Trwa ładowanie...

Ponad połowa peronów w Polsce nie spełnia unijnych norm

Problem z wsiadaniem do pociągu to w Polsce standard. Perony są za niskie, a widok szczeliny, która oddziela je od pociągu, sprawia, że wiele osób stresuje się, że w nią wpadnie.

Najtrudniej jest wsiąść do PendolinoNajtrudniej jest wsiąść do PendolinoŹródło: Getty Images, fot: Picasa
d22ngov
d22ngov

Na problem zwraca uwagę "Rzeczpospolita". Gazeta wskazuje, że zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe inwestuje rocznie miliardy złotych w modernizację linii, ale nie potrafi rozwiązać problemu nieodpowiedniej wysokości i szerokości peronów.

Wsiąść do pociągu niełatwo

Przez ich konstrukcję wsiadanie i wysiadanie z pociągów nie należy do komfortowych czynności. Kończy się to nierzadko tym, że podróżni muszą się wspinać lub skakać, jeśli chcą wsiąść do wagonu.

Fundacja ProKolej wystosowała w tej sprawie wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego. "Mimo potężnych inwestycji w infrastrukturę, w 437 przypadkach perony nie osiągają minimalnej dopuszczonej prawem wysokości 30 cm, 128 obiektów jest zbyt wysokich, a na 60 stacjach, na których zatrzymują się pociągi z pasażerami, w ogóle nie ma peronów" – czytamy w raporcie fundacji, z którego wynika, że ponad połowa z prawie 5,9 tys. peronów nie spełnia europejskiego standardu wysokości 55 lub 76 cm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sztuka podróżowania - DS4

"Rzeczpospolita" podkreśla, że jeszcze większym problemem jest zbyt duża luka pomiędzy krawędzią peronu a podłogą pociągu. Wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza z Pendolino, to dla wielu ogromny stres. Jego wagony są węższe od standardowych, więc odstęp od krawędzi peronu jest większy.

d22ngov

Zdaniem fundacji ProKolej, wystarczyłoby o kilka centymetrów przesunąć tory, by zmniejszyć lukę między peronem a pociągiem.

PLK się tłumaczą

Co ciekawe, PLK podkreśla, że modernizowane stacje i przystanki są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, ale fakt jest taki, że jeśli ktoś wjedzie wózkiem na peron, to już nie do wagonu. Bowiem większość peronów w Polsce jest po prostu za niska.

PLK tłumaczy, że w ramach modernizacji stacji i przystanków dostosowuje wysokość peronów do wysokości 0,76 m lub 0,55 m. - Tylko w ostatnich latach, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zmodernizowanych zostało blisko 1200 peronów – informuje Magdalena Janus z biura prasowego PLK, cytowana przez "Rzeczpospolitą".

d22ngov

Źródło: Rzeczpospolita

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d22ngov
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d22ngov

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj