PKP Intercity wyda miliony na... wykładziny w Pendolino

Chociaż w umowie ze zwycięzcą przetargu na dostawę szybkich pociągów dla PKP Intercity podano, że pełne utrzymanie pojazdów jest obowiązkiem producenta, nie oznacza to, że przewoźnik nie ponosi żadnych kosztów. Teraz PKP Intercity wyda niemałe pieniądze na... wymianę wykładzin w Pendolino. Chodzi o sumę ponad czterech mln zł.

W pociągach Pendolino będą nowe wykładziny (zdjęcie ilustracyjne)
W pociągach Pendolino będą nowe wykładziny (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. NGU

08.09.2023 | aktual.: 08.09.2023 10:49

Wykładzina podłogowa zostanie wymieniona w 10 ze wszystkich 20 pojazdów Pendolino. Wartość zamówienia, które zostało złożone przez PKP Intercity, to dokładnie 750,1 tys. euro netto, czyli ponad 4,2 mln zł.

Nowe wykładziny

Pendolino to skonstruowane we Włoszech składy serii ED250, które obsługują najlepsze kategorie połączeń EIP. Ponad dziesięć lat temu w podpisanej między firmą Alstom a PKP Intercity umowie, polski przewoźnik zastrzegł, że zwycięzca przetargu będzie odpowiadał za utrzymanie składów przed 17 lat od daty wejścia w życie umowy. Teraz jednak koszty usunięcia starych wykładzin, zakupu i zamontowania nowych musi pokryć PKP Intercity.

"Wymiana wykładzin wykonana w części pojazdów serii ED250 wynika z ich zużycia eksploatacyjnego (utrzymanie kontraktowe) oraz uszkodzeń kwalifikowanych jako wandalizm - są to m.in. plamy z jedzenia, napojów i inne zabrudzenia trudne bądź niemożliwe do usunięcia (które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania)" - tłumaczy biuro prasowe polskiego przewoźnika, cytowane przez "Rynek Kolejowy".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ustalenia PKP Intercity i Alstomu

Przedstawiciele PKP Intercity oraz Alstomu sklasyfikowali przyczyny uszkodzeń wykładzin podłogowych w każdym z pociągów Pendolino. Zdecydowali wspólnie, że połowa powierzchni wykładzinowej zostanie wymieniona na koszt Alstomu, a za pozostałe będzie musiało zapłacić PKP Intercity.

"Firma Alstom wymieniła całą wykładzinę w ramach zobowiązań kontraktowych w dziesięciu pojazdach" - wytłumaczył narodowy przewoźnik na łamach branżowego portalu. "Pozostałe dziesięć zostanie poddane pracom na podstawie dodatkowego zlecenia PKP Inter City - pozakontraktowo - po letnim szczycie przewozowym" - dodał polski przewoźnik.

Źródło: "Rynek Kolejowy"

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)