Dlaczego w oknach samolotów są małe dziurki?
Siedząc przy oknie w samolocie, wiele osób zauważa małą dziurkę w szybie. Nie ma powodu do obaw - te niewielkie otwory są tam z konkretnego powodu i bez nich mogłoby wystąpić wiele problemów na pokładzie.
Widok małej dziurki w szybie może przestraszyć szczególnie tych, którzy lecą samolotem po raz pierwszy. Na szczęście okno składa się z kilku warstw, a jedynie środkowa z nich zawiera otwór.
Małe otwory o wielkiej mocy
Okazuje się, że te małe otwory są kluczowe, ponieważ regulują ciśnienie we wnętrzu samolotu, co sprawia, że podróż jest bardziej komfortowa dla pasażerów.
Sprawdź także: 20-latka urodziła w samolocie. Dziecko wyrzuciła
Okna w samolotach są zaprojektowane tak, aby niwelować różnice ciśnienia między wnętrzem statku powietrznego a zewnętrznym środowiskiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tłumy w Gdyni. "To był niezły odlot"
Pilot Mark Vanhoenacker wyjaśnia, że zarówno środkowa, jak i zewnętrzna szyba są dostatecznie mocne, aby wytrzymać różnice ciśnień, przy czym to zewnętrzna szyba jest najbardziej obciążona dzięki otworowi odpowietrzającemu.
Otwory odpowietrzające mają dodatkową funkcję. Pozwalają wilgoci wydostać się z kabiny, co zapobiega zamgleniu okien.
Co oznacza trójkąt nad oknem?
Nie każdy zwraca na to uwagę, ale innym ciekawym elementem w okolicy okien w samolocie są małe nalepki z czarnym trójkątem. Służą one załodze do lokalizacji miejsc, z których najlepiej widać skrzydła samolotu.
Skrzydła samolotu mają więcej funkcji, niż mogłoby się wydawać. Odpowiadają za większość siły nośnej, utrzymują silniki i mieszczą paliwo. Przed startem załoga zawsze sprawdza, czy skrzydła są w dobrym stanie.