Nowy rozkład PKP Intercity. Codziennie 17 pociągów więcej
Nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, powrót pociągów do Hrubieszowa i Sandomierza oraz dodatkowe kursy weekendowe – tak w dużym skrócie prezentuje się nowy rozkład jazdy PKP Intercity. Zmiany zaczną obowiązywać od 10 grudnia br.
W rozkładzie na sezon 2017/2018 do dyspozycji pasażerów będą nowe połączenia ekonomiczne. Zyskają m.in. mieszkańcy Pomorza i Podkarpacia. PKP Intercity uruchomi pociąg TLK Małopolska relacji Przemyśl – Gdynia, kursujący m.in. przez Kraków i Warszawę. Nowością będzie także skład TLK Biebrza, który pojedzie z Trójmiasta do Rzeszowa. Pociąg po drodze zatrzyma się m.in. w Giżycku, Olsztynie, Białymstoku, Warszawie i Krakowie.
Po 13 latach wrócą pociągi do Hrubieszowa, a po rocznej przerwie do Sandomierza. Skład IC Hetman pojedzie z Hrubieszowa do Jeleniej Góry przez Rzeszów i Wrocław, natomiast TLK Połoniny z Przemyśla do Warszawy, zatrzymując się m.in. na stacjach w Leżajsku, Sandomierzu i Radomiu. Ponadto w nowym rozkładzie pojawią się dodatkowe połączenia z Jeleniej Góry do Szczecina (IC Barnim) oraz Bydgoszczy (TLK Halny).
Więcej pociągów na popularnych trasach
Mieszkańcy Radomia zyskają nowe połączenia na trasie Kraków – Olsztyn. Trzy składy InterCity (Kolberg, Orłowicz i Żeromski) pojadą przez Radom i Kielce. Na wspomnianej trasie PKP Intercity uruchomi także nowy pociąg - TLK Sienkiewicz. Dzięki temu podróżujący z Radomia i Kielc zyskają możliwość dogodnego dojazdu m.in. do stolicy. W sumie od grudnia między Warszawą a Radomiem pojedzie 8, natomiast ze stolicy do Kielc 7 par pociągów dziennie. Dodatkowo składy z Olsztyna do Warszawy będą kursowały w równych odstępach czasu – średnio co dwie godziny. Zwiększy się również częstotliwość połączeń na linii Warszawa – Łódź. Pociągi kursujące między obydwoma miastami będą jeździły co godzinę, a w godzinach szczytu co 30 minut.
- W nowym rozkładzie zaproponujemy naszym pasażerom średnio o 17 pociągów na dobę więcej niż w tym roku. Będą to zarówno połączenia InterCity obsługiwane nowoczesnymi pojazdami FLIRT3 czy PesaDART, jak i składy międzynarodowe – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Będzie też więcej połączeń weekendowych kursujących w tzw. szczytach przewozowych. Wśród nich m.in. składy relacji Wrocław – Katowice (TLK Lompa) i Poznań – Gdynia (TLK Molo). Dodatkowo, od grudnia na trasie Gliwice – Warszawa pasażerowie skorzystają z ekspresowego połączenia EIC Górnik. Natomiast sezonowo z Krakowa do Kołobrzegu pojedzie dodatkowa para pociągów EIP, a z Gdyni do Zakopanego skład EIC Giewont.
Szybki tabor na nowych liniach
Od grudnia pasażerowie będą mieli do dyspozycji większą liczbę połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem, wyposażonym m.in. w przestrzeń gastronomiczną, bezprzewodowy internet czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Skład IC Karkonosze (relacji Białystok – Jelenia Góra) zostanie zestawiony z pojazdów PesaDART, natomiast pociągi IC Pogoria (relacji Katowice – Gdynia) oraz IC Witkacy (relacji Gdynia – Zakopane) – z FLIRT3. Dodatkowo pojawią się zmodernizowane wagony w zestawieniach pociągów IC Gałczyński (relacji Warszawa – Szczecin), IC Kociewie (relacji Gdynia – Gorzów), IC Starzyński (relacji Warszawa – Terespol) oraz IC Hubal (relacji Warszawa – Kielce).
Międzynarodowe nowości
W rozkładzie jazdy 2017/2018 PKP Intercity uruchomi nowe międzynarodowe połączenia. Wśród nich jest skład relacji Katowice – Wiedeń, kursujący przez Ostrawę, który, dzięki dogodnym skomunikowaniom, zapewni podróżnym przesiadki na pociągi do Pragi i Budapesztu.
Dodatkowo podróżujący w kierunku Ukrainy zyskają skład Odessa Express relacji Przemyśl – Odessa, kursujący przez Lwów oraz dodatkową parę składów relacji Chełm – Kowel. Oba pociągi są uruchomiane przez Koleje Ukraińskie w porozumieniu z PKP Intercity. Spółka zapewni również dogodne przesiadki dla pociągów krajowych – z Przemyśla w kierunku Krakowa, Warszawy i Wrocławia, natomiast z Chełma do Lublina i stolicy. Ponadto przewoźnik uruchomi nowy, dzienny pociąg relacji Warszawa – Brześć (IC Skaryna) z dogodną przesiadką na skład kursujący do Mińska. Od grudnia zmieni się również trasa pociągu IC Chopin (relacji Warszawa-Wiedeń/Budapeszt/Praga). Skład pojedzie przez Kraków.
Krótsze czasy przejazdu
Dzięki zakończonym pracom na trasie Kraków – Rzeszów, pociągi PKP Intercity pojadą w krótszych czasach, np. z Przemyśla do Krakowa w około 3 godziny, czyli o blisko 20 minut krócej niż dotychczas. Zyskają również mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego. Od grudnia do stolicy pojadą o ok. 1,5 godziny krócej niż do tej pory. Cała podróż zajmie ok. 6 godzin.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych
W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury niektóre pociągi, w wyznaczonych terminach, będą kursowały w zmienionych relacjach. Na trasie Warszawa – Poznań dla składów PKP Intercity wciąż obowiązuje trasa objazdowa przez Inowrocław i Gniezno, natomiast pociągi jadące z Lublina do stolicy kursują przez Łuków i Parczew. Dodatkowo dla składów, które jadą z kierunku Krakowa i Wrocławia do Lublina, od Radomia zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa.
Źródło: PKP Intercity