Niezwykłe polskie mosty

Niezwykłe polskie mosty

Najwyższe, najdłuższe, najstarsze, a czasem nawet kpiące z praw fizyki. Wykonane z różnych materiałów, mosty stanowią stały element krajobrazu naszego kraju. Niektóre z nich przetrwały wojnę i wciąż zachwycają swoją urodą, nie tracąc nic ze swoich walorów użytkowych. Inne zbudowano całkiem niedawno wykorzystując w ich konstrukcji najnowsze zdobycze techniki. Zapraszamy was dzisiaj na wycieczkę po niezwykłych mostach w Polsce.

Najwyższe, najdłuższe, najstarsze, a czasem nawet kpiące z praw fizyki. Wykonane z różnych materiałów, mosty stanowią stały element krajobrazu naszego kraju. Niektóre z nich przetrwały wojnę i wciąż zachwycają swoją urodą, nie tracąc nic ze swoich walorów użytkowych. Inne zbudowano całkiem niedawno wykorzystując w ich konstrukcji najnowsze zdobycze techniki. Zapraszamy was dzisiaj na wycieczkę po niezwykłych mostach w Polsce.

Most Siekierkowski to druga po Świętokrzyskim przeprawa wantowa w Warszawie. Cała konstrukcja jest podwieszona na dwóch pylonach w kształcie litery H. Co ciekawe, budowla łącząca Mokotów z Pragą Południe nie posiada żadnych podpór w korycie rzeki.

at/if

1 / 9

Most gotycki w Kłodzku

Obraz
© Stefan Schlautmann, Licencja Creative Commons, flickr.com

Jeden z najstarszych mostów w Polsce został zbudowany nad rzeką Młynówką prawdopodobnie w XIII wieku. Składa się z czterech przęseł, a jego masywne, kamienne balustrady są ozdobione figurami świętych i krucyfiksami. Ze względu na architekturę i swą niezwykłą urodę jest często porównywany do Mostu Karola w Pradze.

2 / 9

Most Jana Pawła II, Gdańsk

Obraz
© Thinkstock

Konstrukcja przerzucona nad Martwą Wisłą w Gdańsku została oddana do użytku w 2001 roku. Wysokość budowli wynosi 100 metrów. Pod względem rozpiętości przęsła, jest największym w Polsce mostem podwieszonym na jednym pylonie.

3 / 9

Most Grunwaldzki, Wrocław

Obraz
© zergu, Licencja Creative Commons, flickr.com

Wrocław to miasto, w którym istnieje ponad 300 mostów i kładek. Jednym z najciekawszych jest Most Grunwaldzki. Ta wisząca konstrukcja zbudowana ze stali i granitu wznosi się na wysokość 20 metrów.

4 / 9

Most kolejowy Zgorzelec - Görlitz

Obraz
© PAP

W roku 1847 został otwarty most nad Nysą Łużycką, łączący Zgorzelec z Görlitz. Jest to najdłuższa kamienna konstrukcja w Niemczech i jedna z najdłuższych w Polsce - mierzy 448 metrów długości. Na moście znajdowało się niegdyś polsko - niemieckie kolejowe przejście graniczne.

5 / 9

Most im. Bronisława Malinowskiego, Grudziądz

Obraz
© hr.icio, Licencja Creative Commons, flickr.com

To najdłuższy most drogowo - kolejowy w Polsce - mierzy 1098 metrów długości. Konstrukcja przerzucona nad Wisłą liczy 11 przęseł, a każde z nich ma rozpiętość ok. 100 metrów.

6 / 9

Most Gdański, Warszawa

Obraz
© Thinkstock

Dwupoziomowa przeprawa przez Wisłę? Czemu nie! Wystarczy się wybrać do Warszawy i zdecydować na przejażdżkę Mostem Gdańskim. Na dolnym poziomie biegną linie tramwajowe, chodnik i ścieżka rowerowa. Na górnym piętrze znajduje się oprócz chodnika czteropasmowa jezdnia.

7 / 9

Wiadukt w Bolesławcu

Obraz
© przylga, Licencja Creative Commons, flickr.com

Most kolejowy w Bolesławcu jest jednym z najdłuższych tego typu kamiennych konstrukcji w Europie. Mierzy 490 metrów długości (inne źródła podają 519 metrów). Jego budowa trwała dwa lata, a swoim wyglądem przywodzi na myśl francuski akwedukt Pont du Gard.

8 / 9

Kładka Ojca Bernatka, Kraków

Obraz
© Thinkstock

Na całym świecie istnieją tak zwane _ Mosty Miłości _, ulubione miejsca zakochanych, gdzie pary często wieszają kłódki z gorącymi wyznaniami, a kluczyk wrzucają w nurty rzeki. Kilka miast w Polsce ma już takie zakątki, wśród nich Kraków. Kładka Ojca Bernatka łączy Kazimierz z Podgórzem i dzięki kontrowersyjnemu wyglądowi wzbudza duże zainteresowanie wśród turystów.

9 / 9

Most drogowy w Tczewie

Obraz
© Thinkstock

Most kolejowo - drogowy w Tczewie, ukończony w 1857 roku był w chwili otwarcia najdłuższą tego typu budowlą w Europie. W chwili powstania liczył 837 metrów długości, był wsparty na siedmiu filarach, a jego portale zdobiły płaskorzeźby związane z historią Prus. Pod koniec XIX wieku wybudowano obok niego drugi most, który stał się przeprawą kolejową. Starsza konstrukcja od tamtej pory służy wyłącznie do ruchu kołowego.

at/if

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)