Odwołany lot. Jak odzyskać pieniądze?
W wyniku odwołanych lotów pasażerowie mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Ci, którzy dokonali rezerwacji na stronie linii lotniczej, przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inaczej przedstawia się sytuacja konsumentów, którzy dokonali rezerwacji na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.
Europejskie Centrum Konsumenckie od 15 lat pomaga konsumentom w sporach transgranicznych w sposób bezpłatny i pozasądowy. Otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.
Obecnie, w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot. Z relacji konsumentów wynika, że po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej, są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak nie chcą go udostępnić klientom.
Ponadto niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher lub żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem. Klienci, próbując uzyskać zwrot, często wpadają w "błędne koło" - linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.
Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 216/2014, w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik. Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.
Zwrot pieniędzy za lot - Co może konsument?
Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią, pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie