Co zrobić jak cię okradną na wakacjach
Wakacje to czas wzmożonej aktywności tych, którzy wykorzystując urlopowe roztargnienie i zmniejszoną czujność, czyhają na bagaże, pieniądze czy sprzęt elektroniczny turystów. Wybierając się na urlop warto wiedzieć co można zrobić, jeśli padnie się jednak ofiarą kradzieży.
Wakacje to czas wzmożonej aktywności tych, którzy wykorzystując urlopowe roztargnienie i zmniejszoną czujność, czyhają na bagaże, pieniądze czy sprzęt elektroniczny turystów. Wybierając się na urlop warto wiedzieć co można zrobić, jeśli padnie się jednak ofiarą kradzieży.
Kradzież rzeczy z pokoju
Każda okradziona osoba ma prawo do żądania odszkodowania, zarówno za rzeczy utracone, jak i uszkodzone podczas kradzieży z pokoju. Żądanie należy skierować do osoby zarobkowo prowadzącej hotel, motel, pensjonat czy dom wypoczynkowy.
Okradziony turysta musi udowodnić jednak, że wystąpiła kradzież, a także to, że poniósł w jej skutku stratę. Niezbędne jest również wykazanie, że podczas kradzieży był gościem w obiekcie i wniósł do niego utraconą cz też skradzioną rzecz.
Aby dochodzić zadośćuczynienia należy zawiadomić o kradzieży właściciela obiektu. Według prawa mamy na to do 6 miesięcy od zauważenia kradzieży (lub zaistniałej szkody). Warto też zawiadomić miejscową policję – postara się ona odnaleźć sprawcę. A zdarza się niestety, że w kradzież jest zamieszany hotelarz lub pracownik obiektu.
Należy również pamiętać, że aby dostać odszkodowanie za uszkodzony samochód czy rzeczy, które w nim były, nie wystarczy być gościem hotelowym. Konieczne jest zawarcie z hotelarzem dodatkowej umowy o przechowanie.
Zgubiony lub uszkodzony bagaż
Postępowanie w sytuacji utraty lub uszkodzenia bagażu podczas podróży samolotem regulują regulaminy linii lotniczych. Są one oparte o przepisy Konwencji Montrealskiej z 1999 roku, określającej odpowiedzialność cywilną przewoźników lotniczych.
Jeśli tylko zauważymy uszkodzenie bagażu lub okaże się, że w ogóle go nie ma, należy zgłosić się bezzwłocznie, jeszcze na lotnisku, do przedstawiciela linii lotniczej, z której usług korzystaliśmy. W przypadku uszkodzenia należy udowodnić, iż powstało ono, gdy bagaż znajdował się w gestii przewoźnika. Zostanie spisany protokół szkody, na podstawie którego dostaniemy numer referencyjny sprawy. Należy się nim posługiwać w dalszych kontaktach w sprawie bagażu.
W przypadku uszkodzenia lub kradzieży z bagażu zgłoszenie musi nastąpić najpóźniej 7 dni po przylocie. Natomiast jeśli bagaż zaginął całkowicie termin ten, w zależności od przewoźnika, wynosi od roku do dwóch lat.
Według postanowienia Trybunału Sprawiedliwości UE z 6 maja 2010 r. za utracony bagaż pasażer może dostać maksymalnie 1134,71 euro. Jeśli uważamy, że wartość naszego bagażu jest wyższa warto zgłosić to przy odprawie i uiści dodatkowa opłatę. Wówczas w przypadku utraty bagażu można liczyć na wyższe odszkodowanie.
Dokumenty skradzione za granicą
Jeżeli Twój paszport lub inne dokumenty zostały skradzione lub zagubione należy udać się do najbliższego konsulatu RP. Konsul po sprawdzeniu tożsamości wystawi paszport tymczasowy na powrót do Polski.
W przypadku utraty pieniędzy konsul może pośredniczyć w skontaktowaniu się z rodziną lub przyjaciółmi w Polsce, a w uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, wypłaci na miejscu kwotę wpłaconą przez Twoich krewnych lub przyjaciół na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie. W skrajnych przypadkach może pożyczyć drobną kwotę pieniędzy na powrót do Polski , po uprzednim Twoim zobowiązaniu się do jej zwrotu.