Trwa ładowanie...
ycipk-1q722t

Najdłuższa na świecie kolej podwieszana. Znowu zaczęła kursować

Była nieczynna przez parę miesięcy, a teraz wróciła. Najdłuższa na świecie kolej podwieszana znowu kursuje w niemieckim Wuppertalu. Dziennie podróżuje nią nawet 65 tys. pasażerów, a kiedyś nawet jechał w niej słoń, choć ta podróż nie skończyła się dla zwierzęcia bardzo wesoło.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Podwieszana kolej w Wuppertalu funkcjonuje już od ponad stu lat i śmiało można powiedzieć, że jest to bardzo bezpieczny rodzaj transportu
Podwieszana kolej w Wuppertalu funkcjonuje już od ponad stu lat i śmiało można powiedzieć, że jest to bardzo bezpieczny rodzaj transportu (Shutterstock.com)
ycipk-1q722t

Po prawie dziewięciomiesięcznym remoncie kolej znów funkcjonuje. Można śmiało powiedzieć, że mieszkańcy Wuppertalu w Nadrenii Północnej-Westfalii uwielbiają tę "maskotkę" swojego miasta. Jej uroczyste otwarcie bowiem było pełne okrzyków radości, a pracownicy podwieszanej kolei rozdawali na stacjach gofry i lody.

"Wuppertaler Schwebebahn" to również jedna z najstarszych konstrukcji tego typu na świecie. Zaprojektowana przez Eugena Laugena oficjalnie zaczęła kursować w 1903 r., ale pierwsze kursy odbywały się już w czasie budowy, kiedy jazdę próbną w październiku 1900 r. odbył cesarz Wilhelm II (notabene wagon cesarski cały czas znajduje się w taborze).

ycipk-1q722t

Najstarszą koleją podwieszaną na świecie funkcjonuje natomiast w Dreźnie. Stworzona przez tego samego inżyniera, została otwarta w 1901 r., ale ma znacznie krótszą trasę - jedynie 274 m. Wuppertal może natomiast pochwalić się trasą blisko 48-krotnie dłuższą, której całkowita długość wynosi 13,3 km (i nie ma na świecie dłuższych tras dla kolei tego typu).

Shutterstock.com
Podziel się

Podwieszana kolej w Wuppertalu funkcjonuje już od ponad stu lat i śmiało można powiedzieć, że jest to bardzo bezpieczny rodzaj transportu. Pociąg kursuje na wysokości od 7 do 13 m nad ziemią, więc nie ma możliwości, by ktoś wpadł pod pojazd, tak jak to może mieć miejsce w przypadku metra.

ycipk-1q722t

Również do rzadkości należy to, by wagony wyleciały z szyn. Stało się to jedynie dwa razy – w 1917 r., ale po tym wydarzeniu zamontowano specjalny system zapobiegający podobnym incydentom, i w 1999 r., kiedy pracujący robotnicy nie usunęli metalowego elementu z toru. Pędzący pociąg wykoleił się i spadł, zabijając 5 osób i raniąc 49 pozostałych.

To był zdecydowanie najtragiczniejszy wypadek w dziejach "Wuppertaler Schwebebahn". Inne to zdarzenia z ciężarówkami, które zahaczały o tory, zawalając je, lecz na szczęście nie jechał wtedy żaden pociąg. Jest jednak pewien incydent, w którym główną rolę odgrywa… słoń.

21 lipca 1950 r. dyrekcja cyrku Althoff rozpoczęła nietypową promocję, wysyłając w podróż młodego słonia imieniem Tuffi. Niestety zwierzę w trakcie przejazdu zaczęło panikować i potrąciwszy trzy osoby przebiło ścianę wagonu i wypadło. Szczęściem w nieszczęściu okazało się to, że pociąg akurat przejeżdżał nad rzeką, do której wpadł Tuffi, nie doznając większych obrażeń.

ycipk-1q722t

"Wuppertaler Schwebebahn" jest nie tylko bezpieczna, ale zapewnia też wspaniałe widoki, kursując głównie nad okoliczną rzeką. Oczywiście wagony lekko się bujają podczas jazdy i trzeba się do tego przyzwyczaić, ale który pojazd nie przechyla się na zakrętach?

Inne konstrukcje tego typu kursują nie tylko w Niemczech, ale też w Japonii (np. w miastach Chiba, Tokio czy prefekturze Kanagawa) oraz w Memphis w stanie Tennessee.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

ycipk-1q722t

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco

tick Lubię to

na Facebooku


ycipk-1q722t

ycipk-1q722t
ycipk-1q722t