12-11-2007 14:31

Trasa dla narciarzy. Dukla – Jaśliska

Łatwa, ale dosyć długa trasa biegnąca przez środkową część Beskidu Niskiego. Łączy ciekawe miejscowości. Wiedzie przez słabo zaludnione, ale stosunkowo dobre komunikacyjnie tereny – można skrócić ją właściwie w dowolnym miejscu. Bardzo ładne widoki. Polecana narciarzom tourowym oraz zaawansowanym biegowym.

d34w5ac

Dukla (6 h 30 min) – Chyrowa 1 h 30 min (5 h 15 min) – Pustelnia św. Jana 2 h 30 min (4 h 15 min) – Trzciana 2 h 45 min (3 h 45 min) – Zawadka Rymanowska 3 h 30 min (3 h) – Kamionka 4 h (2 h 30 min) – Szklary 5 h 45 min (1 h) – Jaśliska 6 h 30 min (długość: 26 km, suma podejść: 640 m - z powrotem: 540 m)

Wycieczkę zaczynamy w centrum Dukli – niewielkiej, ale bardzo interesującej miejscowości w dolinie Jasiołki. Na wschód od dworca autobusowego znajduje się tu ładny rynek z ratuszem pośrodku, natomiast na północ, przy głównej drodze, stoją ciekawe kościoły – parafialny z XVIII w. i klasztorny z tego samego okresu związany ze św. Janem z Dukli. Ponadto znajdziemy tu jeszcze interesujący dwór z XVII w. (obecnie muzeum).

Z dworca wychodzimy, za znakami żółtymi, ul. Mickiewicza na zachód, po czym skręcamy na południe – przypinamy narty i foki i rozpoczynamy podejście. Początkowo łąkami z widokiem na miasteczko podjeżdżamy dość stromo. Osiągamy niewielką kulminację, na której szlak wykręca nieco w prawo i już znacznie łagodniej lasem dochodzimy do pięknie położonej polany pod szczytem Chyrowej (694 m n.p.m.). Rozciąga się stąd kapitalny widok na Doły Jasielsko-Sanockie i wysmukłą Cergową z niesamowicie stromym północnym stokiem. W górze polany skręcamy w lewo i trawersem przez młody las, później nieco w dół, zjeżdżamy do węzła szlaków. Dalej za znakami czerwonymi zjeżdżamy prosto w dół, na przełączkę, a z niej podchodzimy na grzbiet (ostry zakręt w lewo) i nim wędrujemy dalej prawie płasko.

d34w5ac

Przed kulminacją Kamiennej Góry zjeżdżamy z linii grzbietu na lewo i dosyć stromym zjazdem, omijając od lewej strony stożek Garbu, dojeżdżamy do Pustelni św. Jana na Puszczy. Obecnie stoi tu neogotycka kaplica, poniżej niej znajduje się sztuczna grota ze źródełkiem, a obok domek, w którym w lecie przebywa jeden z zakonników z Dukli. Od pustelni zjeżdżamy drogą z ładnymi widokami na Cergową i Piotrusia (nie szlakiem) do Trzciany, gdzie osiągamy główną szosę z Dukli do Barwinka. Tu trzeba na chwilę zdjąć narty, ponieważ droga najczęściej jest odśnieżona, a pobocza zajmują zwały śniegu. Musimy więc wędrować piechotą, asfaltem. Mijamy po lewej murowaną cerkiew i, po ok. 1 km od dojścia do szosy, osiągamy skrzyżowanie. Skręcamy w lewo na boczną drogę – najczęściej z powrotem można tu założyć narty. Przekraczamy Jasiołkę i wchodzimy do luźno zabudowanej Zawadki Rymanowskiej. Podążamy w górę doliny mijając drewnianą cerkiew z końca XVIII w., a pół kilometra wyżej – sezonową chatkę przewodników z Lublina (w zimie
nieczynna).

Za domem droga skręca ostro w prawo pod górę. Wzdłuż lasu wychodzimy na grzbiet, na którym rozłożyła się wieś Kamionka – obecnie wzrok przykuwają głównie rażące w krajobrazie zabudowania PGR-u. Zjeżdżamy lekko w dół do dolinki potoku – zaraz za nim warto opuścić drogę i wspiąć się na znajdujący się po lewej grzbiet. Rozciągają się stąd fantastyczne widoki na Beskid Dukielski i Pasmo Graniczne. Dalej wędrujemy odkrytym grzbietem na wschód i przez wyraźny garb Siwców (608 m n.p.m.) osiągamy Przełęcz Szklarską i drogę z Rymanowa do Daliowej. Zjeżdżamy łąkami wzdłuż niej, aż do zabudowań dawnego PGR-u w Szklarach. Zaskakują tu postawione wprost na łąkach bloki mieszkalne. Po ich minięciu skręcamy na lewo, na drogę prowadzącą wyraźnym grzbietem, a bardzo ładny zjazd doprowadza nas do centrum Daliowej. Po prawej zostawiamy drewnianą cerkiew i dojeżdżamy do drogi z Tylawy do Komańczy. Można tu zakończyć wycieczkę albo podejść drogą około pół kilometra pod górę, aby obejrzeć rynek w Jaśliskach z reliktami
małomiasteczkowej zabudowy i murowanym kościołem parafialnym z XVIII w.