Obudził się europejski wulkan. Jest alert

Coraz więcej zdjęć i nagrań z Sycylii pojawia się w sieci. Wszystko dlatego, że Etna dała o sobie znać i zaprezentowała spektakularny wyrzut lawy i popiołu. -Jak to zobaczyliśmy, to aż wzdychaliśmy z wrażenia. Nigdy czegoś takiego nie widziałam - opowiada dziennikarka WP Turystyka Monika Sikorska.

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

Niebo nad Sycylią po aktywności Etny zawsze wygląda niesamowicieNiebo nad Sycylią po aktywności Etny zawsze wygląda niesamowicieŹródło: GETTY, fot: Fabrizio Villa
dkxub5j

Z powodu wyrzutów lawy ​​Departament Ochrony Ludności Sycylii podniósł poziom alarmowy na tym obszarze z zielonego na żółty. Zdecydowano się na to nie tylko ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, ale też turystów, których na Sycylii jest obecnie dużo.

Selfie z wulkanem w tle

Lokalne władze zaleciły wszystkim unikanie dotkniętych obszarów. Turyści przebywający w regionie powinni zachować szczególną ostrożność i stosować się do wydawanych zaleceń.

- Wczoraj wieczorem widok był nieziemski - mówi dziennikarka WP Turystyka, Monika Sikorska, która jest na Sycylii. - Poszliśmy na spacer naokoło Taorminy i przypadkiem natknęliśmy się na super punkt widokowy, z którego z jednej strony widać plażę i wyspę Isola Bella, a z drugiej Etnę. Jak zobaczyliśmy te wyrzuty lawy, to aż wzdychaliśmy z wrażenia. Nigdy czegoś takiego nie widziałam. Patrzyliśmy na to widowisko przez lunetę na tarasie widokowym i było niesamowicie. Później czerwone jęzory lawy widzieliśmy też z samego centrum Taorminy. Jest taka modna restauracja, z której widać Etnę i mega zazdrościłam tym, którzy tam wtedy jedli kolację - opowiada.

Sensacja na wakacyjnej wyspie. "Widzieliśmy czerwone jęzory lawy"

Jak przyznaje, nie miała pojęcia, że aktywność wulkanu jest sensacją aż na taką skalę. - Poleciałam od razu powiedzieć o tym kuzynce, która mieszka na wyspie i stwierdziła, że mamy szczęście coś takiego zobaczyć - opowiada Monika. - Dopiero rano zobaczyłam, że władze wydały alerty dla turystów i ograniczyły pracę lotniska.

dkxub5j

Eksperci zauważają, że wulkan utrzymuje sytuację zwiększonej nierównowagi. Dlatego też ludność przebywająca na wyspie proszona jest o zapoznawanie się z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i skrupulatne przestrzeganie instrukcji wydawanych przez lokalne władze zajmujące się ochroną ludności.

Na nagraniu opublikowanym przez BBC widać i słychać, jak najwyższy aktywny wulkan w Europie wypluwa lawę z jednego ze swoich największych kraterów. "Ryczy i pluje" - czytamy pod nagraniem.

Źródło: 2024 Fabrizio Villa, Monika Sikorska
Etna 4 lipca 2024 r.

Turystów na miejscu faktycznie nie brakuje - wielu z nich wybiera się na zorganizowane wycieczki w pobliże wulkanu. Teraz, gdy Etna pluje lawą, szczególnie chętnie robią sobie selfie na tym tle.

dkxub5j

- Akurat dzisiaj miałam w planie wejście na Etnę, ale teraz nie wiem, czy te plany się ziszczą. Czekam na więcej informacji. Wiem, że ludzie panikują, ale ja się jaram jak ta Etna. Marzę, żeby zobaczyć to z bliska - dodaje Monika Sikorska.

Monika była zachwycona widokiem plującej lawą Etny WP
Monika była zachwycona widokiem plującej lawą EtnyŹródło: WP

Nie tylko Etna

Etna nie jest jedynym wulkanem, który ostatnio się uaktywnił we Włoszech. 3 lipca wulkan Stromboli wyrzucił w powietrze fontannę lawy. W wyniku zdarzenia część krateru się zawaliła i wpadła do morza.

Źródło: Gianluca Giuffre, EPA, PAP
Po erupcji na Stromboli były chmury dymu

Według Global Volcanism Program, prowadzonego przez Smithsonian Institution, we Włoszech jest 14 wulkanów. Stromboli to jeden z najbardziej aktywnych na świecie. Leży na wyspie o tej samej nazwie.