O czym warto pamiętać przed wakacjami?
Planujesz wakacyjny wypad? Poznaj swoje prawa! Niby przed wyjazdem o tym pamiętamy, ale gdy przychodzi kryzysowa sytuacja - pustka w głowie. Oto zestaw dobry rad, które przed każdym wyjazdem warto sobie przypomnieć.
Poznaj swoje prawa
Wymarzony urlop wymaga przygotowań. Bez względu na to, czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinniśmy być świadomy swoich praw. Oto kilka cennych rad, o których przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Sprawdź biuro podróży
Zanim udasz się na urlop, wejdź na stronę: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.
Sprecyzuj ogólne pojęcia
Zwroty typu: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel mogą brzmieć kusząco. Jednak dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia. Dlatego warto wyjaśnić je z organizatorem wyjazdu.
Przeczytaj umowę
Patrz nie tylko na cenę, ale też na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.
Niższy standard hotelu? Reklamuj!
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.
Żądaj obniżenia ceny
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z tzw. tabeli frankfurckiej. Co to?
Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale pomaga konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.
Turyści składają skargi do UOKiK
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Otrzymujemy także zgłoszenia, które są podstawą do wszczęcia postępowań. Dotyczą one m.in. zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni.
Biura podróży - UOKiK już działa
UOKiK prowadzi obecnie 12 postępowań dotyczących usług turystycznych. Wątpliwości budzi np. w jaki sposób biura podróży informują o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrują reklamacje (Neckerman Polska, Nowa Itaka, Rainbow Tours, Tui Poland). Ponadto, urząd wyjaśnia zasady potrącania ceny wtedy, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, powinna ona odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom . UOKiK sprawdza też, czy foldery reklamowe spółki Nowa Itaka mogą wprowadzać klientów w błąd, sugerując wyższy standard pokoju. Działania dotyczą także bezprawnego posługiwania się nazwą "hotel" czy niejasnych zasad dotyczących kosztów zakupu bagażu lotniczego przez pośredników.
Sygnały z rynku
Do urzędu docierają sygnały, które świadczą o tym, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Dzieje się to w ten sposób, że biura wprowadzają warunki formalne – np. wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres listem poleconym. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja nie jest rozpatrywana. W opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji.
Źródło: UOKiK