Odkryto "gorące serce" Teide. Naukowcy zabierają głos

W hiszpańskich mediach w ostatnim czasie wiele mówi się o wulkanie Teide, znajdującym się na jednej z Wysp Kanaryjskich. Poczynania naukowców pozwoliły po raz pierwszy dokładniej zbadać "gorące serce" magmy, znajdujące się pod wulkanem, na głębokości mniejszej niż pięć kilometrów. Zdaniem ekspertów może ono doprowadzić do erupcji wulkanu w przyszłości.

Wulkan Teide jest najwyższym szczytem HiszpaniiWulkan Teide jest najwyższym szczytem HiszpaniiŹródło: Adobe Stock, fot: eldeiv
d3scwf4

Wulkan Teide znajduje się na uwielbianej przez turystów Teneryfie. Ma on wysokość 3715 m n.p.m, dzięki czemu jest nie tylko najwyższym szczytem Wysp Kanaryjskich, ale również całej Hiszpanii. Wulkan wraz z otoczeniem jest chroniony w Parku Narodowym Teide.

Naukowcy zabierają głos

Przeprowadzone badanie jest wynikiem współpracy naukowców z Instytutu Geologii Naftowej i Geofizyki w Nowosybirsku w Rosji, Instytutu Wulkanologicznego Wysp Kanaryjskich (INVOLCAN) oraz Uniwersytetu w Granadzie. Dzięki nowej tomografii sejsmicznej, która obejmowała analizę zarejestrowanych w obszarze Teide mikrosejsmiczności, eksperci ujawnili tajemnice wulkanu.

Według naukowców tomografia wyraźnie pokazuje, że w skorupie poniżej kaldery Las Cañadas możliwa jest obecność małych zbiorników magmowych na głębokości mniejszej niż pięć kilometrów. Zbiorniki te pozwalają magmie ochłodzić się, zmieniając jej skład chemiczny. Owe zbiorniki magmowe mogą być źródłem wysoce wybuchowych erupcji.

Wyspy Kanaryjskie. Którą wybrać na początek?

Wyniki badań zostały opublikowane w "Journal of Geophysical Research", jednym z najpopularniejszych międzynarodowych czasopism naukowych w dziedzinie geofizyki wydawanym przez Amerykańskie Towarzystwo Geofizyczne. Wnioski do jakich doszli naukowcy, stanowią ważne narzędzie interpretacji wzrostu sejsmiczności na Teneryfie i emisji dwutlenku węgla z krateru Teide.

Sejsmiczność Teide

Choć ostatnia erupcja wulkanu miała miejsce w 1909 roku, wciąż Teide uważany jest za wulkan czynny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w ostatnich latach, dokładnie od 2016 roku mówi się o jego zwiększonej aktywności sejsmicznej. Obecnie wulkan nie zagraża mieszkańcom wyspy, choć wyniki najnowszych badań zasiały ziarno niepewności.

Źródło: Canarian Weekly