Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą
Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska.
Gdańskie dachy
Gdańsk nocą - Bazylika NMP
Gdańsk skąpany w słońcu
Widok z Góry Gradowej
Gdańsk skąpany w słońcu
Widok z Góry Gradowej
Gdańsk skąpany w słońcu
Krzyż na Górze Gradowej
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Nowy Port w Gdańsku
Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Nowy Port w Gdańsku
Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Paweł Tuchlin, Gdańsk
"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu
Gdańsk skąpany w słońcu
Nowy Port w Gdańsku
Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Siedziba kupców gdańskich na Placu Dominikańskim
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Paweł Tuchlin, Gdańsk
"Skorpion" czyli Paweł Tuchlin był mordercą 9 kobiet i usiłował zabić kolejne 11. Terenem jego łowów były obecne województwa pomorskie i warmińsko - mazurskie. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano w Gdańsku.
Bursztyny, bursztyny
Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą
Nowy Port w Gdańsku
Widok z jednej z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego, mierzącej 27 metrów wysokości. Latarnia oddana do użytku w 1894 roku, wskazywała statkom wejście do portu gdańskiego do 1984 roku.
Jednocześnie była wieżą pilotów i mieściła na swym szczycie niezwykły instrument jakim była wtedy kula czasu. Jej podniesienie i spadek w każde południe pozwalał kapitanom statków na dokładne nastawianie chronometrów
Sprzedawca bursztynów
Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą
Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą
Gdańsk skąpany w słońcu i za chmurą
Kościół Mariacki w tle
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Plac przed Kościołem Mariackim
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Gdańsk skąpany w słońcu
Długi Targ
Gdańsk skąpany w słońcu
Długi Targ, w tle Zielona Brama, było tam m.in. biuro Lecha Wałęsy
Pomnik Obrońców Wybrzeża
Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów
Gdańsk skąpany w słońcu
Długi Targ
Gdańsk skąpany w słońcu
Długi Targ
Gdańsk skąpany w słońcu
Zielona Brama
Gdańsk skąpany w słońcu
Siedziba ZUS
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Długie pobrzeże
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Nad Motławą
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Latarnia morska
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańsk skąpany w słońcu
Ul. Mariacka
Gdańska ulica po zerwaniu chmury
Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć
Gdańska ulica po zerwaniu chmury
Gdańsk w dniu 12-08-2007 godzina 16:00 ul. Kartuska widok z okna autora zdjęć
Latarnia morska
Tramwajem przez Gdańsk
Gdańsk - ul. Okopowa
Gdańsk - ul. Okopowa
Gdańskie kamieniczki
Gdańsk - ul. Okopowa
Gdańsk - Złota Brama
Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Ornament budynku
Ornament budynku
Gdańsk - Brama Wyżynna
Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa
Gdańsk - Złota Brama
Reprezentacyjny obiekt wzniesiono w latach 1612-1614. Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Bardzo ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: "Pokój", "Wolność", "Bogactwo", "Sławę". Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: "Roztropność", "Sprawiedliwość" i "Zgodę"
Gdańsk - Brama Wyżynna
Zbudowana w pasie umocnień wzniesionych w latach 1571-1576 od zachodniej, najbardziej zagrożonej atakiem, strony Głównego Miasta. Zachodni wał zaopatrzono w surowy w wyglądzie ceglany budynek bramny. Była to pierwsza brama gdańska zbudowana według nowoczesnej sztuki fortyfikacyjnej. W 1588 r. ceglana fasada została wymyślnie przyozdobiona przez uznanego rzeźbiarza Wilhelma van den Blocke. Stworzył on oprawę ścienną skomponowaną z płyt piaskowca, ozdobionych ornamentem z wgłębnie rzeźbionych liści. Oglądając dokładnie Bramę Wyżynną zauważyć można trzy łacińskie sentencje, przypominające władzom oraz obywatelom o wartościach najbardziej pożądanych w życiu państwa i społeczeństwa
Gdańsk - NBP
Targ Węglowy w Gdańsku
Plac, który zamykają takie obiekty jak Katownia, Złota Brama, charakterystyczny budynek Zbrojowni zwanej Arsenałem oraz budynek Teatru Wybrzeże.
Na co dzień Targ Węglowy pełni rolę jednego z większych parkingów w Śródmieściu, kilka razy o roku zamienia się w miejsce imprez, festynów, czy miejskiego targowiska przy okazji organizowanych przez Międzynarodowe Targi Gdańskie imprez handlowych. Największą imprezą jaka odbywa się na targu Węglowym jest Jarmark Św. Dominika i z nim już w XV wieku kojarzono Targ węglowy
Gotycki kościół o barokowym wyposażeniu
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazyn ów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Wielka Zbrojownia w Gdańsku
Nazywana też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek renesansowej zabudowy Gdańska.
Rosnące zagrożenie ze strony Szwecji w końcu XVI w. skłoniło gdańskich mieszczan do przygotowań na wypadek wojny. Odczuwając brak magazynów na produkowany w mieście i okolicach sprzęt wojenny, podjęli decyzję o budowie specjalnego arsenału. Zbrojownia została wzniesiona w latach 1602 - 1605. Jest dziełem jednego z najwybitniejszych gdańskich architektów tamtej epoki, Antoniego van Obbergena. Konstrukcja sprawia wrażenie, jakby budynek składał się z czterech, pozornie oddzielnych kamieniczek
Gdańsk - jarmark
Gdańsk - jarmark
Gdańsk - jarmark
Gdańsk - jarmark
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - Mariacka jesienią
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - Mariacka jesienią
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzeję i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Gdańsk - ul. Mariacka
Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno jej nazwa, jak i najwcześniejsze łacińskie określenia w rodzaju: „platea dominae Mariae” bądź „platea dominae nostrae”, pochodzące z roku 1350, były bezpośrednim nawiązaniem do świątyni Najświętszej Marii Panny, której część ołtarzowa wieńczy zachodnią pierzej ę i wylot tej właśnie ulicy.
Prawdopodobnie w połowie XIV wieku, ze względu na podmokłe bagniste tereny nie mogła jeszcze ulica Mariacka przebiegać od kościoła aż do samej Motławy. Stało się tak zapewne z chwilą wybudowania Bramy Mariackiej, na temat, której pierwsze wzmianki mamy z roku 1484. Bramy, dodajmy, przyozdobionej z obu stron granitowymi płytami z ową triadą herbów: Polski, Gdańska, i Prus Królewskich.
Jeszcze w wiekach średnich znajdowały się tu liczne warsztaty szewskie, co potwierdzają wykopaliska. Istniały tu również ciągnące się w stronę ulicy św. Ducha ławy miejskie, tzw. jatki. Zaś pod koniec wieku XVI słynny architekt Antoni van Obbeerghen wzniósł tuż przy wspomnianej gotyckiej bramie wodnej jeden z najbardziej niezwykłych renesansowych budynków gdańskich, wykwintny dom kupiecki należący zrazu do Jana Kopego
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Gdańsk - kanał Rudni
Kanał Rudni w Gdańsku jesienną porą
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Katownia, dawniej siedziba kata
Wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką. Nad wejściem do budynku znajduje się stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej, złotej korony. Ogromna wieża więzienna nakryta jest hełmem, rekonstruowanym wg dawnego projektu Antoniego van Opbergena, który pod koniec XVI w. przebudował Katownię
Turysta we własnym mieście
Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke. Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r. Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu
Turysta we własnym mieście
Zegar starego ratusza
Turysta we własnym mieście
Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa
Pomnik Obrońców Wybrzeża
Pomnik stoi w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu. Upamiętnia polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca z monumentem o wysokości 23 metrów
Turysta we własnym mieście
Turysta we własnym mieście
Tablica na jednej z kamiennic na Długim Targu
Turysta we własnym mieście
"Ten schodek znalazłam przed tzw Domem Ekonomistów (oddział gdański
Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego) obok Dworu Artusa..." - pisze autorka zdjęć
Turysta we własnym mieście
Ten faun "skacze" przed Dworek Artusa
Turysta we własnym mieście
Ten aniołek znajduje się na schodach wiodących do Dworu Artusa na Długim Targu
Turysta we własnym mieście
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Twierdza Wisłoujście
Twierdza położona w Gdańsku. Już w czasach krzyżackich w XIV wieku w miejscu gdzie Wisła wpadała do morza znajdowała się drewniana wartownia, spalona przez husyckie sierotki w 1433. W 1482 wybudowano w tym miejscu ceglaną wieżę z latarnią. Jej zadaniem była kontrola ruchu statków na rzece oraz bronienie dostępu do gdańskiego portu. Twierdza Wisłoujście wielokrotnie była celem w kampaniach wojennych. W 1577 oblegał ją bezskutecznie Stefan Batory, w czasie bitwy pod Oliwą (1627) ostrzeliwała szwedzką flotę, w 1734 atakowały ją wojska rosyjsko-saskie, w 1793 pruskie, 1807 – Napoleon, a w 1814 znowu Prusacy. W latach 1622-1629 twierdza stała się bazą polskiej floty wojennej, kotwiczącej pod osłoną dział twierdzy. W 1628 polskie okręty pod Wisłoujściem zostały zaatakowane przez szwedzkie wojska lądowe z użyciem artylerii. Twierdza Wisłoujście jest nie tylko bezcennym zabytkiem architektury fortyfikacyjnej, ale również jednym z dwóch największych w województwie pomorskim zimowisk nietoperzy
Turysta we własnym mieście
Portal Ratusza Staromiejskiego
Turysta we własnym mieście
Jarmark
Turysta we własnym mieście
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Neptun - fragment
Turysta we własnym mieście
Ul. Długa, Ratusz
Turysta we własnym mieście
Fragment fontanny Naptuna
Turysta we własnym mieście
Jarmark
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte
Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"
Turysta we własnym mieście
Ul. Długa
Turysta we własnym mieście
Ul. Długa, Dom Uphagena
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Kamienica na ulicy Długiej
Turysta we własnym mieście
Długi Targ
Turysta we własnym mieście
Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Okno, mieści się w latarni morskiej w Nowym Porcie obok kapitanatu portu vis a vis Westerplatte
Napis pod oknem głosi: "Z tego okna 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rano w kierunku polskiego Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej - wojny, która pochłonęła 55 milionów ofiar"
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Górki Zachodnie - dzielnica Gdańska
Gdańsk nocą - Zielona Brama
Przypominający pałac budynek Zielonej Bramy wzniesiony został przez Holendra Regniera z Amsterdamu oraz Hansa Kramera z Drezna w latach 1564-1568. Nazwę bramy należy wiązać z pobliskim mostem, przy budowie którego użyto surowca kamiennego o zielonkawym odcieniu
Gdańsk nocą - ul. Piwna
Gdańsk nocą - Ratusz Staromiejski
Gdańsk nocą - Pomnik Jana Heweliusza
Gdańsk nocą - Fontanna Neptuna
Fontanna Neptuna - zaprojektowana przez Abrahama van den Blocke.
Krata ze złotymi herbami Gdańska i polskimi orłami pochodzi z 1634 r.
Trzon i basen fontanny został przebudowany w II poł. XVIII w. przez J. K Stendera.
Podstawowym źródłem strumieni wodnych jest trójząb trzymany przez władcę mórz i oceanów w prawicy, znajdujące się u jego stóp konie morskie oraz krawędź postumentu.
Woda spada na czaszę fontanny, a stamtąd silnymi strumieniami wypluwanymi przez maszkarony opada w dół do dolnego basenu
Nowy Port w Gdańsku
Port Gdański leżący u ujścia Wisły i istniejące od XVII w. kąpielisko. Początkowo Nowy Port wchodził w skład gruntów oliwskich, w 1807 r. został przyłączony do Gdańska. W wyniku wzrostu ilości przeładowywanych towarów, port został rozbudowany. Wokół portu powstała dzielnica portowa, zamieszkiwana głównie przez pracowników portowych
Starówka Gdańska
Pomnik Neptuna i Dwór Artusa