Polarny statek pasażerski powstaje w Gdyni. Ma być jedyny w swoim rodzaju
Stocznia Crist w Gdyni rozpoczęła budowę polarnego statku pasażerskiego. Jednostka o długości prawie 125 m ma być jedną z najbardziej innowacyjnych na świecie. Powstaje na zlecenie norweskiego armatora.
Pierwsze cięcie stali miało miejsce 5 stycznia i to znak, że budowa właśnie się rozpoczęła. Tomasz Wrzask ze stoczni Crist w Gdyni poinformował media, że statek będzie miał innowacyjny kadłub X-Bow, który zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji.
Zminimalizowane będzie też ryzyko rozprysku fal. W Crist uważają, że dzięki zastosowaniu takiego kadłuba jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.
W komunikacie czytamy, że będzie to "jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie - NB 312". Jednostka o długości prawie 125 m i szerokości ponad 20 m będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych. Statek będzie mógł pełnić zarówno funkcję pasażerską jak i ekspedycyjną. Na pokładzie zmieści się ponad stu pasażerów, którzy będą mogli podróżować w luksusowych warunkach.
"Będzie też miejsce dla ok. 20 naukowców, którzy podczas rejsu będą mogli realizować badania naukowe w obszarze polarnym" - dodaje Tomasz Wrzask. - "Jednostka ma docierać do takich miejsc, gdzie nie docierają inne statki".
Statek wybudowany w Gdyni w 2019 r. będzie przekazany do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie wykonane zostaną ostatnie prace wykończeniowe. Do eksploatacji ma być gotowy w 2020 r.