Gigantyczne pieniądze na rozbudowę lotniska w Katowicach. "Jesteśmy portem, który inwestuje najwięcej wśród regionalnych"
Do 2028 r. na terenie Lotniska Katowice ma powstać nowy terminal pasażerski o powierzchni 49 tys. m kw. Dzięki temu przepustowość zwiększy się do 8 mln pasażerów.
Spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), która zarządza katowickim lotniskiem, zaprezentowała program inwestycyjny na lata 2024-28 o łącznej wartości 1,542 mld zł.
Rozbudowa lotniska w Katowicach
Obejmuje on rozbudowę wszystkich stref lotniska, tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Jego największym i najbardziej kosztownym projektem jest budowa nowego głównego terminala pasażerskiego.
Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy strefy pasażerskiej (we współpracy z międzynarodową firmą Arup) były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 r., opracowane przez zespół GTL i walidowane przez Arup. Wynika z nich, że w 2028 r. z siatki połączeń lotniska Katowice powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln może zostać przekroczona w 2033 r. Podobne szacunki ma Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wielu myśli, że to drogi kierunek. "Wydamy tutaj nie więcej niż w Zakopanem"
Obecna przepustowość portu to ok. 6 mln pasażerów, dlatego konieczna jest znacząca rozbudowa infrastruktury. Do 2028 r. planowany jest pierwszy etap budowy nowego głównego terminala pasażerskiego o pow. 49 tys. m kw. na wschód od obecnych terminali pasażerskich, w miejscu najstarszej cywilnej części lotniska. W przyszłości będzie on mógł zostać rozbudowany.
Główny terminal będzie dwukondygnacyjny: ze strefą odprawy biletowo-bagażowej i halą przylotów na poziomie 0 oraz centralną kontrolą bezpieczeństwa, strefą kontroli paszportowej i halą odlotów na poziomie 1. Ogromnym ułatwieniem dla podróżnych tunel o długości ok. 270 m, który połączy terminal ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Między terminalem a stacją kolejową zaplanowano dworzec autobusowy. Przed terminalem powstanie zaś nowy układ drogowy, z bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi i strefą kiss’n’fly.
W 2028 r., po zakończeniu budowy pierwszej części nowego głównego terminala, powierzchnia infrastruktury pasażerskiej Katowice Airport ma wynosić 83 tys. m kw., co umożliwi obsługę ok. 8 mln pasażerów.
Nie tylko nowy terminal
Ale to nie będzie koniec inwestycji. GTL planuje dalszą rozbudowę terminala, aby w 2032 r. na 96 tys. m kw. zapewnić obsługę 10 mln podróżnych rocznie. Terminal główny będzie można rozbudowywać modułowo na wschód - zapewniając przepustowość do 15 mln pasażerów.
Równolegle rozbudowywana ma być infrastruktura parkingowa - ma powstać parking wielopoziomowy oraz parkingi terenowe. W sumie do obecnych 5,5 tys. miejsc ma dojść aż 8 tys. nowych miejsc parkingowych.
Władze GTL przygotowują jeszcze dużo zmian w ramach programu inwestycyjnego m.in. budowę hangaru H4 (między hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska PAŻP), bliźniaczego do hangaru H3, z powierzchnią ok. 9,2 tys. m kw. i dwiema zatokami do serwisowania samolotów o wielkości Airbusa A321neo. W strefie cargo powstać ma drugi terminal towarowy o powierzchni ok. 10 tys. m kw., który zapewni łączną przepustowość obsługi ładunków ok. 75 tys. ton rocznie.
1,5 mld na rozwój lotniska
Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu. GTL planuje finansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału i dotacji z Unii Europejskiej.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
- Jesteśmy portem, który inwestuje chyba najwięcej wśród portów regionalnych. Stworzyliśmy nie tylko miejsce pracy dla 4,5 tys. osób, ale też możliwości do rozwoju - w obsłudze pasażerów, obsłudze technicznej i obsłudze towarów; wchodzimy też w nowy obszar działalności, czyli przeładunek i składowanie paliw i towarów. Robimy to dla naszych mieszkańców, dla wszystkich, którzy tutaj mieszkają i korzystają z naszego lotniska - mówił podczas konferencji prasowej Artur Tomasik, prezes spółki GTL.