Lotnisko w Krakowie z problemami. Wciąż czekają na pozwolenia

Lotnisko w Krakowie rośnie w siłę, obsługując coraz więcej pasażerów. Mimo sukcesów przed władzami stoi poważne wyzwanie infrastrukturalne – brak nowoczesnego systemu ILS ogranicza możliwość lądowań we mgle, a decyzja o budowie nowej drogi startowej wciąż się opóźnia.

Co dalej z lotniskiem w Krakowie? Co dalej z lotniskiem w Krakowie?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
Angelika Grabowska

Chodzi o pas startowy, który choć jest w dobrym stanie technicznym, nie spełnia wymagań dla podniesienia kategorii systemu ILS do poziomu II/III. To kluczowa kwestia – szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy gęsta mgła wielokrotnie paraliżuje ruch lotniczy w Krakowie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Linie lotnicze już tną wakacyjne rozkłady. "Zachowują bardzo dużą ostrożność"

Ekspertyza Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych potwierdziła, że obecny pas nie pozwala na dogęszczenie oświetlenia do wymaganego poziomu – z obecnych 30 metrów do wymaganych 15 metrów między lampami. Tymczasem to kluczowy warunek dla zainstalowania nowoczesnego systemu ILS, który umożliwia precyzyjne lądowanie przy złych warunkach, tj. bardzo ograniczonej widoczności.

Zarząd lotniska stoi dziś przed wyborem: kontynuować procedurę uzyskania pozwolenia na budowę nowego pasa startowego lub przygotować się do kapitalnego remontu obecnego. Budowa nowej drogi startowej to plan podstawowy, choć mocno opóźniony – głównie przez protesty i długotrwałą procedurę środowiskową. Jeśli decyzja zostanie wydana do końca 2025 roku, pierwszy etap nowego pasa o długości 1800 m może być gotowy w 2029 r., a pełne zakończenie inwestycji planowane jest na 2031 r.

Alternatywą jest kapitalny remont obecnej drogi startowej, który wymagałby całkowitego zamknięcia lotniska na około trzy miesiące. To rozwiązanie, choć technicznie wykonalne, niesie za sobą ogromne wyzwania logistyczne i finansowe.

– Jesteśmy zdeterminowani, żeby spółka była gotowa z procesem budowlanym, aby tę drogę szybko wyremontować. To nie jest jednak plan wiodący, ale awaryjny w dalszej kolejności, bo podstawowym planem jest budowa nowej drogi startowej – podkreśla prezes lotniska, Łukasz Strutyński.

Obecna sytuacja pokazuje, jak kluczowe są inwestycje w infrastrukturę lotniskową, szczególnie na tle dynamicznie rosnącego ruchu pasażerskiego.

Źródło: fly4free.pl

Źródło artykułu: WP Turystyka

Wybrane dla Ciebie

Leśnicy apelują. "Z małych pluszaków wyrastają groźne bestie"
Leśnicy apelują. "Z małych pluszaków wyrastają groźne bestie"
Ogromny problem na Kanarach. Tłuką się bez opamiętania
Ogromny problem na Kanarach. Tłuką się bez opamiętania
Gran Canaria. Tragedia na parkingu przy lotnisku
Gran Canaria. Tragedia na parkingu przy lotnisku
Ruszyła sprzedaż biletów RegioJet. Za 49 zł do Krakowa
Ruszyła sprzedaż biletów RegioJet. Za 49 zł do Krakowa
Idealny kierunek na wrzesień. "Zachwyca na każdym kroku"
Idealny kierunek na wrzesień. "Zachwyca na każdym kroku"
Na pokład weszli mundurowi. Turyści skończyli z mandatami
Na pokład weszli mundurowi. Turyści skończyli z mandatami
Niemcy stracili skarb. "Przygnębiające i szokujące"
Niemcy stracili skarb. "Przygnębiające i szokujące"
Kolejny rekord w Tatrach. "Frekwencja sięgnęła apogeum"
Kolejny rekord w Tatrach. "Frekwencja sięgnęła apogeum"
Turyści przesadzają na Śnieżce. "Ludzka głupota nie ma granic"
Turyści przesadzają na Śnieżce. "Ludzka głupota nie ma granic"
Radosne wieści z Warszawy. "Spójrzcie, jakie przeurocze maleństwa przyszły na świat"
Radosne wieści z Warszawy. "Spójrzcie, jakie przeurocze maleństwa przyszły na świat"
Jesienny długi weekend. Tam wypoczniesz najtaniej. Wystarczy 1200 zł
Jesienny długi weekend. Tam wypoczniesz najtaniej. Wystarczy 1200 zł
Australijskie turystki przez pomyłkę trafiły do włoskiego klasztoru
Australijskie turystki przez pomyłkę trafiły do włoskiego klasztoru