Trwa ładowanie...

Metro we Wrocławiu. Projekty już są

Pierwszy raz o budowie metra we Wrocławiu wspomniano już w latach 30. ubiegłego wieku. Nawet zajęła się tym rada miasta. Kilkadziesiąt lat później ustalono, że metro we Wrocławiu ma mieć 36 km długości, 34 przystanki oraz że zostanie wydrążone m.in. pod dworcem głównym, Wyspą Słodową oraz tuż obok rynku.

O metrze we Wrocławiu mówi się od blisko stu lat. Szanse na jego powstanie są jednak niewielkieO metrze we Wrocławiu mówi się od blisko stu lat. Szanse na jego powstanie są jednak niewielkieŹródło: Adobe Stock
d1tq7qt
d1tq7qt

Pierwszy raz na poważnie metrem zajęto się w 1934 r. Wtedy jednak rada miejska w Breslau odrzuciła pomysł ze względu na trudne warunki geologiczne. Z jakiegoś jednak powodu całkiem nie zarzucono pomysłu kolei podziemnej, czego dowodem są liczne tunele wykorzystywane w czasie II wojny światowej. Mieszkańcy powojennego Wrocławia często opowiadali, że takie widzieli. Takie, które przypominały im metro znane z innych niemieckich miejscowości.

Na przeszkodzie stanęła Odra

W PRL-u, w latach 70., przymierzano się do takiej inwestycji. W publikacji "Szybka Komunikacja Miejska", opracowanej przez Jerzego Ostaszewicza i Mariana Rataja, zamieszczono plan metra, w którym zaproponowano dwie linie. Na planach jednak się skończyło. Urzędnicy uznali wtedy, że taka budowa jest niemożliwa ze względu na to, że Wrocław poprzecinany jest Odrą w zbyt wielu miejscach.

Poważniej tematem zainteresowano się za czasów prezydenta Rafała Dutkiewicza. W kraju bowiem rozpoczęła się dyskusja, które miasto jako drugie po Warszawie powinno mieć metro. Do wyścigu stanęły Kraków i Wrocław. W lipcu 2011 r. wrocławski magistrat ogłosił, że zleca naukowcom z Polskiej Akademii Nauk przygotowanie ekspertyzy, czy we Wrocławiu można wybudować metro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Polka zszokowana podejściem Czechów do nagości. "Nikt się tym nie przejmuje"

- O ile w Breslau i w PRL-u taki projekt uznano za nierealny, dziś okazuje się, że Wrocław ma wręcz świetne warunki do budowy metra – orzekli naukowcy. Kolej miałaby przebiegać na głębokości 20-25 m pod ziemią, przez pokłady miękkiej gliny i iłów. Nie stanowią one żadnej przeszkody dla specjalistycznych maszyn. Wody gruntowe sięgają zaledwie maksymalnie siedmiu metrów.

d1tq7qt

Wstępne kosztorysy

Nawet przymierzono się do wstępnych kosztorysów. W 2015 roku naukowcy podali, że koszt budowy jednego kilometra linii metra waha się od 280 mln zł w Singapurze, przez 430 mln zł w Moskwie po 670 mln zł w Warszawie. W przypadku Wrocławia dałoby to kwotę około 10-20 mld zł za całość. Nakreślono też przebieg tras.

Niemal wszystkie nitki metra we Wrocławiu miałyby przebiegać pod Starym Miastem Adobe Stock
Niemal wszystkie nitki metra we Wrocławiu miałyby przebiegać pod Starym MiastemŹródło: Adobe Stock

Ustalono, że wrocławskie metro ma mieć 36 km długości i 34 przystanki. Ma zostać wydrążone m.in. pod dworcem głównym, Wyspą Słodową oraz tuż obok rynku. Linie metra będą się krzyżować w okolicy Przejścia Świdnickiego.

d1tq7qt

Planowane nitki i nazwy przystanków wrocławskiego metra

Nitka 1

  • Nowy Szpital Wojewódzki (Stabłowice), Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 2

  • Centrum Factory (ul. Graniczna), Nowy Dwór, Muchobór Mały, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 3

  • Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, Plac Grunwaldzki, Plac Społeczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 4

  • Sołtysowice, Koszarowa, Kromera, Jaracza, Ogród Botaniczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 5

  • Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 6

  • Gaj Południe (zajezdnia), Świeradowska, Aquapark, Dworzec Główny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 7

  • Krzyki, Carrefour (Hallera), Pretficza, Sky Tower, Komandorska, Stare Miasto (pl. Dominikański)
d1tq7qt

W 2015 odbyło się nawet referendum. Co ciekawe, na pytanie: Czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro? - aż 53,3 proc. głosujących odpowiedziało, że jest przeciwko takiemu rozwiązaniu.

Czy więc Wrocław doczeka się metra? Na pewno nie jest to kwestia najbliższych lat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1tq7qt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tq7qt

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj