostać światową marką turystyczną. Perła Azji Środkowej stawia na rozwój
24.08.2023 11:35, aktual.: 24.08.2023 14:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Uzbekistan nazywany jest jednym z klejnotów podróżniczych Azji Środkowej. Od pewnego czasu kraj zwraca szczególną uwagę na modernizację branży turystycznej, w tym organizację obsługi gości zagranicznych zgodnie z międzynarodowymi standardami. W nowej strategii "Uzbekistan 2030" planowane jest zwiększenie liczby turystów zagranicznych do 15 mln, a krajowych do 25 mln osób.
Uzbekistan jest jednym z kluczowych krajów na jedwabnym szlaku. Bogata architektura i starożytna kultura przyciągają turystów z całego świata, ale władze kraju chcą, aby było ich więcej. Według Światowej Organizacji Turystyki ONZ azjatycki kraj znajduje się obecnie wśród pięciu państw o najbardziej dynamicznie rozwijającym się przemyśle turystycznym.
Turyści w Uzbekistanie
W 2022 r. Uzbekistan odwiedziło ponad pięć mln zagranicznych turystów, a trendy w 2023 r. wskazują, że liczba ta wzrośnie nawet do siedmiu mln. Ponadto odnotowuje się coraz większe grupy podróżnych krajowych, którzy chętnie zwiedzają swoją ojczyznę.
W celach turystycznych odwiedzali Uzbekistan przede wszystkim obywatele Kazachstanu - 1,1 mln osób, Kirgistanu - 0,95 mln, Turcji - 53,3 tys., Włoch - 5,9 tys., oraz Hiszpanii - 4,3 tys. Wśród Polaków ten azjatycki kraj wciąż jest niszowym kierunkiem i w 2022 r. w celach turystycznych przyjechało do niego zaledwie 1980 osób. Władze Uzbekistanu liczą jednak na zwiększenie tej liczby w przyszłości. Może przyczynić się do tego porozumienie w sprawie uruchomienia bezpośrednich połączeń Warszawa-Taszkent-Warszawa, które zawarli Uzbekistan Airways i Polskie Linie Lotnicze LOT. Rejsy będą realizowane od 23 lutego 2024 r. aż trzy razy tygodniowo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W nowej strategii "Uzbekistan 2030" planowane jest zwiększenie liczby turystów zagranicznych do 15 mln, a krajowych do 25 mln osób.
Stawiają na rozwój
W Uzbekistanie liczba hoteli wzrosła już do 2,4 tys., a liczba pokoi do 50 tys. W największych i najbardziej popularnych miastach, takich jak Taszkent, Buchara, Samarkanda i Chiwa otwarto luksusowe kompleksy hotelowe, m.in. Marriott i Hampton by Hilton oraz Hyatt Regency. Ponadto Taszkent i inne największe ośrodki turystyczne kraju połączone są nowoczesnymi pociągami dużych prędkości.
Wśród zdecydowanie pozytywnych rezultatów zmian jest złagodzenie reżimu wizowego dla ponad 90 krajów świata, w tym dla krajów Unii Europejskiej, których obywatele mogą pozostać w Uzbekistanie bez wiz do 30 dni.
Zgodnie ze strategią przyjętą przez kraj pod nazwą "Uzbekistan 2030" wartość usług turystycznych świadczonych dla obcokrajowców zostanie zwiększona do pięciu mld dolarów, a usług z branży tzw. turystyki medycznej i edukacyjnej do ok. 1,5 mld dolarów rocznie.
Co już oferuje Uzbekistan?
Uzbekistan jest krajem muzeów na wolnym powietrzu, bowiem ma 8,2 tys. obiektów dziedzictwa kulturowego, a niektóre z nich są wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Od czasu pojawienia się jedwabnego szlaku Uzbekistan - most łączący Wschód i Zachód - jest najkrótszą trasą podróży z Europy do Azji i odwrotnie.
Oczywiście kraj ten słynie także z turystyki pielgrzymkowej. W tym celu co roku Uzbekistan odwiedzają rzesze muzułmanów, chrześcijan i wyznawców buddyzmu.
Ważną rolę odgrywa także kuchnia narodowa, odpowiednia zarówno dla gości z krajów europejskich, jak i państw muzułmańskich, oraz gościnność narodu uzbeckiego. Dzięki potencjałowi gastronomicznemu kraj pozostawia niezapomniane wrażenie.