O czym warto pamiętać przed wakacjami?

Planujesz wakacyjny wypad? Poznaj swoje prawa! Niby przed wyjazdem o tym pamiętamy, ale gdy przychodzi kryzysowa sytuacja - pustka w głowie. Oto zestaw dobry rad, które przed każdym wyjazdem warto sobie przypomnieć.

O czym warto pamiętać przed wakacjami?
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Wojciech Gojke

26.06.2017 | aktual.: 28.06.2017 11:46

Poznaj swoje prawa

Wymarzony urlop wymaga przygotowań. Bez względu na to, czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinniśmy być świadomy swoich praw. Oto kilka cennych rad, o których przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Sprawdź biuro podróży
Zanim udasz się na urlop, wejdź na stronę: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.

Sprecyzuj ogólne pojęcia
Zwroty typu: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel mogą brzmieć kusząco. Jednak dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia. Dlatego warto wyjaśnić je z organizatorem wyjazdu.

Przeczytaj umowę
Patrz nie tylko na cenę, ale też na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.

Niższy standard hotelu? Reklamuj!
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.

Żądaj obniżenia ceny
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z tzw. tabeli frankfurckiej. Co to?
Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale pomaga konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Obraz
© Shutterstock.com

Turyści składają skargi do UOKiK

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Otrzymujemy także zgłoszenia, które są podstawą do wszczęcia postępowań. Dotyczą one m.in. zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni.

Biura podróży - UOKiK już działa
UOKiK prowadzi obecnie 12 postępowań dotyczących usług turystycznych. Wątpliwości budzi np. w jaki sposób biura podróży informują o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrują reklamacje (Neckerman Polska, Nowa Itaka, Rainbow Tours, Tui Poland). Ponadto, urząd wyjaśnia zasady potrącania ceny wtedy, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, powinna ona odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom . UOKiK sprawdza też, czy foldery reklamowe spółki Nowa Itaka mogą wprowadzać klientów w błąd, sugerując wyższy standard pokoju. Działania dotyczą także bezprawnego posługiwania się nazwą "hotel" czy niejasnych zasad dotyczących kosztów zakupu bagażu lotniczego przez pośredników.

Sygnały z rynku
Do urzędu docierają sygnały, które świadczą o tym, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Dzieje się to w ten sposób, że biura wprowadzają warunki formalne – np. wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres listem poleconym. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja nie jest rozpatrywana. W opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji.

Źródło: UOKiK

Zobacz także
Komentarze (5)