Odwołany lot. Jak odzyskać pieniądze?

W wyniku odwołanych lotów pasażerowie mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Ci, którzy dokonali rezerwacji na stronie linii lotniczej, przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inaczej przedstawia się sytuacja konsumentów, którzy dokonali rezerwacji na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.

Co zrobić w sytuacji, gdy nasz lot jest odwołany?Co zrobić w sytuacji, gdy nasz lot jest odwołany?
Źródło zdjęć: © Getty Images
Wojciech Gojke

Europejskie Centrum Konsumenckie od 15 lat pomaga konsumentom w sporach transgranicznych w sposób bezpłatny i pozasądowy. Otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.

Obecnie, w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot. Z relacji konsumentów wynika, że po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej, są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak nie chcą go udostępnić klientom.

Ponadto niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher lub żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem. Klienci, próbując uzyskać zwrot, często wpadają w "błędne koło" - linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.

Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 216/2014, w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik. Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.

Zwrot pieniędzy za lot - Co może konsument?

Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią, pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

Pracodawcy szykują zwolnienia. "Nie można tego zrobić, wysyłając maila"

Wybrane dla Ciebie
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli