Niepokojące plany w Bieszczadach. "Włos się jeży"

Przyrodnicy z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot wystosowali ważny apel do Ministerstwa Klimatu i Środowiska i do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Chodzi o plany rozbudowy drogi wojewódzkiej 897 w Bieszczadzkim Parku Narodowym. "To niepotrzebna i niebezpieczna betonoza" - grzmią.

Niepokojące plany dot. terenu Bieszczadzkiego Parku NarodowegoNiepokojące plany dot. terenu Bieszczadzkiego Parku Narodowego
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Szymon Bartosz
Iwona Kołczańska

Jak wynika z opracowanego na zlecenie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 – Etap III Wetlina – Ustrzyki Górne", inwestycja polegać ma m.in. na rozbudowie drogi jednojezdniowej klasy Z do klasy G; budowie, przebudowie i rozbudowie istniejących chodników, ścieżek rowerowych, ścieżek pieszo-rowerowych; zabudowie potoków górskich.

Plany rozbudowy drogi w Bieszczadach niepokoją przyrodników

Inwestycja zlokalizowana jest w całości na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, obszarze Natura 2000 Bieszczady PLC180001 oraz Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego.

Jak szacują przyrodnicy, zniszczeniu ulegnie prawie 19 ha chronionych siedlisk, w tym ponad 4 ha siedlisk priorytetowych oraz 267 stanowisk chronionych roślin naczyniowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W Polsce są prawdziwym hitem. Wyczekiwana atrakcja już otwarta

"O znaczącym negatywnym oddziaływaniu inwestycji świadczy już sam fakt konieczności zmiany strefowania ochronnego Bieszczadzkiego Parku Narodowego – przekształcenie ochrony ścisłej i czynnej w krajobrazową – choć zakres zmiany nie został precyzyjnie określony w Raporcie. Sam Dyrektor BdPN ocenił, że straty środowiskowe będą ogromne" - czytamy w apelu Pracowni na rzecz Wszystkich Isto.

Wójt Gminy Lutowiska prowadzi postępowanie w sprawie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla tej inwestycji.

- Forsowany przez gminy projekt rozbudowy drogi to przykład betonozy w czystej postaci - mówi Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. - Jest myśleniem bardzo krótkowzrocznym i archaicznym. Droga ta jest przewymiarowana w ogromnej skali. Taka rozbudowa nie jest zupełnie potrzebna z uwagi na natężenie ruchu. Do tego zniszczy unikatową przyrodę Bieszczadzkiego Parku Narodowego. No i pozostaje otwarte pytanie, kto tę inwestycję utrzyma w przyszłości - dodaje.

Jak czytamy w apelu, opinia Dyrektora Bieszczadzkiego Parku Narodowego, Ryszarda Prędkiego, jest także jednoznacznie negatywna. Dyrektor wskazuje na liczne braki w zakresie inwentaryzacji przyrodniczej, tendencyjne zaniżanie oddziaływania inwestycji i brak odpowiedniej kompensacji przyrodniczej. Mimo ścisłej współpracy ze strony ekspertów BdPN w zakresie udostępniania danych przyrodniczych i wskazywania uchybień oraz zakresu koniecznych poprawek, ich uwagi są od lat lekceważone.

Bieszczady to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce
Bieszczady to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce © Adobe Stock | Maciej Czekajewski

- To ważny głos Dyrektora BdPN, który zgodnie ze swoją funkcją stoi na straży przyrody. A od raportu sporządzonego na zlecenie inwestora włos się jeży na głowie - grzmi Ślusarzczyk. - Ludzie którzy go przygotowywali nie mają podstawowej wiedzy, jak to się robi. Ten dokument ma zbadać wpływ inwestycji na przyrodę parku narodowego, a nie ma w nim podstawowych danych o gatunkach i siedliskach.

W opinii Dyrektora BdPN przedłożonej Ministrze Klimatu i Środowiska można przeczytać m.in. że plany wobec tej drogi powinny iść w zupełnie inną stronę: "Realnym (i wskazanym z punktu widzenia ochrony przyrody) w dłuższej perspektywie czasowej nie jest zwiększanie oddziaływania bariery drogowej, lecz jej ograniczenie poprzez utworzenie dużych parkingów w otulinie Bieszczadzkiego Parku Narodowego i zorganizowanie komunikacji zbiorowej na terenie BdPN z wykorzystaniem autobusów elektrycznych i dopuszczeniem ruchu rowerowego na zasadach ogólnych".

- Świat zachodni, który popełnił błędy betonozy zdecydowanie odchodzi od tej tendencji. To anachroniczne i nieracjonalne ambicje bieszczadzkich gmin próbują forsować tę niepotrzebną i niebezpieczną inwestycję - podumowuje Ślusarczyk.

Dodaje, że w jego ocenie rozbudowa tej drogi nie przysłuży się rozwojowi turystyki, bo ludzie jadą w Bieszczady podziwiać przyrodę, a nie betonozę.

Źródło: Pracownia na rzecz Wszystkich Istot

Wybrane dla Ciebie
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
Zapomniana tradycja ożyła w polskim mieście. Mateczki wychodzą na ulice
Zapomniana tradycja ożyła w polskim mieście. Mateczki wychodzą na ulice
Problem w polskich lasach. "Jeżeli trend się utrzyma, mogą praktycznie zniknąć"
Problem w polskich lasach. "Jeżeli trend się utrzyma, mogą praktycznie zniknąć"
Cyklon na rajskiej wyspie. Co najmniej 334 osoby zginęły, a liczba wciąż rośnie
Cyklon na rajskiej wyspie. Co najmniej 334 osoby zginęły, a liczba wciąż rośnie
W końcu się doczekaliśmy. Rewolucja w PKP Intercity
W końcu się doczekaliśmy. Rewolucja w PKP Intercity
Przyciągają tłumy turystów. Ceny podobne jak w Polsce
Przyciągają tłumy turystów. Ceny podobne jak w Polsce
Takich tłumów na placu Defilad nie było od lat. "Walczyłam o życie w labiryncie stoisk"
Takich tłumów na placu Defilad nie było od lat. "Walczyłam o życie w labiryncie stoisk"
Kusili tanimi biletami. "Miała być konkurencja dla PKP Intercity - jest wtopa"
Kusili tanimi biletami. "Miała być konkurencja dla PKP Intercity - jest wtopa"
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟