Czy polskie lotniska są bezpieczne?
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak chronione są polskie lotniska. Niestety opinia była negatywna. Kontrolerzy dopatrzyli się wielu nieprawidłowości m.in.: nieuprawnione osoby mogą wejść do samolotów, do stref strzeżonych mogą dostać się osoby i pojazdy bez wymaganych przepustek, a wokół lotnisk wciąż są problemy z usuwaniem przeszkód, które zagrażają bezpieczeństwu.
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak chronione są polskie lotniska. Niestety opinia była negatywna. Kontrolerzy dopatrzyli się wielu nieprawidłowości m.in.: nieuprawnione osoby mogą wejść do samolotów, do stref strzeżonych mogą dostać się osoby i pojazdy bez wymaganych przepustek, a wokół lotnisk wciąż są problemy z usuwaniem przeszkód, które zagrażają bezpieczeństwu.
Lotniska, które mają status agentów pocztowych, w ogóle nie są przygotowane do wykonywania kontroli ładunków i poczty. Taką kontrolę przeprowadzały Służba Ochrony Lotnisk i Straż Graniczna. Podmioty, które powinny się tym zajmować, nie ponosiły żadnych kosztów kontroli, których dokonywała SOL i SG. Szkolenia dla pracowników odbywały się nieterminowo, co spowodowało, że w różnych okresach pracowało 259 pracowników, bez wymaganych kursów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
W Szczecinie, na 48 pracowników kontroli bezpieczeństwa, 25 nie posiadało odpowiednich certyfikatów. Stwierdzono również obecność osób nieupoważnionych, na lotnisku w Poznaniu. Do strzeżonej strefy prowadzącej na plac budowy, wpuszczono dwa samochody, które nie zostały poddane żadnej kontroli. Pojazdy oraz osoby, które nimi kierowały nie posiadały wymaganych przepustek do przebywania w strefie zastrzeżonej.
We Wrocławiu, kontrolerzy ujawnili groźne dla bezpieczeństwa lotów zaniedbania. Pracownicy ochrony lotniska nie dokumentowali samolotów, które przyjmowano do ochrony. Nie odnotowywano numerów plomb, które zakładano na samoloty i faktu ich zgodności ze stanem początkowym. Jest to niezgodne z przepisami i mogło doprowadzić do wejścia na pokład samolotów osób nieupoważnionych.
Na lotniskach w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu, stwierdzono niezgodny stan utrzymania ogrodzenia i przyległych do niego stref. Problemy pojawiły się także przy identyfikacji i usuwaniu przeszkód lotniczych. W Szczecinie, w okolicach lotniska, usunięcie drzew trwało 9 miesięcy.
Zdaniem NIK, procedura usuwania przeszkód lotniczych powinna być uproszczona, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów oraz samolotów.
Hanna Wyrąbkiewicz
Więcej na: ttg.com.pl
pw/at
Sprawdź najlepsze oferty: www.wycieczki.wp.pl