Najgorsze samoloty pasażerskie świata
Lotnictwo rozwija się w ogromnym tempie. W ofercie jest coraz więcej połączeń w różne zakątki świata, dokąd możemy dotrzeć coraz bardziej nowoczesnymi samolotami. Niestety nie wszędzie jest idealnie - wiele linii lotniczych, najczęściej w biedniejszych krajach, przewozi pasażerów przestarzałymi maszynami lub w wyjątkowo niekomfortowych warunkach.
Lotnictwo rozwija się w ogromnym tempie. W ofercie jest coraz więcej połączeń w różne zakątki świata, dokąd możemy dotrzeć coraz bardziej nowoczesnymi samolotami. Niestety nie wszędzie jest idealnie - wiele linii lotniczych, najczęściej w biedniejszych krajach, przewozi pasażerów przestarzałymi maszynami, w wyjątkowo niekomfortowych warunkach.
Boeingi 737-200 są już bardzo stare (wprowadzono je w 1968 roku), ale wciąż wożą pasażerów w krajach rozwijających się Afryki i... Kanadzie. Linie lotnicze rezygnują z eksploatacji tych samolotów głównie z powodu dużego zużycia paliwa, wysokich kosztów utrzymania, a do tego ogromnego hałasu. Poza tym za tym modelem ciągnie się czarna statystyka: 1 wypadek co 500 tys. przelatanych kilometrów.
JK, Sfora.pl/ if/udm
Tymi samolotami nie chcesz latać - Jak 42
Ten stary sowiecki trzysilnikowy samolot średniego zasięgu, który loty komercyjne rozpoczął w 1980 roku. Używany jest w lotnictwie pasażerskim do dziś. Oczywiście przez rosyjskich operatorów. Ogromny niepokój pasażerów Jaka-42, nazywanego Clobber (trzaskać), mogą wzbudzić dźwięki, które słychać podczas lotu. - Samolot sprawia wrażenie, jakby miał się zaraz rozpaść. Od tyłu dobiega dźwięk terkoczących schodów - opowiadają pasażerowie. Ci, którzy mieli przyjemność lecieć Jakiem-42 wspominają też bardzo niewygodne siedzenia.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Boeing 757
Boeing 757 to wąskokadłubowy dwusilnikowy samolot, który został wprowadzony do eksploatacji w roku 1983. Jak chwali się sam Boeing to jedna z 7 najpopularniejszych maszyn tej firmy. Ponad tysiąc takich samolotów wozi pasażerów po całym świecie. A ci się skarżą. Głównie na brak miejsca. - Jest tu zbyt ciasno, a przejście korytarzem, np. do wyjścia, jest bardzo kłopotliwe - mówią. Do tego załadunek i rozładunek tej maszyny trwają w nieskończoność.
Tymi samolotami nie chcesz latać - ATR 72
Standardy ATR 72, eksploatowanego od 1988 roku, nie mają nic wspólnego z nowoczesnością i XXI wiekiem. Tak twierdzą sami pasażerowie. - Nawet niskie osoby muszą się schylić, by wejść na pokład - mówią. Silniki turbośmigłowe rodem z poprzedniej epoki sprawiają wrażenie, że dzięki nim zamiast lecieć, samolot jedynie będzie się trząść. Nie brakuje skarg na niewygodne siedzenia, a także koszmarną toaletę. Na pocieszenie dodajmy, że te włosko-francuskie samoloty uważane są za bardzo bezpieczne. W Polsce samoloty ATR 72 użytkuje Eurolot na połączeniach krajowych i zagranicznych, krótkodystansowych.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Embraer EMB-120
Stary brazylijski turbośmigłowy samolot, oddany do eksploatacji w 1983 roku, pasażerowie opisują w jeden sposób: zapomnij o komforcie. Jest za głośny, a podczas lotu mocno trzęsie. Ta maszyna znana jest także z katastrofy w 1991 roku. Embraer EMB 120 Brasilia rozbił się wtedy podczas lądowania. Okazało się, że powodem było kilka brakujących śrubek w stabilizatorze lotu.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Tu-154
Ten samolot Polacy znają bardzo dobrze. Pierwszy model został wyprodukowany w 1968 roku. Tupolewy wciąż wożą pasażerów. Ale nie w Rosji - tam poszły w odstawkę. Już sam pseudonim Tu-154 działa na wyobraźnię. Tę maszynę piloci lubią nazywać Careless (niechlujny). To maszyna przestarzała, która nie spełnia żadnych współczesnych standardów lotnictwa pasażerskiego.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Saab 340
Ten szwedzki dwusilnikowy samolot turbośmigłowy po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1983 roku. 15 lat później przestano go produkować. Pasażerowie nie mają o nim dobrych opinii: jest "głośny i... śmierdzi". Nie rozumieją, dlaczego linie lotnicze wciąż wykorzystują go na krótkich trasach.
Tymi samolotami nie chcesz latać - McDonnell Douglas DC-10
Ten samolot nie miał nigdy dobrej reputacji. Mówi się, że jest bardzo drogi w utrzymaniu i niezbyt bezpieczny ze względu na wady przy projektowaniu. Nikt nawet się nie zastanawia, czy to rzeczywiście prawda. Faktem jest, ze produkcję, która rozpoczęła się w 1970 roku, wstrzymano w 1989 roku po serii katastrof. Pasażerowie po prostu bali się latać tymi maszynami. Do 2014 roku zanotowano ok. *32 poważne wypadki DC-10 *w których zginęły co najmniej 1262 osoby.
Tymi samolotami nie chcesz latać - McDonnell Douglas MD-80
Ten wąskokadłubowy samolot wzbił się w powietrze w 1980 roku. Choć to niemal legendarna maszyna dziś jest już przestarzała. Zarzuty? Za wolna, za droga w eksploatacji. Do tego mało bezpieczna. Do połowy 2014 roku, w 65 wypadkach tej maszyny zginęło ponad 1440 osób.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Ił-62
Ten stary radziecki samolot to prawdziwa gratka dla amatorów mocnych wrażeń. Zaczęto go produkować w 1963 roku. Kontrola nad samolotem pozbawiona jest automatyki, a jeśli zdarzy się oblodzenie, pasażerowie muszą liczyć na mięśnie pilota. Jeśli nie będzie wystarczająco silny, nie utrzyma maszyny w locie. Także historie z eksplodującymi silnikami nie zachęcają do wsiadania na pokład tego samolotu.
Tymi samolotami nie chcesz latać - Ił-76
Ił-76 uważany jest za najmniej bezpieczny samolot pasażerski świata. Jego produkcja rozpoczęła się w 1974 roku. "Przyjemność" latania tą maszyną spotkać nas może w Rosji lub niektórych krajach Afryki. Samolot został skonstruowany do przewożenia towarów, a przeróbka na samolot pasażerski nie poszła najlepiej. Zobaczcie sami jak wygląda w środku - brak półek na bagaże, ciasnota i absurdalnie brzydkie wnętrze. Nie trzeba chyba mówić, że hałas w samolocie jest niemiłosierny.
JK, Sfora.pl/ if/udm