Ubezpieczenia komunikacyjne za granicą - jak to działa?
Coraz więcej i dalej podróżujemy, także autami. Co należy wiedzieć o ubezpieczeniach komunikacyjnych za granicą? Oto vademecum podstawowych zasad.
OC poza granicami kraju
Ubezpieczenie OC jest konieczne nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami. Polisa OC wystawiona w Polsce jest akceptowana w większości krajów europejskich. Jest jednak kilka państw, m.in. Rosja, Ukraina, Białoruś, Macedonia czy Albania, w których konieczne jest posiadanie tzw. Zielonej Karty. Należy się w nią zaopatrzyć u swojego ubezpieczyciela, dokument wydawany jest bezpłatnie. To niejako odpowiednik polisy OC.
Co z autocasco?
A jak wygląda sytuacja z nieobowiązkowymi ubezpieczeniami, m.in. autocasco? Zasadniczo powinno ono być aktywne także w przypadku zdarzeń, do których doszło za granicą, aczkolwiek zwrócić uwagę należy na wyłączenia. Polisa AC może nie działać w niektórych krajach, albo tylko w ograniczonym zakresie (m.in. nie w przypadku kradzieży).
Konieczne jest także dokładne zapoznanie się z warunkami zgłaszania szkody ubezpieczycielowi. Jeśli zignoruje się daną niewielką szkodę tuż po jej zaistnieniu, po powrocie do kraju może być na to już za późno. Ciekawa sytuacja jest także z naprawami - w zagranicznych warsztatach mogą być one przeprowadzone tylko w niezbędnym zakresie (i do uzgodnionej z towarzystwem ubezpieczeniowym kwoty!), zasadniczo jednak należy wstrzymać się z naprawą do powrotu do Polski. W przypadku długiego przebywania za granicą polisa autocasco także może być nieaktywna - wśród wyłączeń ubezpieczyciele zawierają m.in. zapisy o tym, że odpowiedzialność ubezpieczyciela jest wyłączona gdy pojazd w okresie ubezpieczenia przebywał za granicą ponad pół roku.
Podobnie jest w przypadku ubezpieczenia assistance - zasadniczo warto się w nie zaopatrzyć przy wyjeździe za granicę, ale także uważać na wyłączenia, ograniczenia kwotowe czy limity odległości holowania.