MiastaGdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska.

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

1 / 166

Gdańskie dachy

Obraz
© olissima
2 / 166

Gdańsk nocą - Bazylika NMP

Obraz
© Piotr Kolakowski
3 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Widok z Góry Gradowej

4 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Widok z Góry Gradowej

5 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Krzyż na Górze Gradowej

6 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
7 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
8 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
9 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
10 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
11 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
12 / 166

Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

13 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
14 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
15 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
16 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
17 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
18 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
19 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
20 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
21 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© J.Włostowski
22 / 166

Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

23 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
24 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
25 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
26 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
27 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
28 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak
29 / 166

Paweł Tuchlin, Gdańsk

Obraz
© S. Miszczak

"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.

30 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
31 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S.Miszczak

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

32 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
33 / 166

Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

34 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© S. Miszczak

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

35 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
36 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak

Siedziba kupców gdańskich na Placu Dominikańskim

37 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© S. Miszczak
38 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
39 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
40 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
41 / 166

Paweł Tuchlin, Gdańsk

Obraz
© L.Sucharska

"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.

42 / 166

Bursztyny, bursztyny

Obraz
© Beata Jaśniak/www.mejdinpolend.pl
43 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska
44 / 166

Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów

45 / 166

Sprzedawca bursztynów

Obraz
© Beata Jaśniak/www.mejdinpolend.pl
46 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska
47 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska
48 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą

Obraz
© L.Sucharska

Kościół Mariacki w tle

49 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
50 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Plac przed Kościołem Mariackim

51 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
52 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska
53 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

54 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ, w tle Zielona Brama, było tam m.in. biuro Lecha Wałęsy

55 / 166

Pomnik Obrońców Wybrzeża

Obraz
© K.Janczyk

Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów

56 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

57 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długi Targ

58 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Zielona Brama

59 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Siedziba ZUS

60 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

61 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Długie pobrzeże

62 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

63 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Nad Motławą

64 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

65 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

66 / 166

Latarnia morska

Obraz
© K.Janczyk
67 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

68 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

69 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

70 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

71 / 166

Gdańsk skąpany w słońcu

Obraz
© L.Sucharska

Ul. Mariacka

72 / 166

Gdańska ulica po zerwaniu chmury

Obraz
© Gerard Kunkel

Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć

73 / 166

Gdańska ulica po zerwaniu chmury

Obraz
© Gerard Kunkel

Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć

74 / 166

Latarnia morska

Obraz
© K.Janczyk
75 / 166

Tramwajem przez Gdańsk

Obraz
© K.Janczyk
76 / 166

Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk
77 / 166

Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk
78 / 166

Gdańskie kamieniczki

Obraz
© olissima
79 / 166

Gdańsk - ul. Okopowa

Obraz
© K.Janczyk
80 / 166

Gdańsk - Złota Brama

Obraz
© K.Janczyk

Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"

81 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

82 / 166

Ornament budynku

Obraz
© K.Janczyk
83 / 166

Ornament budynku

Obraz
© K.Janczyk
84 / 166

Gdańsk - Brama Wyżynna

Obraz
© K.Janczyk

Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa

85 / 166

Gdańsk - Złota Brama

Obraz
© K.Janczyk

Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"

86 / 166

Gdańsk - Brama Wyżynna

Obraz
© K.Janczyk

Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa

87 / 166

Gdańsk - NBP

Obraz
© K.Janczyk
88 / 166

Targ Węglowy w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Plac, który zamykają takie obiekty jak Katownia, Złota Brama, charakterystyczny budynek Zbrojowni zwanej Arsenałem oraz budynek Teatru Wybrzeże.
Na co dzień Targ Węglowy pełni rolę jednego z większych parkingów w Śródmieściu, kilka razy o roku zamienia się w miejsce imprez, festynów, czy miejskiego targowiska przy okazji organizowanych przez Międzynarodowe Targi Gdańskie imprez handlowych. Największą imprezą jaka odbywa się na targu Węglowym jest Jarmark Św. Dominika i z nim już w XV wieku kojarzono Targ węglowy

89 / 166

Gotycki kościół o barokowym wyposażeniu

Obraz
© olissima
90 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

91 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

92 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

93 / 166

Wielka Zbrojownia w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek

94 / 166

Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk
95 / 166

Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk
96 / 166

Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk
97 / 166

Gdańsk - jarmark

Obraz
© K.Janczyk
98 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

99 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

100 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

101 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

102 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

103 / 166

Gdańsk - Mariacka jesienią

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

104 / 166

Gdańsk - Mariacka jesienią

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

105 / 166

Gdańsk - ul. Mariacka

Obraz
© K.Janczyk

Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.

Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.

Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego

106 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

107 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

108 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

109 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

110 / 166

Gdańsk - kanał Rudni

Obraz
© Leszek Borkowski

Kanał Rudni w Gdańsku jesienną porą

111 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

112 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

113 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

114 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

115 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

116 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

117 / 166

Katownia, dawniej siedziba kata

Obraz
© K.Janczyk

Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię

118 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke. Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r. Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

119 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Zegar starego ratusza

120 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa

121 / 166

Pomnik Obrońców Wybrzeża

Obraz
© K.Janczyk

Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów

122 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk
123 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Tablica na jednej z kamiennic na Długim Targu

124 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

"Ten schodek znalazłam przed tzw Domem Ekonomistów (oddział gdański
Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego) obok Dworu Artusa..." - pisze autorka zdjęć

125 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa

126 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ten aniołek znajduje się na schodach wiodących do Dworu Artusa na Długim Targu

127 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk
128 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

129 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

130 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

131 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

132 / 166

Twierdza Wisłoujście

Obraz
© K.Janczyk

Twierdza położona w Gdańsku. Już w czasach krzyżackich w XIV wieku w miejscu gdzie Wisła wpadała do morza znajdowała się drewniana wartownia, spalona przez husyckie sierotki w 1433. W 1482 wybudowano w tym miejscu ceglaną wieżę z latarnią. Jej zadaniem była kontrola ruchu statków na rzece oraz bronienie dostępu do gdańskiego portu. Twierdza Wisłoujście wielokrotnie była celem w kampaniach wojennych. W 1577 oblegał ją bezskutecznie Stefan Batory, w czasie bitwy pod Oliwą (1627) ostrzeliwała szwedzką flotę, w 1734 atakowały ją wojska rosyjsko-saskie, w 1793 pruskie, 1807 – Napoleon, a w 1814 znowu Prusacy. W latach 1622-1629 twierdza stała się bazą polskiej floty wojennej, kotwiczącej pod osłoną dział twierdzy. W 1628 polskie okręty pod Wisłoujściem zostały zaatakowane przez szwedzkie wojska lądowe z użyciem artylerii. Twierdza Wisłoujście jest nie tylko bezcennym zabytkiem architektury fortyfikacyjnej, ale również jednym z dwóch największych w województwie pomorskim zimowisk nietoperzy

133 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Portal Ratusza Staromiejskiego

134 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Jarmark

135 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk
136 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

137 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Neptun - fragment

138 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa, Ratusz

139 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fragment fontanny Naptuna

140 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Jarmark

141 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

142 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

143 / 166

Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte

Obraz
© K.Janczyk

Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"

144 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa

145 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Ul. Długa, Dom Uphagena

146 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

147 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk
148 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

149 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Kamienica na ulicy Długiej

150 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Długi Targ

151 / 166

Turysta we własnym mieście

Obraz
© K.Janczyk

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

152 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
153 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
154 / 166

Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte

Obraz
© K.Janczyk

Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"

155 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
156 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
157 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
158 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
159 / 166

Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska

Obraz
© T.Mróz
160 / 166

Gdańsk nocą - Zielona Brama

Obraz
© Piotr Kolakowski

Przypominający pałac budynek Zielonej Bramy wzniesiony został przez Holendra Regniera z Amsterdamu oraz Hansa Kramera z Drezna w latach 1564-1568. Nazwę bramy należy wiązać z pobliskim mostem, przy budowie którego użyto surowca kamiennego o zielonkawym odcieniu

161 / 166

Gdańsk nocą - ul. Piwna

Obraz
© Piotr Kolakowski
162 / 166

Gdańsk nocą - Ratusz Staromiejski

Obraz
© Piotr Kolakowski
163 / 166

Gdańsk nocą - Pomnik Jana Heweliusza

Obraz
© Piotr Kolakowski
164 / 166

Gdańsk nocą - Fontanna Neptuna

Obraz
© Piotr Kolakowski

Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.

Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu

165 / 166

Nowy Port w Gdańsku

Obraz
© K.Janczyk

Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska. W wyniku wzrostu ilości przeładowywanych towarów, port został rozbudowany. Wokół portu powstała dzielnica portowa, zamieszkiwana głównie przez pracowników portowych

166 / 166

Starówka Gdańska

Obraz
© Salzbig

Pomnik Neptuna i Dwór Artusa

Komentarze (0)