MiastaNajwiększe lotnisko świata. Pekin-Daxing szykuje się na otwarcie

Największe lotnisko świata. Pekin-Daxing szykuje się na otwarcie

Aktualny port lotniczy chińskiej stolicy doszedł już do kresu swojej przepustowości. Potrzebne było zatem nowe lotnisko. A Pekin-Daxing zadziwia nie tylko rozmiarem, ale i niezwykłym kształtem przypominającym rozgwiazdę.

Największe lotnisko świata. Pekin-Daxing szykuje się na otwarcie
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

19.09.2019 | aktual.: 19.09.2019 17:16

W 2018 r. przez trzy terminale w Beijing Capital International Airport przeszło 100 mln pasażerów, co czyni ten port lotniczy drugim największym na świecie (zaraz po Hartsfield-Jackson w Atlancie). Jednak przepustowość stołecznego lotniska właśnie się skończyła, a to powoduje częste opóźnienia samolotów.

Nowe lotnisko wyposażone w ogromny terminal o wielkości 97 boisk piłkarskich i na początek cztery pasy startowe ma obsłużyć 72 mln pasażerów rocznie. Jednak docelowo Pekin-Daxing ma obsługiwać min. 100 mln pasażerów w ciągu roku, a to dzięki łącznie siedmiu pasom startowym. Będzie wtedy potencjalnie największym lotniskiem na świecie.

Koszt budowy nowego portu lotniczego to ok. 11,5 mld dolarów (45 mld zł). Nowe lotnisko zostało zaprojektowane przez nieżyjącą już architekt Zahę Hadid, która odpowiada za powstanie charakterystycznego kształtu rozgwiazdy.

Te poszczególne odnogi to hale połączone z holem głównym, a taki układ został zaproponowany, by ograniczyć pasażerom niepotrzebne chodzenie. Odległość od punktów kontroli bezpieczeństwa do najbardziej oddalonych ma być pokonywana przez maksymalnie 8 minut.

Jednak niektórzy narzekają na odległości, ale od samego lotniska do centrum Pekinu. Daxing leży bowiem o 50 km od placu Tiananmen, podczas gdy dotychczasowe lotnisko Beijing Capital International Airport dzieli od tego miejsca odległość 13 km. Urzędnicy twierdzą jednak, że specjalne pociągi dowiozą pasażerów z lotniska do centrum stolicy w 20 min.

Inni krytycy twierdzą natomiast, że Daxing wcale nie zniweluje opóźnień samolotów, a wręcz je pogłębi. Wszystko przez to, że przestrzeń powietrzna Chin kontrolowana jest przez wojsko, które ogranicza swobodę manewru.

Zarząd lotniska przekonuje jednak, że pasy startowe są skierowane w różnych kierunkach, aby właśnie ułatwić wylot samolotów. Ponadto atutem ma być sama lokalizacja – dalej od Pekinu funkcjonuje mniej stref zakazu lotów (tzw. "no-fly" zones), co zapewni pilotom większą swobodę. Pierwszy oficjalny wylot z lotniska Daxing planowany jest na 20 września.

Źródło: CNN

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

miastapekinlotnisko
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (44)