Najgorsze samoloty pasażerskie świata

Lotnictwo rozwija się w ogromnym tempie. W ofercie jest coraz więcej połączeń w różne zakątki świata, dokąd możemy dotrzeć coraz bardziej nowoczesnymi samolotami. Niestety nie wszędzie jest idealnie - wiele linii lotniczych, najczęściej w biedniejszych krajach, przewozi pasażerów przestarzałymi maszynami lub w wyjątkowo niekomfortowych warunkach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Licencja CC by Hyougushi, Wikimedia Commons

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Boeing 737-200

Obraz
© Licencja CC by Hyougushi, Wikimedia Commons

Boeingi 737-200 są już bardzo stare (wprowadzono je w 1968 roku), ale wciąż wożą pasażerów w krajach rozwijających się Afryki i... Kanadzie. Linie lotnicze rezygnują z eksploatacji tych samolotów głównie z powodu dużego zużycia paliwa, wysokich kosztów utrzymania, a do tego ogromnego hałasu. Poza tym za tym modelem ciągnie się czarna statystyka: 1 wypadek co 500 tys. przelatanych kilometrów.

JK, Sfora.pl/ if/udm

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Jak 42

Obraz
© Licencja CC by Nikiforov Konstantin, Wikimedia Commons

Ten stary sowiecki trzysilnikowy samolot średniego zasięgu, który loty komercyjne rozpoczął w 1980 roku. Używany jest w lotnictwie pasażerskim do dziś. Oczywiście przez rosyjskich operatorów. Ogromny niepokój pasażerów Jaka-42, nazywanego Clobber (trzaskać), mogą wzbudzić dźwięki, które słychać podczas lotu. - Samolot sprawia wrażenie, jakby miał się zaraz rozpaść. Od tyłu dobiega dźwięk terkoczących schodów - opowiadają pasażerowie. Ci, którzy mieli przyjemność lecieć Jakiem-42 wspominają też bardzo niewygodne siedzenia.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Boeing 757

Obraz
© Licencja CC by Pieter van Marion, Wikimedia Commons

Boeing 757 to wąskokadłubowy dwusilnikowy samolot, który został wprowadzony do eksploatacji w roku 1983. Jak chwali się sam Boeing to jedna z 7 najpopularniejszych maszyn tej firmy. Ponad tysiąc takich samolotów wozi pasażerów po całym świecie. A ci się skarżą. Głównie na brak miejsca. - Jest tu zbyt ciasno, a przejście korytarzem, np. do wyjścia, jest bardzo kłopotliwe - mówią. Do tego załadunek i rozładunek tej maszyny trwają w nieskończoność.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - ATR 72

Obraz
© Licencja CC by Carabaopower, Wikimedia Commons

Standardy ATR 72, eksploatowanego od 1988 roku, nie mają nic wspólnego z nowoczesnością i XXI wiekiem. Tak twierdzą sami pasażerowie. - Nawet niskie osoby muszą się schylić, by wejść na pokład - mówią. Silniki turbośmigłowe rodem z poprzedniej epoki sprawiają wrażenie, że dzięki nim zamiast lecieć, samolot jedynie będzie się trząść. Nie brakuje skarg na niewygodne siedzenia, a także koszmarną toaletę. Na pocieszenie dodajmy, że te włosko-francuskie samoloty uważane są za bardzo bezpieczne. W Polsce samoloty ATR 72 użytkuje Eurolot na połączeniach krajowych i zagranicznych, krótkodystansowych.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Embraer EMB-120

Obraz
© Licencja CC by Cubbie_n_Vegas, Wikimedia Commons

Stary brazylijski turbośmigłowy samolot, oddany do eksploatacji w 1983 roku, pasażerowie opisują w jeden sposób: zapomnij o komforcie. Jest za głośny, a podczas lotu mocno trzęsie. Ta maszyna znana jest także z katastrofy w 1991 roku. Embraer EMB 120 Brasilia rozbił się wtedy podczas lądowania. Okazało się, że powodem było kilka brakujących śrubek w stabilizatorze lotu.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Tu-154

Obraz
© Licencja CC by Alexander Mishin, Wikimedia Commons

Ten samolot Polacy znają bardzo dobrze. Pierwszy model został wyprodukowany w 1968 roku. Tupolewy wciąż wożą pasażerów. Ale nie w Rosji - tam poszły w odstawkę. Już sam pseudonim Tu-154 działa na wyobraźnię. Tę maszynę piloci lubią nazywać Careless (niechlujny). To maszyna przestarzała, która nie spełnia żadnych współczesnych standardów lotnictwa pasażerskiego.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Saab 340

Obraz
© Licencja CC by Piotr Tadeusz, Wikimedia Commons

Ten szwedzki dwusilnikowy samolot turbośmigłowy po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1983 roku. 15 lat później przestano go produkować. Pasażerowie nie mają o nim dobrych opinii: jest "głośny i... śmierdzi". Nie rozumieją, dlaczego linie lotnicze wciąż wykorzystują go na krótkich trasach.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - McDonnell Douglas DC-10

Obraz
© Domena Publiczna, Arpingstone, Wikimedia Commons

Ten samolot nie miał nigdy dobrej reputacji. Mówi się, że jest bardzo drogi w utrzymaniu i niezbyt bezpieczny ze względu na wady przy projektowaniu. Nikt nawet się nie zastanawia, czy to rzeczywiście prawda. Faktem jest, ze produkcję, która rozpoczęła się w 1970 roku, wstrzymano w 1989 roku po serii katastrof. Pasażerowie po prostu bali się latać tymi maszynami. Do 2014 roku zanotowano ok. *32 poważne wypadki DC-10 *w których zginęły co najmniej 1262 osoby.

/ 11Tymi samolotami nie chcesz latać - McDonnell Douglas MD-80

Obraz
© Licencja CC by Adrian Pingstone, Wikimedia Commons

Ten wąskokadłubowy samolot wzbił się w powietrze w 1980 roku. Choć to niemal legendarna maszyna dziś jest już przestarzała. Zarzuty? Za wolna, za droga w eksploatacji. Do tego mało bezpieczna. Do połowy 2014 roku, w 65 wypadkach tej maszyny zginęło ponad 1440 osób.

10 / 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Ił-62

Obraz
© Licencja CC by Toshi Aoki - JP Spotters, Wikimedia Commons

Ten stary radziecki samolot to prawdziwa gratka dla amatorów mocnych wrażeń. Zaczęto go produkować w 1963 roku. Kontrola nad samolotem pozbawiona jest automatyki, a jeśli zdarzy się oblodzenie, pasażerowie muszą liczyć na mięśnie pilota. Jeśli nie będzie wystarczająco silny, nie utrzyma maszyny w locie. Także historie z eksplodującymi silnikami nie zachęcają do wsiadania na pokład tego samolotu.

11 / 11Tymi samolotami nie chcesz latać - Ił-76

Obraz
© Licencja CC by Wikimedia Commons

Ił-76 uważany jest za najmniej bezpieczny samolot pasażerski świata. Jego produkcja rozpoczęła się w 1974 roku. "Przyjemność" latania tą maszyną spotkać nas może w Rosji lub niektórych krajach Afryki. Samolot został skonstruowany do przewożenia towarów, a przeróbka na samolot pasażerski nie poszła najlepiej. Zobaczcie sami jak wygląda w środku - brak półek na bagaże, ciasnota i absurdalnie brzydkie wnętrze. Nie trzeba chyba mówić, że hałas w samolocie jest niemiłosierny.

JK, Sfora.pl/ if/udm

Wybrane dla Ciebie
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Oto najlepszy polski dworzec. Zdobył prestiżową nagrodę
Oto najlepszy polski dworzec. Zdobył prestiżową nagrodę
Europejska stolica z prestiżowym wyróżnieniem. Miasto zachwyca klimatem
Europejska stolica z prestiżowym wyróżnieniem. Miasto zachwyca klimatem
Perła Pienin, gdzie można dotknąć przeszłości. Tam cisza jest prawdziwa
Perła Pienin, gdzie można dotknąć przeszłości. Tam cisza jest prawdziwa
75 tys. biletów rozeszło się błyskawicznie. Najbardziej niesamowity jarmark w Europie
75 tys. biletów rozeszło się błyskawicznie. Najbardziej niesamowity jarmark w Europie
Najsilniejszy paszport na świecie. Dwa kraje znacząco spadły w rankingu
Najsilniejszy paszport na świecie. Dwa kraje znacząco spadły w rankingu
Turcja na krawędzi kryzysu. Przed krajem widmo katastrofy
Turcja na krawędzi kryzysu. Przed krajem widmo katastrofy
Erupcja wulkanu w Indonezji. Dym unosił się na wysokości 10 km
Erupcja wulkanu w Indonezji. Dym unosił się na wysokości 10 km
Zmiany w Łodzi. Chodzi o najsłynniejszą ulicę w mieście
Zmiany w Łodzi. Chodzi o najsłynniejszą ulicę w mieście