Jaki będzie rok 2023? Branża turystyczna może liczyć na ożywienie

Grudzień to zawsze czas podsumowań, a także snucia hipotez i prognoz, dotyczących nowego roku. Skyscanner opublikował raport, dotyczący trendów turystycznych na zbliżający się 2023 rok. Jego zdaniem wyjeżdżający nie będą oszczędzać, a branża turystyczna może liczyć na ożywienie.

Mimo inflacji turyści wciąż chcą podróżować (zdjęcie ilustracyjne)
Mimo inflacji turyści wciąż chcą podróżować (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Liubomir Paut / Photographer
oprac. NGU

28.12.2022 | aktual.: 28.12.2022 13:21

Skyscanner to internetowa wyszukiwarka ofert turystycznych, która cieszy się popularnością ze względu na mnogość funkcji, które pomagają użytkownikom wyszukać, odpowiedni dla nich lot. Skyscanner opublikował raport, prezentujący trendy turystyczne na 2023 rok, w globalnym ujęciu. W badaniu udział wzięło 110 tys. osób z 10 krajów świata - Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej i Australii.

Nikt nie chce rezygnować z podróży

Z badań przeprowadzonych przez Skyscanner wynika, że mimo stałej drożyzny oraz presji inflacyjnej, turyści w nowym roku nie będą chcieli rezygnować z wyjazdów urlopowych. - Oczywiste jest, że jesteśmy bardziej głodni niż kiedykolwiek, aby odkryć coś nowego - nawet jeśli w przyszłym roku możemy mieć mniej w kieszeni. Następstwa pandemii sprawiły, że podróżni szukają sposobów na nadrobienie straconego czasu, zebranie nowych doświadczeń i stworzenie wspomnień - mówi wiceprezes ds. strategii - Noami Hahn.

Kobieta zaznacza również, że konsumenci stali się bardziej świadomymi klientami. Po pandemii, kiedy każdy zwraca większą uwagę na ceny, turyści zaczęli coraz częściej stosować praktyki, pozwalające im na zafundowanie sobie wakacyjnego urlopu, mimo posiadania ograniczonego budżetu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Analiza pokazuje, że 41 proc. pytanych zamierza w 2023 roku przeznaczyć na podróże więcej niż w tym roku, a aż 82 proc. chce wyjechać co najmniej tyle samo razy, lub więcej, niż w 2022 roku. Rokowania są więc optymistyczne dla branży turystycznej, w tym lotniczej i hotelarskiej, jednakże należy mieć na uwadze, że globalna sytuacja ekonomiczna jest wyjątkowo dynamiczna.

Warto również podkreślić, że od marca 2022 roku liczba rezerwacji na wyjazdy zagraniczne z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki przekroczyła poziom z 2019 roku, czyli sprzed pandemii. Motorem, napędzającym tę machinę byli głównie turyści z Wielkiej Brytanii, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Holandii, Izraela oraz Grecji.

Topowe kierunki

Według raportu Skyscanner miasta, takie jak Barcelona, Nowy Jork czy Paryż nigdy nie przestaną być niezwykle atrakcyjnymi celami podróżniczymi. Do bardzo popularnych kierunków zalicza się też Stany Zjednoczone, Meksyk, Indie i Jordanię. W 2022 roku dużą frekwencją turystyczną cieszyły się ponadto Zjednoczone Emiraty Arabskie, jednakże ankietowani deklarują, że w 2023 roku stawiają na krótkodystansowe loty i wakacje bliżej miejsca zamieszkania.

Co ciekawe, mimo wysokich kwot, jakie trzeba wydać na wyjazdy urlopowe, turyści coraz częściej dopłacają do usług dodatkowych, na przykład za możliwość zabrania większego bagażu, niż tylko podręczny. Wybierają również droższe, ale dające więcej komfortu, taryfy. Wzrost sprzedaży w tej dziedzinie wyniósł aż 725 proc.

Jak wynika z danych opublikowanych w raporcie Skyscanner, rodziny najczęściej wybierają się na wyjazd do Stanów Zjednoczonych (wzrost wyszukiwań o 570 proc.), Turcji (wzrost o 168 proc.) oraz Portugalii (wzrost o 123 proc.). Z kolei pary częściej podróżują do Grecji (wzrost o 316 proc.), a także do Hiszpanii (wzrost o 289 proc.).

Tureckie hotele cieszą się dużą popularnością ze względu na stosunkowo niskie ceny, wysoki standard i słoneczną pogodę
Tureckie hotele cieszą się dużą popularnością ze względu na stosunkowo niskie ceny, wysoki standard i słoneczną pogodę© Adobe Stock | Olena Znak

W 2022 roku wśród mediów społecznościowych największy wpływ na potencjalnych podróżnych wywierał Instagram (korzysta z niego 40 proc. ankietowanych) i turystyczne treści, które tam znajdywali. Niedaleko za nim uplasował się TikTok, (33 proc.), który jest kopalnią ciekawych pomysłów na zaoszczędzenie w czasie wyprawy, a także propozycji nietuzinkowych miejsc, wartych odwiedzenia.

Źródło: Raport Skyscanner Travel Trends 2023

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)