W PodróżyNajgorzej prosperujące lotniska w wybranych krajach Europy

Najgorzej prosperujące lotniska w wybranych krajach Europy

Najgorzej prosperujące lotniska w wybranych krajach Europy
Źródło zdjęć: © / Wikipedia.org (domena publiczna)

Temat lotniska w Radomiu jest wielu dobrze znany. Od lutego 2016 r., po zakończeniu lotów do Pragi przez CSA, nie ma stamtąd żadnego regularnego połączenia. Od 18 kwietnia na lotnisku w Sadkowie pojawi się nowy przewoźnik Sprint Air i cześć osób już teraz zastanawia się, jak długo potrwa ich współpraca. Jednak port w woj. mazowieckim nie jest jedynym w Europie, który boryka się z problemami. Jak wyglądają najgorzej prosperujące lotniska w wybranych krajach Starego Kontynentu?

Temat lotniska w Radomiu jest wielu dobrze znany. Od lutego 2016 r., po zakończeniu lotów do Pragi, nie ma stamtąd żadnego regularnego połączenia. Od 18 kwietnia w porcie w Sadkowie pojawi się nowy przewoźnik Sprint Air i cześć osób już teraz zastanawia się, jak długo potrwa ich współpraca. Jednak lotnisko w woj. mazowieckim nie jest jedynym w Europie, które boryka się z problemami. Jak wyglądają najgorzej prosperujące porty w wybranych krajach Starego Kontynentu?

Portugalskie lotnisko Aeroporto de Beja znajduje się 12 km od miasta Beja w największym regionie kraju - Alentejo. Port pełnił w przeszłości funkcję bazy lotniczej, w której szkolili się piloci z Sił Powietrznych Niemiec Zachodnich. W 2011 r., za kilkanaście milionów euro, przekształcono je w lotnisko cywilne, do którego mieli latać głównie tani przewoźnicy. I choć to jedyny port w regionie, praktycznie nikt z niego nie korzysta. W 2015 r. odleciało z lotniska ok. 2200 osób. Przewoźnicy nie są zainteresowani uruchomieniem połączeń, tak więc przyszłość Aeroporto de Beja jest bardzo niepewna.

wg

1 / 7

Port lotniczy Morava, Kraljevo, Serbia

Obraz
© exyuaviation.com

Port lotniczy Morava, nazywany także Kraljevo-Ladevci, położony jest w miejscowości Kraljevo w Serbii. Został odbudowany w miejscu starego lotniska, które zostało zbombardowane w 1991 r. Obecnie pełni funkcję publiczną i wojskową - w trakcie budowy zostało podzielone na dwie odrębne części. Pierwszy samolot pasażerski wylądował na lotnisku Morava w 2011 r., zaś ostatni w czerwcu 2012 r. Żaden przewoźnik nie jest zainteresowany latać z tego miejsca ze względu na znikome zainteresowanie ze strony pasażerów.

2 / 7

Port lotniczy Lubeka, Niemcy

Obraz
© Zverzia / Wikipedia.org (CC BY-SA 3.0)

Lotnisko Lubeka położone jest 60 km od Hamburga. Latały stamtąd głównie tanie linie lotnicze. Niestety, od 15 kwietnia br. port będzie stać pusty. W ostatnim czasie już dwukrotnie ogłaszał bankructwo, w 2015 r. obsłużył 6-krotnie mniej pasażerów niż w szczytowym okresie. Lotnisko w Lubece jest świetnym przykładem zmiany strategii tanich linii lotniczych, które po latach rozwoju uciekają z małych lotnisk, oddalonych od dużych miast, do portów centralnych.

3 / 7

Port lotniczy Brač, Chorwacja

Obraz
© Waerfelu / Wikipedia.org (CC BY-SA 3.0)

Port lotniczy Brač położony jest na wyspie o takiej samej nazwie, w pobliżu słynnego chorwackiego kurortu Bol. Lotnisko czynne jest przez cały rok. Zostało założone w 1993 r., co czyni go najmłodszym w kraju. Obsługuje komercyjne loty pasażerskie oraz połączenia czarterowe w sezonie letnim. Poza ciepłymi miesiącami, gdy turystów jest najwięcej, rzadko odbywają się regularne loty. Liczba pasażerów korzystających z portu wyniosła w 2015 r. ok. 8500, o ok. 1-2 tys. mniej niż w poprzednich latach. Lotnisko nie jest skomunikowane z transportem publicznym, można więc dostać się tam jedynie prywatnym samochodem bądź taksówką.

4 / 7

Port lotniczy Foggia, Włochy

Obraz
© Iceyes / Wikipedia.org (domena publiczna)

Port lotniczy Foggia położony jest 3 km od zamieszkałego przez ok. 150 tys. osób miasta Foggia w regionie Apulia we Włoszech. Latają stamtąd linie lotnicze Air Alps, Alidaunia, Darwin Airline czy Skybridge AirOps. Problem w tym, że zazwyczaj maszyny odlatują puste, ponieważ z lotniska korzysta tylko 6 tys. pasażerów rocznie. Choć port lotniczy przynosi straty finansowe i nie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie przewiduje się jego zamknięcia.

5 / 7

Port lotniczy Kozani, Grecja

Obraz
© www.ifly.gr

Port lotniczy Kozani położony jest 4 km na południowy wschód od 40-tysięcznego miasteczka Kozani w północnej Grecji. *W 2015 r. skorzystało z niego ok. 2700 osób. Z lotniska latają jedynie samoloty linii Astra Airlines do *Aten. Port od lat przynosi straty finansowe, miejscowe władze nie zgadzają się jednak, podobnie jak w przypadku lotniska Foggia, na jego zamknięcie.

6 / 7

Porty lotnicze Aurillac oraz Lannion, Francja

Obraz
© Spendeau / Wikipedia.org (CC BY-SA 3.0)

Lotnisko Aurillac znajduje się w regionie Owernia w środkowej Francji. Jest na ostatnim miejscu pod względem ruchu lotniczego w kraju. Korzysta z niego ok. 26 tys. pasażerów rocznie. Port lotniczy dotychczas nie posiadał regularnych połączeń. Pierwsze zacznie funkcjonować od 14 kwietnia br. do Paryża-Orly. Drugim lotniskiem we Francji, które cieszy się niewielkim zainteresowaniem jest port Lannion w północno-zachodniej części kraju. Korzysta z niego ok. 30 tys. pasażerów rocznie, choć posiada regularne (jedyne) połączenie z Paryżem-Orly. Samoloty linii lotniczych HOP! latają raz dziennie do stolicy Francji.

7 / 7

Port lotniczy Land's End, Kornwalia, Wielka Brytania

Obraz
© CornwallFlyer / Wikipedia.org (CC BY-SA 4.0)

Port lotniczy Land's End *jest położony najdalej na południowym zachodzie *Wielkiej Brytanii. *Leży w Kornwalii, między Land's End a St Just. To lotnisko z licencją prywatną, służące głównie do połączeń z wyspami *Scilly. Rocznie korzysta z niego ok. 44 tys. osób - jest to najniższy wynik spośród wszystkich portów cywilnych prosperujących na terenie Wielkiej Brytanii. Choć jest niedochodowe, lokalnych urzędników to nie interesuje, ponieważ lotnisko należy do miejscowego przedsiębiorcy.

wg

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)