Ponad połowa peronów w Polsce nie spełnia unijnych norm
Problem z wsiadaniem do pociągu to w Polsce standard. Perony są za niskie, a widok szczeliny, która oddziela je od pociągu, sprawia, że wiele osób stresuje się, że w nią wpadnie.
Na problem zwraca uwagę "Rzeczpospolita". Gazeta wskazuje, że zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe inwestuje rocznie miliardy złotych w modernizację linii, ale nie potrafi rozwiązać problemu nieodpowiedniej wysokości i szerokości peronów.
Wsiąść do pociągu niełatwo
Przez ich konstrukcję wsiadanie i wysiadanie z pociągów nie należy do komfortowych czynności. Kończy się to nierzadko tym, że podróżni muszą się wspinać lub skakać, jeśli chcą wsiąść do wagonu.
Fundacja ProKolej wystosowała w tej sprawie wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego. "Mimo potężnych inwestycji w infrastrukturę, w 437 przypadkach perony nie osiągają minimalnej dopuszczonej prawem wysokości 30 cm, 128 obiektów jest zbyt wysokich, a na 60 stacjach, na których zatrzymują się pociągi z pasażerami, w ogóle nie ma peronów" – czytamy w raporcie fundacji, z którego wynika, że ponad połowa z prawie 5,9 tys. peronów nie spełnia europejskiego standardu wysokości 55 lub 76 cm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS4
"Rzeczpospolita" podkreśla, że jeszcze większym problemem jest zbyt duża luka pomiędzy krawędzią peronu a podłogą pociągu. Wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza z Pendolino, to dla wielu ogromny stres. Jego wagony są węższe od standardowych, więc odstęp od krawędzi peronu jest większy.
Zdaniem fundacji ProKolej, wystarczyłoby o kilka centymetrów przesunąć tory, by zmniejszyć lukę między peronem a pociągiem.
PLK się tłumaczą
Co ciekawe, PLK podkreśla, że modernizowane stacje i przystanki są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, ale fakt jest taki, że jeśli ktoś wjedzie wózkiem na peron, to już nie do wagonu. Bowiem większość peronów w Polsce jest po prostu za niska.
PLK tłumaczy, że w ramach modernizacji stacji i przystanków dostosowuje wysokość peronów do wysokości 0,76 m lub 0,55 m. - Tylko w ostatnich latach, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zmodernizowanych zostało blisko 1200 peronów – informuje Magdalena Janus z biura prasowego PLK, cytowana przez "Rzeczpospolitą".
Źródło: Rzeczpospolita