Festiwal nowej mobilności. Jak zadbać o ekologię przy organizacji tak dużego wydarzenia?
Sopot – Giżycko – Zakopane. Blisko 1000 km przemierzanych przez ekipę techniczną w tę i z powrotem. Organizatorzy najdłuższego wakacyjnego festiwalu filmowego w Polsce BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane pokazują, jak rozwiązać kwestie logistyki bez szkody dla planety.
Organizacja tego typu wydarzeń wymaga ogromnych zasobów. Mówimy o niezliczonych godzinach poświęconych na planowanie i realizację, zaawansowanej logistyce czy finansach. Nie możemy też zapominać o środowisku. Dążenie do zmniejszenia śladu węglowego eventów to trend, który się rozwija i który w przyszłości ma szansę stać się standardem.
Jak jednak sprawić, by popularny festiwal w jak najmniejszym stopniu wpływał na środowisko naturalne? Organizatorzy BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane postawili na kontynuację współpracy z Arval Service Lease Polska, liderem w obszarze długoterminowego wynajmu pojazdów. Podczas tegorocznej edycji, łączącej 18-lecie festiwalu z obchodami 130-lecia istnienia kina, Arval zadbał o elastyczną, efektywną i bezemisyjną mobilność organizatorów oraz partnerów wydarzenia.
Ekologicznie po mieście i w trasę
Zajrzymy za festiwalowe kulisy i zobaczmy, jak zostało to zorganizowane. Przede wszystkim w Giżycku, Zakopanem i Sopocie został uruchomiony Arval Mobility Hub, kompleksowe centrum mobilności, oferujące przyjazne środowisku środki transportu.
I tak, przez całe wakacje dzięki współpracy z Hop.City urzędnicy miejscy w Zakopanem i Giżycku oraz członkowie ekipy technicznej w Sopocie mogli korzystać z rowerów i skuterów elektrycznych. Jednoślady wspierały urzędników m.in. w ich drodze do i z pracy, a ekipę techniczną Outdoor Cinema w logistyce i sprawnym przygotowaniu seansów.
- Arval Mobility Hub to nowoczesne centrum współdzielonej mobilności, zaprojektowane nie tylko z myślą o firmach, ale również o sektorze publicznym. To idealne rozwiązanie dla spółek miejskich i instytucji samorządowych – umożliwia sprawne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście, a jednocześnie daje dobry przykład mieszkańcom, promując zrównoważony styl życia – zwraca uwagę Agnieszka Goworek, Senior Marketing Manager Arval Service Lease Polska.
Co więcej, przez cały czas trwania festiwalu obsługa techniczna przemieszczała się między trzema festiwalowymi miastami elektrycznymi samochodami osobowymi i dostawczymi.
- Współpraca z Arval to nie tylko rozwój naszej festiwalowej floty, ale także zrozumienie obustronnych potrzeb. Cieszę się, że razem wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska i odpowiadają na aktualne wyzwania związane z mobilnością – mówi Paweł Adamski, prezes Outdoor Cinema i pomysłodawca festiwalu.
Podczas festiwalu Arval wspólnie z docenianym za zielone rozwiązania Bankiem BNP Paribas promował platformę mamGO. Umożliwia ona szybki i wygodny wybór samochodu oraz formy finansowania – kredytu, wynajmu długoterminowego, elastycznej subskrypcji Arval Flex lub leasingu. Mało tego zamieszczony na platformie licznik emisji CO2 ułatwia znalezienie rozwiązania, które jest najbardziej dopasowane do stylu życia i potrzeb szukającego. W końcu dostęp do środków transportu może być równie intuicyjny, jak wybór filmu na wieczór.
"Osiemnastka" i 130-lecie kina
No właśnie, wracając do filmu. Niestety wszystko, co dobre, szybko się kończy. Z żalem więc informujemy, że 18. edycja BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane przechodzi do historii.
Za nami ponad 140 seansów oglądanych w wyjątkowych lokalizacjach: na sopockim Molo, przy zakopiańskich Krupówkach oraz w giżyckiej Ekomarinie. Bezpłatne projekcje odbywały się codziennie (od 1 lipca), a festiwalowy repertuar wypełniły starannie dobrane tytuły różnych gatunków filmowych – od klasyki, przez komedie, kino familijne, oscarowe arcydzieła, po najnowsze polskie produkcje. Wysiłek organizatorów został doceniony, przed ekranami zasiadło kilkadziesiąt tysięcy widzów.
Tegoroczny festiwal celebrował 130-lecie kina, a piękny jubileusz promował specjalny plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego. Nie zabrakło również spotkań z wyjątkowymi twórcami. Gościem honorowym uroczystej inauguracji w Giżycku był Jerzy Skolimowski, współautor scenariusza i dialogów kultowego "Noża w wodzie", filmu rozpoczynającego festiwal, zrealizowanego na wodach jeziora Niegocin.
Z kolei do Sopotu zawitał Adam Woronowicz, laureat Diamentowego Klapsa Filmowego, festiwalowej nagrody przyznawanej za wnoszenie do kina pozytywnego przesłania. Z sopockimi widzami spotkali się również twórcy filmu "Wróbel": odtwórca roli głównej Jacek Borusiński oraz reżyser Tomasz Gąssowski, z którymi rozmawiała dziennikarka i promotorka kultury Weronika Wawrzkowicz.
Podczas pokazu filmu "Światłoczuła" w Giżycku z widzami spotkała się odtwórczyni roli tytułowej Matylda Giegżno. Spotkanie poprowadziła dziennikarka filmowa i edukatorka Kaja Klimek.
Co więcej, w połowie sierpnia w kawiarni festiwalowej w Sopocie odbyło się Silent Disco ze słynną DJ Wiką, najstarszą polską DJ’ką. DJ Wika jest bohaterką prezentowanego w ramach cyklu "Kobieta z kamerą" dokumentu "Vika!" w reżyserii Agnieszki Zwiefki.
Żałujecie, że nie było was w tych miejscach? Nie powiem, że to nic straconego, bo nie będzie to prawdą. Niemniej zapis spotkań będzie można odsłuchać na kanale festiwalowym w serwisie Spotify.
Jak co roku, festiwalowy repertuar podzielony był na filmowe dni tematyczne: poniedziałki – "Kino familijne", wtorki – "We Love Cinema", środy – "Made in Poland by LOTTO", czwartki – "Dobre decyzje", "Oscarowe Piątki", soboty – "Filmowe Hity Warner Bros." oraz niedziele – "Kobieta z kamerą". Wszystkie wtorki, czwartki i niedziele odbywały się pod patronatem Banku BNP Paribas.
BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane to jedno z najważniejszych wydarzeń lata, które na stałe wpisało się w kalendarz. Dlatego też – podobnie jak w przypadku przyszłorocznych wakacji – już dziś rozpoczynamy odliczanie do kolejnej, 19. edycji festiwalu. Wszelkie doniesienia w tym temacie, ale też informacje na temat tego, co już za nami możecie śledzić na stronie www.kinoletnie.pl.