Niemcy kuszą Polaków. Najbardziej popularny jeden region
Coraz częściej różne regiony Niemiec stają się dla Polaków celem wypraw wakacyjnych. Kraj przez lata kojarzony głównie jako miejsce pracy - niekoniecznie w pełni legalnej - zaczyna ostatnio kusić Polaków atrakcjami turystycznymi.
Do Niemiec jeździ coraz więcej turystów z Polski. Lubią oni szczególnie Bawarię i Berlin. Odkrywają też coraz częściej regiony przygraniczne, które przeprowadzają w Polsce intensywne akcje promocyjne.
Jak podaje niemiecki urząd statystyczny, w Niemczech nocowało w zeszłym roku 68,1 mln gości z zagranicy. Wkład turystów z Polski w tej liczbie to 3,7 mln osób, co jest historycznym rekordem. Bieżący sezon zapowiada się dla Niemiec nader korzystnie. Branża turystyczna liczy znów na rekordową liczbę noclegów.
Do sąsiadów jeździmy samochodem
Niemcy są głównym celem ponad 50 proc. wszystkich wyjazdów zagranicznych naszych rodaków. Wynika to ze statystyk opracowanych przez niemiecką agencję turystyczną na zlecenie Federalnego Ministerstwa ds. Gospodarki i Klimatu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wypoczywa na greckiej wyspie. "Temperatury są idealne"
Polacy jeżdżą do Niemiec głównie samochodem (64 proc.) i wybierają na wakacyjne wyjazdy stosunkowo nieodległe regiony ościenne.
Na pierwszym miejscu wśród regionów odwiedzanych przez Polaków znajduje się Bawaria. Stanowi ona atrakcję nie tylko dla turystów z Polski. Jest w ogóle najczęściej odwiedzanym turystycznie regionem w Niemczech. Natomiast Monachium jest drugim najbardziej preferowanym niemieckim miastem, zaraz po Berlinie.
W 2022 r. stolicę Niemiec zdecydowało się odwiedzić prawie 13 proc. wyjeżdżających do Niemiec Polaków. Wzrost znaczenia naszych rodaków w niemieckiej turystyce jest szczególnie widoczny właśnie w tym mieście, gdzie jeszcze w 2019 r. Polacy byli dopiero 11. pod względem frekwencji grupą turystów. W 2022 r. zajęli 8. miejsce, podczas gdy w pierwszym kwartale 2023 roku znaleźli się już na 5. pozycji.
– Podczas gdy liczba gości i noclegów w 2022 r. nie osiągnęła jeszcze poziomu sprzed koronawirusa, liczba noclegów gości z Polski była nawet znacznie powyżej poziomu z 2019 r. – stwierdził rzecznik prasowy spółki Visit Berlin Christian Tänzler, odpowiadając na pytanie Deutsche Welle.
Wschodnie regiony Niemiec kuszą polskich turystów
Polacy coraz częściej odwiedzają turystycznie Niemcy, preferując przy tym wschodnią część kraju naszych sąsiadów. Regiony graniczące z Polską od lat nad tym pracują. Część z nich oferuje nawet ulotki i informacje turystyczne w języku polskim.
– W ostatnich miesiącach i latach stale realizowaliśmy kampanie informacyjne na różnych kanałach (społecznościowych, medialnych, advertorialach, billboardach itp.). Ponadto organizowaliśmy wycieczki informacyjne dla multiplikatorów, touroperatorów, biur informacji turystycznej i przewodników turystycznych, wspieraliśmy różnych blogerów, odwiedzaliśmy targi i dystrybuowaliśmy broszury. Mamy blisko 120 punktów dystrybucji na Dolnym Śląsku – tłumaczy DW Sophie Nücklich, kierownik projektu "Marketing turystyczny" w regionie Górne Łużyce.
Starania lokalnych stowarzyszeń turystycznych można z pewnością ocenić jako bardzo skuteczne. W samym mieście Görlitz noclegi turystów z Polski były jeszcze pięć lat temu na poziomie 2792 w skali roku. W zeszłym roku liczba ta prawie dobiła 6 tysięcy. W całych Górnych Łużycach przywitano w zeszłym roku o 70 proc. więcej gości z Polski w porównaniu z poprzednim rokiem. W niektórych miastach blisko granicy Polacy są już najważniejszą grupą turystów zagranicznych.
– Nasi goście z Polski są największą zagraniczną grupą docelową w Chemnitz – powiedział Martin Dürrschmidt z miejskiej spółki zajmującej się rozwojem ekonomicznym tego miasta.
Kiedyś liczyli na Czechów
Regiony we wschodnich Niemczech liczyły dotychczas tradycyjnie na turystów z Czech. Jednak doświadczenia i kontakty, które powstały w ostatnich dekadach w tym obszarze, nie dają się przełożyć w stu procentach na turystów z Polski. Dlatego też regiony takie jak Pojezierze Łużyckie, starają się badać i weryfikować potrzeby polskich turystów.
– W ubiegłym roku utworzono grupę roboczą ds. rozwoju turystyki przyjazdowej z Polski z udziałem regionalnych ekspertów ds. turystyki. Obecnie prowadzone są badania ankietowe wśród polskich turystów i wczasowiczów, aby zbadać ich potrzeby. Na tej podstawie zostaną opracowane i wdrożone zalecenia dotyczące promocji turystycznej na terenie Polski oraz oferty turystycznej dla Polakow – mówi Katja Wersch ze Stowarzyszenia Turystycznego Pojezierze Łużyckie.
Źródło: Deutsche Welle