Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Niedrogie, komfortowe oraz punktualne połączenie lotnicze to marzenie większości podróżujących. Niestety realia są takie, że zakłócenia w ruchu samolotowym powodują opóźnienia, a o tanie bilety coraz trudniej. Z pomocą turystom przychodzą platformy oferujące nie tylko wyszukiwarki tanich i jak najszybszych połączeń, ale także konkretne wsparcie w przypadku problemów w podroży.
Z przeprowadzonego na zlecenie platformy Kiwi.com badania wynika, że polscy podróżni na etapie planowania urlopu, najbardziej martwią się o znalezienie idealnego połączenia lotniczego, czyli takiego, które jest jednocześnie wygodne i niedrogie. Jednak to nie wszystko. Powtarzające się opóźnienia, czasami bardzo znaczące, a także odwołania lotów sprawiają, że platformy zajmujące się pośredniczeniem w organizacji podroży widzą realną potrzebę wprowadzania nowych narzędzi.
Najważniejsza jest szybka reakcja
Chodzi przede wszystkim o możliwości szybkiego reagowania w razie sytuacji takich jak strajki czy niespodziewane sytuacje wymuszające konieczność zmiany tras samolotów. Mieliśmy z takimi sytuacjami do czynienia po tym, jak rozgorzały konflikty zbrojne w Ukainie czy na Bliskim Wschodzie.
Podczas konferencji, którą zorganizowano na początku października w Barcelonie, eksperci zajmujący się bezpieczeństwem podróży w firmie Kiwi.com opowiedzieli o tym, jak wykorzystują sztuczną inteligencję, aby niwelować skutki problematycznych sytuacji swoich klientów podczas podróży. Ich zdaniem trzy największe lęki podróżnych to niepewność cenowa, chaos związany z opóźnieniami i stres związany z dokumentami.
Tysiące ludzi chcą to zobaczyć. Warszawa jak sprzed 150 lat - rosyjskie szyldy w sklepach
Wszyscy zgodnie potwierdzili, że sztuczna inteligencja nie jest już wizją przyszłości, ale staje się w zasadzie partnerem każdego podróżnika, który pomaga mu wyjść z problematycznych sytuacji. Główne przesłanie czołowych specjalistów jest jasne: sztuczna inteligencja jest katalizatorem, którego celem jest zapewnienie, że podróżujemy taniej, bezpieczniej i przede wszystkim z minimalnym stresem.
- Główne lęki i obawy podróżnych o to, czy mam najlepszą ofertę, co się stanie, jeśli mój lot zostanie odwołany lub opóźniony oraz czy posiadam wszystkie niezbędne do planowanej podroży dokumenty i informacje, są siłą napędową naszych innowacji - powiedział Michal Šindelář, wiceprezes ds. produktów konsumenckich w Kiwi.com. - Najważniejszą z nich jest nasz produkt o nazwie Gwarancja Kiwi.com. Jest to usługa, która działa jak automatyczny asystent kryzysowy, który rozwiązuje zmiany w planie podróży w ciągu dwóch minut i oferuje natychmiastowy kredyt na alternatywne opcje podroży.
Wyjaśnijmy: jest to rodzaj ubezpieczenia, które gwarantuje zapewnienie środków na alternatywny lot w razie opóźnienia lub odwołania planowanego połączenia. Z pomocą AI wyszukiwana jest najlepsza opcja takiego awaryjnego lotu i firma w ramach usługi pokrywa różnicę w cenie.
Usługa Gwarancja obejmuje również praktyczną kartę pokładową LIVE — dynamiczny nawigator, który zapewnia podróżnym informacje w czasie rzeczywistym na temat ich lotów, w tym zmian rozkładu jazdy, opóźnień, a także numerów bramek i terminali, bezpośrednio na ekranach ich urządzeń.
Podróż nie kończy się na zakupie biletu
- Podróż naszego klienta nie kończy się na sprzedaży biletu, ale dopiero na szczęśliwym dotarciu do celu - podkreślił Dalibor Glaich, dyrektor ds. inżynierii w Kiwi.com. - Agenci AI są obecnie w stanie obsłużyć do 80 proc. interakcji z klientami i tym samym stali się głównym punktem kontaktowym w obsłudze klienta.
Galich zauważa, że sztuczna inteligencja błyskawicznei się rozwija. Podczas gdy rok temu potrafiła wykonywać jedynie proste, szablonowe zadania, obecnie potrafi zaangażować się w rozbudowane konwersacje i rozwiązywać złożone, wielopoziomowe problemy.
Mario Gavira, wiceprezes ds. rozwoju i marki zwrócił uwagę na fakt, że podróże to także marzenia i plany i w tym aspekcie - choć dla niektórych może to być zaskakujące - również AI odgrywa bardzo ważną, jeśli nie kluczową rolę.
Na początku są marzenia
- Rewolucja technologiczna wpływa nie tylko na podróż i wsparcie, ale także na fazę planowania - mówił. - Wcześniej korzystaliśmy głównie z przeglądarek i to my wyszukiwaliśmy, co chcemy zobaczyć. Obecnie w planowaniu naszych urlopów korzystamy z generatywnej sztucznej inteligencji. Chatboty są najszybciej rozwijającym się produktem konsumenckim, który pozwala zaoszczędzić blisko połowę czasu w planowaniu i zapewnia spersonalizowane rekomendacje dla 37 proc. klientów.
Jak podkreślił Gavira, niezależnie od tego, jak bardzo rozwiną się nowe technologie, na początku podróży są zawsze ludzkie marzenia i emocje i tego żadne chat boty ani inne formy wsparcia AI nie zrobią za nas.