Królowa bonów turystycznych. Atrakcja pobiła wszystkie inne na głowę
W Polsce wygenerowano 4,4 mln bonów turystycznych. Akcja trwała dwa i pół roku, a jej "królową" została jedna z bardzo popularnych atrakcji w Małopolsce - tak wynika ze sprawozdania, które w czwartek przyjął sejm.
23.02.2024 12:34
Program Polski Bon Turystyczny był realizowany od 1 sierpnia 2020 r. do 31 marca 2023 r. Była to - przypomnijmy - odpowiedź polskiego rządu na pandemię oraz związany z nią kryzys w branży turystycznej.
500 lub 1000 zł na dziecko
Świadczenie w formie bonu w wysokości 500 zł było przyznawane na dziecko do 18. roku życia. W przypadku dziecka z niepełnosprawnością bon miał wartość 1000 zł. Bonami można było płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne w Polsce. Bon nie podlegał wymianie na gotówkę.
Łączna wartość wygenerowanych kuponów sięgnęła ponad 3,6 mld zł. W czasie realizacji programu wypłaty z bonów otrzymało ponad 28 tys. podmiotów z branży turystycznej na kwotę ponad 3,1 mld zł. Za pomocą bonów opłacono przede wszystkim usługi hotelarskie (56 proc.). Imprezy turystyczne stanowiły ok. 35 proc., a pozostałe usługi blisko 9 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Królowa jest tylko jedna
Najwięcej środków z programu trafiło do województwa małopolskiego - 675 mln zł, a największym beneficjentem programu była Energylandia - park rozrywki w Zatorze, do którego trafiło 128 mln zł.
Na kolejnych miejscach znalazły się województwa:
- pomorskie - 543 mln zł,
- zachodniopomorskie - 470 mln zł,
- mazowieckie - 307 mln zł,
- dolnośląskie - 229 mln zł,
- śląskie - 158 mln zł,
- wielkopolskie - 132 mln zł,
- warmińsko-mazurskie - 128 mln zł,
- podkarpackie - 104 mln zł,
- lubelskie - 92 mln zł,
- łódzkie - 87 mln zł,
- świętokrzyskie - 76 mln zł,
- kujawsko-pomorskie - 75 mln zł,
- podlaskie - 39 mln zł,
- opolskie - 26 mln zł,
- lubuskie - 22 mln zł.
Warunkiem udziału przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego w programie była obowiązkowa rejestracja. Weryfikacją stanu faktycznego zajmowała się Polska Organizacja Turystyczna. Przez czas trwania akcji wygenerowano ponad 4,4 mln bonów. Co ciekawe, 12 proc. bonów nigdy nie zostało aktywowanych, co oznacza, że wartość niewykorzystanych przez Polaków na atrakcje turystyczne środków wynosiła przynajmniej 264 mln zł.
Czytaj także: Padł rekord w Małopolsce. Wzrost o 174 proc.
W trakcie przedstawiania informacji na temat bonu turystycznego wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys zapowiedział, że ministerstwo teraz zamierza promować turystykę skierowaną do seniorów, osób z niepełnosprawnościami oraz grup młodzieżowych.
Źródło: PAP