Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska.

Obraz

/ 166Gdańskie dachy

Obraz
© olissima

/ 166Gdańsk nocą - Bazylika NMP

Obraz
© Piotr Kolakowski

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Widok z Góry Gradowej

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Widok z Góry Gradowej

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Krzyż na Górze Gradowej

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

/ 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

10 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

11 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

12 / 166Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

13 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

14 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

15 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

16 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

17 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

18 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

19 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

20 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

21 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© J.Włostowski

22 / 166Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

23 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

24 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

25 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

26 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

27 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

28 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

29 / 166Paweł Tuchlin, Gdańsk

Obraz
© S. Miszczak

"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.

30 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

31 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

32 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

33 / 166Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

34 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© S. Miszczak

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

35 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

36 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

Siedziba kupców gdańskich na Placu Dominikańskim

37 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

38 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

39 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

40 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

41 / 166Paweł Tuchlin, Gdańsk

Obraz
© L.Sucharska

"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.

42 / 166Bursztyny, bursztyny

Obraz
© Beata Jaśniak/www.mejdinpolend.pl

43 / 166Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska

44 / 166Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

45 / 166Sprzedawca bursztynów

Obraz
© Beata Jaśniak/www.mejdinpolend.pl

46 / 166Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska

47 / 166Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska

48 / 166Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska

Kościół Mariacki w tle

49 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

50 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Plac przed Kościołem Mariackim

51 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

52 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

53 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

54 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ, w tle Zielona Brama, było tam m.in. biuro Lecha Wałęsy

55 / 166Pomnik Obrońców Wybrzeża

Obraz
© K.Janczyk

Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów

56 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

57 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

58 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Zielona Brama

59 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Siedziba ZUS

60 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

61 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długie pobrzeże

62 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

63 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Nad Motławą

64 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

65 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

66 / 166Latarnia morska

Obraz
© K.Janczyk

67 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

68 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

69 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

70 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

71 / 166Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

72 / 166Gdańska ulica po zerwaniu chmury

Obraz
© Gerard Kunkel

Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć

73 / 166Gdańska ulica po zerwaniu chmury

Obraz
© Gerard Kunkel

Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć

74 / 166Latarnia morska

Obraz
© K.Janczyk

75 / 166Tramwajem przez Gdańsk

Obraz
© K.Janczyk

76 / 166Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk

77 / 166Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk

78 / 166Gdańskie kamieniczki

Obraz
© olissima

79 / 166Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk

80 / 166Gdańsk - Złota Brama

Obraz
© K.Janczyk

Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"

81 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

82 / 166Ornament budynku

Obraz
© K.Janczyk

83 / 166Ornament budynku

Obraz
© K.Janczyk

84 / 166Gdańsk - Brama Wyżynna

Obraz
© K.Janczyk

Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa

85 / 166Gdańsk - Złota Brama

Obraz
© K.Janczyk

Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"

86 / 166Gdańsk - Brama Wyżynna

Obraz
© K.Janczyk

Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa

87 / 166Gdańsk - NBP

Obraz
© K.Janczyk

88 / 166Targ Węglowy w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Plac, który zamykają takie obiekty jak Katownia, Złota Brama, charakterystyczny budynek Zbrojowni zwanej Arsenałem oraz budynek Teatru Wybrzeże.
Na co dzień Targ Węglowy pełni rolę jednego z większych parkingów w Śródmieściu, kilka razy o roku zamienia się w miejsce imprez, festynów, czy miejskiego targowiska przy okazji organizowanych przez Międzynarodowe Targi Gdańskie imprez handlowych. Największą imprezą jaka odbywa się na targu Węglowym jest Jarmark Św. Dominika i z nim już w XV wieku kojarzono Targ węglowy

89 / 166Gotycki kościół o barokowym wyposażeniu

Obraz
© olissima

90 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

91 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

92 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

93 / 166Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

94 / 166Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk

95 / 166Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk

96 / 166Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk

97 / 166Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk

98 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

99 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

100 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

101 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

102 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

103 / 166Gdańsk - Mariacka jesienią

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

104 / 166Gdańsk - Mariacka jesienią

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

105 / 166Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

106 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

107 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

108 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

109 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

110 / 166Gdańsk - kanał Rudni

Obraz
© Leszek Borkowski

Kanał Rudni w Gdańsku jesienną porą

111 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

112 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

113 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

114 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

115 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

116 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

117 / 166Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

118 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke. Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r. Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

119 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Zegar starego ratusza

120 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa

121 / 166Pomnik Obrońców Wybrzeża

Obraz
© K.Janczyk

Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów

122 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

123 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Tablica na jednej z kamiennic na Długim Targu

124 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

"Ten schodek znalazłam przed tzw Domem Ekonomistów (oddział gdański
Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego) obok Dworu Artusa..." - pisze autorka zdjęć

125 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa

126 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten aniołek znajduje się na schodach wiodących do Dworu Artusa na Długim Targu

127 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

128 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

129 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

130 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

131 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

132 / 166Twierdza Wisłoujście

Obraz
© K.Janczyk

Twierdza położona w Gdańsku. Już w czasach krzyżackich w XIV wieku w miejscu gdzie Wisła wpadała do morza znajdowała się drewniana wartownia, spalona przez husyckie sierotki w 1433. W 1482 wybudowano w tym miejscu ceglaną wieżę z latarnią. Jej zadaniem była kontrola ruchu statków na rzece oraz bronienie dostępu do gdańskiego portu. Twierdza Wisłoujście wielokrotnie była celem w kampaniach wojennych. W 1577 oblegał ją bezskutecznie Stefan Batory, w czasie bitwy pod Oliwą (1627) ostrzeliwała szwedzką flotę, w 1734 atakowały ją wojska rosyjsko-saskie, w 1793 pruskie, 1807 – Napoleon, a w 1814 znowu Prusacy. W latach 1622-1629 twierdza stała się bazą polskiej floty wojennej, kotwiczącej pod osłoną dział twierdzy. W 1628 polskie okręty pod Wisłoujściem zostały zaatakowane przez szwedzkie wojska lądowe z użyciem artylerii. Twierdza Wisłoujście jest nie tylko bezcennym zabytkiem architektury fortyfikacyjnej, ale również jednym z dwóch największych w województwie pomorskim zimowisk nietoperzy

133 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Portal Ratusza Staromiejskiego

134 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Jarmark

135 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

136 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

137 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Neptun - fragment

138 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa, Ratusz

139 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fragment fontanny Naptuna

140 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Jarmark

141 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

142 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

143 / 166Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte

Obraz
© K.Janczyk

Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"

144 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa

145 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa, Dom Uphagena

146 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

147 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

148 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

149 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

150 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Długi Targ

151 / 166Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

152 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

153 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

154 / 166Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte

Obraz
© K.Janczyk

Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"

155 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

156 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

157 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

158 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

159 / 166Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz

160 / 166Gdańsk nocą - Zielona Brama

Obraz
© Piotr Kolakowski

Przypominający pałac budynek Zielonej Bramy wzniesiony został przez Holendra Regniera z Amsterdamu oraz Hansa Kramera z Drezna w latach 1564-1568. Nazwę bramy należy wiązać z pobliskim mostem, przy budowie którego użyto surowca kamiennego o zielonkawym odcieniu

161 / 166Gdańsk nocą - ul. Piwna

Obraz
© Piotr Kolakowski

162 / 166Gdańsk nocą - Ratusz Staromiejski

Obraz
© Piotr Kolakowski

163 / 166Gdańsk nocą - Pomnik Jana Heweliusza

Obraz
© Piotr Kolakowski

164 / 166Gdańsk nocą - Fontanna Neptuna

Obraz
© Piotr Kolakowski

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

165 / 166Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska. W wyniku wzrostu ilości przeładowywanych towarów, port został rozbudowany. Wokół portu powstała dzielnica portowa, zamieszkiwana głównie przez pracowników portowych

166 / 166Starówka Gdańska

Obraz
© Salzbig

Pomnik Neptuna i Dwór Artusa

Wybrane dla Ciebie

Nowa atrakcja w Małopolsce. Historia połączona z nowoczesnością
Nowa atrakcja w Małopolsce. Historia połączona z nowoczesnością
Piękna i zabójcza. Czarna plaża na Islandii
Piękna i zabójcza. Czarna plaża na Islandii
Polski hit przyciąga tłumy. Dodatkowe samoloty pełne Brytyjczyków
Polski hit przyciąga tłumy. Dodatkowe samoloty pełne Brytyjczyków
Pierwszy taki kraj na świecie. W całości uznany za rezerwat biosfery
Pierwszy taki kraj na świecie. W całości uznany za rezerwat biosfery
W Grecji już spadł śnieg. "Wyjątkowo szybko w tym roku"
W Grecji już spadł śnieg. "Wyjątkowo szybko w tym roku"
Kremy przeciwsłoneczne pod lupą. Wyniki testów budzą niepokój konsumentów
Kremy przeciwsłoneczne pod lupą. Wyniki testów budzą niepokój konsumentów
Groźny wirus przenoszony przez komary. Nowe ognisko na Kubie
Groźny wirus przenoszony przez komary. Nowe ognisko na Kubie
Hit ostatnich lat. Ruszają nowe loty z Polski. Tymczasem eksperci alarmują
Hit ostatnich lat. Ruszają nowe loty z Polski. Tymczasem eksperci alarmują
MSZ ostrzega przed podróżami do USA. Chodzi o paszporty bez oznaczenia płci
MSZ ostrzega przed podróżami do USA. Chodzi o paszporty bez oznaczenia płci
Dla wielu to łatwizna. Uczestniczka przy pytaniu za 2 tys. poprosiła o pomoc
Dla wielu to łatwizna. Uczestniczka przy pytaniu za 2 tys. poprosiła o pomoc
Chcą przyciągnąć turystów. Stworzą miejsce jedyne w swoim rodzaju
Chcą przyciągnąć turystów. Stworzą miejsce jedyne w swoim rodzaju
Seniorzy pojadą pociągiem za złotówkę. Tylko jednego dnia
Seniorzy pojadą pociągiem za złotówkę. Tylko jednego dnia